نکات مراقبتی برای درمان آفتاب سوختگی

درمان آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی عارضه ایی است که در فصل تابستان گریبانگیر افراد بسیاری می شود. شاید در وهله ابتدایی فرد متوجه سوختگی پوست خود قرار نگیرد اما به مرور زمان پوست: ملتهب، تیره، قرمز شده و ممکن است ایجاد خارش نیز کند. آفتاب سوختگی زمانی که در برابر اشعه مستقیم نور خورشید آن هم بدون آنکه از کرم یا محافظ پوست استفاده کنیم قرار می گیریم، ایجاد می شود. اگر به این مشکل و عارضه دچار شده اید و به فکر پوست و زیبایی خود هستید و می خواهید به درمان آفتاب سوختگی خود بپدازید با ما همراه شوید.

ما در این مقاله چند راه درمان آفتاب سوختگی را بیان خواهیم نمود که شما می توانید در منزل و با کمک محصولات خانگی به بهبود وضعیت خود کمک کنید. پس با ما همچنان در درمان آفتاب سوختگی همراه شوید.

آفتاب سوختگی

تابستان فصل گرما و فصلی است که همه علاقه داریم وقت خود را در دشت و گذار و سیر و سفر بگذرانیم. اما خوب مشکلی که وجود دارد گرما و اشعه سوزان خورشید است. زمانی که برای محافظت از پوست از کرم های ضد آفتاب استفاده نشود این مشکل ایجاد می شود که پوست توسط اشعه خورشید دچار سوختگی شود. آفتاب سوختگی هم دارای دو درجه خفیف و شدید می باشد و اندازه آن بسته به اندازه و عمق سوختگی متغیر باشد. به طور کل آفتاب سوختگی در دو درجه یک و دو می باشد که در ادامه در رابطه با این درجات هم صحبت کوتاهی انجام خواهیم داد.

آفتاب سوختگی درجه یک

درجه یک به لایه خارجی پوست آسیب رسانده و پس از چند روز درمان می گردد. از علایم پوستی که می توان به درجه یک نسبت داد شامل این موارد است:

  • تورم یا تاول زدن بدن
  • دردناک شدن سطح پوست
  • قرمزی، که بیشتر در پوست روشن قابل دیده شدن است.
  • احساس گرما و بی ‌قراری

البته سر درد، افزایش دما، حالت تهوع و خستگی از دیگر مواردی است که نشان می دهد فرد دچار آفتاب سوختگی درجه یک شده است.

درمان این درجه از آفتاب سوختگی ممکن است تا یک هفته به طول بی انجامد. در صورت آفتاب سوختگی درجه یک می توان از استامینوفن برای تسکین درد استفاده کرد. البته حمام آب سرد هم می تواند برای این درجه درمان کننده باشد. همچنین برای جلوگیری از عفونت می توان از پانسمان و پماد ضدعفونی کننده استفاده کرد.

آفتاب سوختگی درجه دو

در این درجه آفتاب سوختگی به غیر از لایه خارجی پوست به لایه زیرین پوست که به آن درم می گویند آسیب وارد گردد. درمان این آفتاب سوختگی ممکن است هفته ها به طول بی انجامد. از علایم آفتاب سوختگی درجه دو می توان به این موارد اشاره نمود:

  • پوستی مرطوب و براق
  • تغییر رنگ و سفیدی در ناحیه سوخته پوست
  • قرمز شدن پوست به ویژه برای پوست‌های روشن
  • درد
  • تورم و تاول در یک ناحیه وسیع

برای درمان درجه دو بهتر است به متخصص پوست مراجعه نمود و طبق نظر ایشان درمان سوختگی درجه دو را انجام داد. از علائمی که بایستی پس از مشاهده آن به نزد پزشک برویم شامل: خستگی، سرگیجه، حالت تهوع، افزایش دمای بدن، احساس لرز و گرما و … اشاره کرد.

گاهی نیز پیش می آید فرد احتیاج به بستری در بیمارستان داشته باشد. این مورد هم بسته به نظر پزشک است.

آیا آفتاب سوختگی خطرناک است؟

اگر به درمان و جلوگیری از آفتاب سوختگی اهمیت داده نشود می تواند عواقب جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. یکی از این عوارض سرطان پوست است.

درمان آفتاب سوختگی

در کنار درمان هایی که پزشک برای بهبود پوست آسیب دیده پیشنهاد و تجویز می نماید. یک سری درمانهایی نیز برای آفتاب سوختگی وجود دارد که می توان در منزل به بهبود حال خود کمک کرد. در ادامه به چند مورد از درمان هایی که می توانند به بهبود حال پوست ما کمک و باعث درمان آفتاب سوختگی شوند اشاره و صحبت کوتاهی خواهیم نمود، با ما همچنان همراه باشید.

