ارز سولانا چیست؟

اگر بخواهیم یکی دیگر از ارزهای پرطرفدار و جدید موجود در بازار ارز دیجیتالی را نام ببریم بی شک ارز سولانا است. اگر تا کنون با این ارز آشنایی نداشته اید و نمی دانید که آیا این ارز ارزش سرمایه گذاری را دارد یا خیر با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. ما د این مقاله می خواهیم ببینیم ارز سوالانا چیست؟ مزایا و معایب آن چه می تواند باشد و اینکه چرا این ارز را خریداری کنیم. پس با ما همراه باشید.

ارز سولانا چیست؟

سولانا در سال 2018 در 1 ژانویه توسط آلن یو، آناتولی یاکوونکو، گرگ فیتزجرالد، راج گوکال و استفان آکریج طراحی و به بازار معرفی گردید. با نام اختصاریSOL  شناخته شده و به عنوان یک شبکه بلاک چین فوق‌العاده سریع، مقیاس پذیر و ایمن معرفی می شود.

ارز سولانا با بیشتر از 1100 اعتبارسنجی جهانی و زمان بلوکی که معمولاً زیر 1000 میکرو ثانیه می باشد، سریع، مقاوم و ایمن در برابر سانسور است. همچنین زیرساخت باز ضروری مورد نیاز برای تسریع پذیرش جهانی بلاک چین را ارائه می نماید.

طراحی Solana اجازه می دهد تا710000  تراکنش در ثانیه در یک شبکه 1 گیگا بیتی بدون پارتیشن بندی داده ها انجام پذیرد. این شبکه حداکثر توان عملیاتی و دسترسی بالا را فراهم می نماید.

بایت کد قراردادهای هوشمند مبتنی بر فیلتر بسته برکلی نیاز به اجرای سریع را برآورده ساخته و اثبات تکرار جریان سریع Solana ذخیره یک دفتر کل توزیع شده بزرگ را امکان پذیر می سازد. همچنین جریان تراکنش مبتنی بر اجماع بوده و فقط توسط سخت افزار محدود می گردد.

نحوه کار سولانا

اگر یک توسعه دهنده هستید می‌توانید با Solana اقدام به ساخت اپلیکیشن یا بازار غیرمتمرکز برای خود نمایید. یک برنامه کاربردی است که با ارسال تراکنش هایی با یک یا چند دستورالعمل با یک کلاستر Solana تعامل می نماید.

پس از آن زمان اجرا Solana این دستورالعمل‌ها را به برنامه‌هایی که از قبل توسط توسعه‌دهندگان برنامه‌ها مستقر شده‌اند، منتقل نماید. این دستورالعمل ها به ترتیب و به صورت اتمی برای هر تراکنش اجرا می گردد.

برای اجرای یک گره اعتبارسنجی به منظور ایمن سازی شبکه و همچنین کسب پاداش در ازای آن، اول باید به یک کلاستر Solana متصل گردید. خوشه‌های devnet، خوشه‌های بتا mainnet و خوشه‌های شبکه آزمایشی موجود هستند.

سولانا می تواند یک برنامه توکن را هم اجرا کند. ایجاد توکن یا حساب از طریق این برنامه به نماد SOL بومی به منظور واریز اجاره و کارمزد تراکنش نیاز خواهد داشت.

برنامه مبادله توکن سولانا داد و ستد ساده جفت توکن‌ها را بدون دفترچه سفارش محدود متمرکز امکان پذیر می نماید و یک فرمول ریاضی به نام Curve را پیاده ‌سازی می سازد که پویایی عادی بازار را تقلید می نماید.

ارز سولانا پروتکل وام دهی را بر روی بلاک چین خود اجرا نموده که از پروتکل های وام دهی دیگر DeFi همچونAave  و Compound الهام گرفته شده است.

شما این امتیاز را دارید تا توکن بومی Solana را به صرافی رمزارز خود اضافه نمایید. زمانی که صحبت از کیف پول می گردد، سولانا اقدام به پشتیبانی از انواع مختلفی از کیف پول همچون: کیف پول اپلیکیشن یا کیف پول وب مبتنی بر مرورگر می نماید. برای دریافت نمودن سکه های SOL در بلاک چین سولانا، اول بایستی یک کیف پول ایجاد نمایید.

خوشه های سولانا به عنوان پایه و اساس معماری عملکردی کلی سولانا عمل می نمایند. خوشه سولانا به مجموعه ای از تایید کننده ها گفته می شود که با یکدیگر کار می کنند. آنها با حفظ نمودن یکپارچگی دفتر کل، می توانند تراکنش های مشتری را ارائه دهند و امکان دارد این خوشه ها در کنار یکدیگر وجود داشته باشند.

زمانی که دو خوشه یک بلوک پیدایش را به اشتراک قرار می دهند، یا وجود دیگری را نادیده خواهند گرفت و یا همگرا می گردند. تراکنش هایی که به اشتباه ارسال شده اند در نهایت رد می گردند.

از کجاSOL  بخریم؟

در صورتی که مایل هستید ارز سولار خریداری نمایید ابتدا یک حساب در یک صرافی رمزنگاری باز نمایید. می توان گفت خوشبختانه SOL یکی از 10 سکه های برتر می باشد، پس می توان در اکثر صرافی های رمزنگاری به طور گسترده آن را یافت نمود.

صرافی‌های ارز دیجیتال از آنجایی که تنظیم شده هستند، معمولاً برای خرید  SOL باید مقداری شناسه (شناسایی مشتری) به صرافی ارائه گردد.

حال به شما برخی از محبوب‌ترین صرافی‌های رمزنگاری که در آن‌ها می‌توانید SOL  خریداری کنید را آماده نمودیم:

  • کوین بیس
  • جوزا
  • KuCoin
  • کراکن
  • بایننس

مزایای ارز سولانا

این شبکه بر اساس الگوریتم اثبات سهام نمایندگی شده (DPOS) فعالیت می نماید و با کمک تیمی حرفه‌ای از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان همچون: کوالکام، دراپ باکس و اینتل راه ‌اندازی شده. علت های مختلفی وجود دارد تا ما به ارز سولانا روی بیاوریم. در ادامه به مزایای سولانا اشاره خواهیم کرد:

مقیاس پذیری

انجام تراکنش‌ در شبکه ارز سولانا با سرعت بسیار بالایی صورت می پذیرد و تا حد بسیاری مشکل مقیاس پذیری در این شبکه حل گردیده است. به عبارتی در هر یک ثانیه بیش از ۵۰ هزار تراکنش در شبکه ثبت می گردد و به طور تخمینی مدت زمان ثبت هر بلاک در بلاک چین سولانا ۴۰۰ میلی ‌ثانیه می باشد.

داشتن کارمزد پایین

کارمزدی که برای ثبت تراکنش ارز سولانا از حساب کسر می گردد آنچنان ناچیز است که می توان آن را صفر دانست. به صورتی که هر یک میلیون تراکنش انجام شده در سولانا تنها 10 دلار کارمزد دریافتی دارد. به عبارتی هزینه تخمینی یک تراکنش 1 میلیون دلاری در سولانا برابر با 10  دلار می باشد .

دریافت پاداش و استیکینگ

در این شبکه کاربران می‌توانند توکن‌های SOL را استیک کنند. به این صورت کاربران با قفل نمودن توکن‌های سولانا پاداش خود را از شبکه دریافت می نمایند.

کاربرانی که مقدار بسیاری توکن سولانا در شبکه قفل نموده باشند، به عنوان اعتبارسنج در شبکه می توانند فعالیت داشته باشند. با تأیید هر تراکنش و ثبت هر بلاک در بلاک چین، کارمزد تراکنش‌ها به اعتبارسنج پرداخت می گردد.

امنیت بالا: ارز سولانا

از دیگر مزایای استفاده از ارز سولانا می توان به امنیت بالای استفاده از آن اشاره نمود. کاربران با استیک نمودن توکن‌ها در شبکه، باعث کمک به امنیت آنها شده و به این صورت احتمال تقلب و هک در شبکه می تواند به شدت کاهش پیدا کند.

حمایت از پلتفرم‌های ارائه دهنده توکن های NFT

سولانا این امکان را دارد تا از NFT ها و قراردادهای هوشمند حمایت نماید. سولانا به عنوان یک بستر مناسب برای فعالیت پلتفرم‌های غیرمتمرکز و توسعه توکن‌های NFT شناخته می شود.

سولانا مثل اتریوم برای برنامه‌های غیر متمرکز یک بستر می باشد؛ اما سرعت بالا و کارمزد پایین تراکنش‌ها در سولانا بهتر از اتریوم بوده و همین موضوع باعث شده تا توسعه دهندگان بسیاری از اتریوم چشم پوشی نموده و از بسترسولانا به منظور ارائه پروژه های خود استقبال نمایند.

در شبکه سولانا کاربران برای ارتباط با دیگر پروژه‌ها نیازمند به سیستم لایه دوم نخواهند داشت چرا که سولانا قادر می باشد با دیگر پروژه‌های غیرمتمرکز ترکیب گردد.

ارز سولانا چیست؟

معایب استفاده از ارز سولانا

حال که با مزایای ارز سولانا آشنا گشتیم بهتر است حال ببینیم در کنار مزایا آیا معایب مهمی هم خواهد داشت یا خیر. با ما همچنان همراه باشید.

سولانا همچون سایر شبکه ها معایبی را با خود به همراه دارد که عبارتند از:

سولانا یک بستر جدید است و پروژه هایی که در آن فعالیت می نمایند کم می باشد.

برای راه اندازی یک سخت افزار رضایت بخش و مناسب به هزینه بالایی احتیاج می باشد.

 بهترین برنامه های Solana

از بهترین برنامه های سولانا می توان به این موارد اشاره داشت:

  • Audius
  • Human Protocol
  •  Rope، Civic
  •  Kin
  •  Phantom Wallet
  • Fantasy Sports
  •  Cope
  • Maps
  •  Solanaroll
  • Star Atlas
  •  dFuse
  • The Media Network

 آیا ارز سولانا غیرمتمرکز می باشد؟

بله Solana به عنوان یک پروتکل غیرمتمرکز طراحی گردیده تا مکانیسم زمان‌بندی اثبات تاریخچه را در ساختار پروتکل اثبات سهام ترکیب نماید..

جمع بندی ارز سولانا

  • سولانا می تواند 50000 تراکنش در ثانیه را با کارمزدهای بسیار کم انجام دهد، مقیاس پذیری بالایی داشته، هزینه های برنامه ایی را پایینتر از حد معمول نگاه می دارد، انجام تراکنش با کمترین کارمزد صورت می پذیرد و سولانا می تواند ترکیب پذیری بین پروژه ها را تضمین نماید.
  • اما خوب در کنار این موارد نقاط منفی نیز دارد. مثلا راه اندازی سخت افزار رضایت بخش برای آن گران تمام می گردد و به دلیل عدم تمرکز کافی مورد انتقاد قرار گرفته است.

برای ثبت نام در دوره ارز دیجیتال نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره ارز دیجیتال، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مالی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مالی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره فارکس ، دوره آموزش ارز دیجیتال ، دوره آموزش بورس

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
پرسودترین ارز دیجیتالی
نوشته بعدی
چگونه اقدام به خرید خانه کنیم؟

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image