آب سرد

در ابتدا که متوجه سوختگی پوست خود از طریق نور خورشید شدید بهترین کار این است که محل آسیب دیده را با آب سرد خنک کرده و از این طریق التهاب ایجاد شده در پوست را کاهش دهید. آب در کنار تسکین دادن باعث رطوب رسانی به پوست می شود.

آلوئه ورا

بی شک در هر خانه ایی گیاه آلوئه یافت می شود. شما می توانید با ژلی که در داخل برگ گیاه آلوئه ورا موجود است به بهبود آفتاب سوختگی خود کمک کنید. این گیاه از قدیم الایام تا کنون برای تسکین آفتاب سوختگی، درمان نارحتی معده، درمان عفونت کلیه و … مناسب بوده است.

در صورتی که گیاه آلوئه ورا را ندارید می توانید یک لوسیون یا پماد دارای ژل آلوئه را از داروخانه برای درمان آفتاب سوختگی خود خریداری و استفاده نمایید.

گیاه بابونه

از دیگر درمانهای خانگی که می توان برای درمان آفتاب سوختگی از آن نهایت استفاده را برد گیاه بابونه است. کافی است چای گیاه بابونه را آمده و بر روی محل آسیب دیده بمالیم. باعث بهبود روحیه و خنک شدن پوست می شود.

  • نکته

البته اگر به گرده گل بابونه آلرژی دارید بهتر است از این درمان گیاهی استفاده نکنید.

سرکه

یکی دیگر از درمان های خانگی برای بهبود آفتاب سوختگی سرکه می باشد. کافی است دو فنجان سرکه به آب وان خود ریخته و مخلوط کنید. سپس در آن غوطه ور شوید تا باعث تسکین سوزش پوست خود گردید.

مرطوب کننده

مرطوب کننده هم برای درمان آفتاب سوختگی مناسب می باشد. با کمک مرطوب کننده از لایه برداری پوست خود جلوگیری نموده و از تحریکات پوستی تا حد ممکن جلوگیری می نماید.

درمان آفتاب سوختگی

نکات مراقبتی برای درمان آفتاب سوختگی

حال که با درمان های خانگی برای بهبود پوست آسیب دیده آشنا شدیم نوبت آن است با نکات خود مراقبتی برای تسکین آفتاب سوختگی آشنا شده و به آن بپردازیم تا به طور کامل بهبود پیدا کنیم.

  • استفاده از مسکن همچون: آستامینوفن، ایبو پروفن و … .
  • از یک حوله خنک برای کاهش التهاب پوست استفاده کنید.
  • رفع کم آبی بدن با کمک نوشیدن آب به صورت روزانه
  • در صورت وجود تاول از آب و صابون ملایم برای تمیز کردن پوست خود استفاده کنید.
  • می توانید برای جلوگیری از خارش از داروی ضد خارش استفاده نمایید.
  • برای درمان آفتاب سوختگی چشم ها، می توان از حلوله خنک استفاده کده و برای کاهش التهاب چشم روی چشمان خود گذاشت.
  • از مصرف فرآورده‌های «کائین» همچون بنزوکائین خود داری نمایید.

چگونه از آفتاب سوختگی جلوگیری کنیم؟

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است پس چرا تا وقتی می توان از بروز این عارضه جلوگیری کرد باعث ایجاد آن شویم. با انجام چند نکته شما می توانید از سلامت و زیبایی خود محافظت نمایید.

  • برای محافظت از پوست در برابر اشعه خورشید همیشه از کرم ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر استفاده نمایید.
  • از کلاه لبه پهن استفاده کنید.
  • مناطقی که دارای سایه هستند را برای نشستن انتخاب کنید.
  • از لباس های باز که باعث در معرض قرار گرفتن پوست در برابر اشعه خورشید می شود، پرهیز نمایید.

جمع بندی درمان آفتاب سوختگی

در این مقاله در مورد آفتابی سوختگی و دلایل ایجاد آن آشنا شدیم و در انتها به درمان آفتاب سوختگی با روش هایی طبیعی پرداختیم. اما به هرحال آفتاب سوختگی چند نوع دارد و در نوع شدید باید حتما به پزشک مراجعه کرد. چه بسا افرادی هستند که مایل به درمان سریع تر دارند. در این صورت حتما باید با پزشک متخصص در این باره مشورت کنند و یک درمان مناسب را انتخاب کنند.

برای ثبت نام در دوره آموزش مدیریت زخم نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره مدیریت زخم، دوره های آموزشی دیگری در حوزه پیراپزشکی و طب، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه پیراپزشکی و طب، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از :

، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره تکنسین داروخانه (دوره داروخانه) ، دوره بازی درمانی ، دوره mmt درمان سوء مصرف مواد

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :
حوزه ماساژ

نوشته قبلی
بیت کوین در مقابل ریپل ! کدام یک بهتر است؟
نوشته بعدی
مزایای مدرک DBA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image