اعتبار مدرک dba در ایران چگونه است؟

مدرکDBA  چیست؟ آیا مدرک DBA  در ایران معتبر است؟ می توان در ایران هم این مدرک را دریافت نمود؟ چه مزایایی مدرک DBA می تواند داشته باشد؟ مدرک DBA چه فرقی با مدرک MBA دارد؟ برای رسیدن به جواب این سوالات تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

مدرک DBA چیست؟

DBA مخفف عبارت (Doctor of Business Administration) است. یک مدرک معتبر در مدیریت بازرگانی که معادل یک دکترای حرفه ایی است. این دوره کمک می کند تا دانش علمی خود را در زمینه تجارت، رهبری یا مدیریت ارتقا داده و مهارت خود را روز افزون نمایید. به عبارت دیگر افرادی که در دوره DBA شرکت نموده اند این قابلیت را دارند تا به بالاترین سطح علمی و تجاری خود برسند. این دانش کمک می کند تا در سخت ترین مراحل بهترین تصمیم گیری ها و تحلیل ها را به عنوان یک رهبر و مدیر انجام دهید.

از مزایای دوره DBA باید به این موضوع اشاره کرد که این دوره بر خلاف سایر مدرک های دانشگاهی روی آموزش و تحقیقات عملی تاکید دارد و پایه کارش روی تحقیقات کتبی نیست.

مزایای داشتن مدرک dba

مدرک DBA این انتخاب را به افراد می دهد تا بهترین عملکرد و کارایی را برای سازمان ها، شرکت ها و … داشته باشند. این مدرک همچون ابزار همه فن برای مدیران می تواند  کارایی داشته و شرکت یا سازمان را به سمت سودهی و پیشرفت های بسیار و بالاتر سوق دهد.

از مهمترین مزایای DBA  داشتن بالاترین سطح صلاحیت در زمینه مدیریت می باشد. چرا که فرد آموزش دیده در این دوره بسته به نبوغی که داشته و آموزشی که دیده است بهترین انتخاب ها را برای صلاح دید شرکت یا سازمان انتخاب و انجام می دهد.

همچنین باعث ایجاد، مهارت های حل مسئله و تحقیق در افراد می گردد و این امکان را فراهم می سازد تا فرد در مسائل پیچیده ابتدا تحقیقات لازم را انجام داده و سپس بسته به صلاح دید بهترین انتخاب را در موارد حساس داشته باشد.

فارغ التحصیلانDBA  این مزیت را دارند تا به راحتی استخدام و مهارت های رهبری و تعالی خود را نشان و از آن برای پیش برد اهداف سازمان و یا شرکت استفاده نمایند.

البته این فارغ التحصیلان دارای مسیرهای شغلی متنوعی نیز هستند و می توانند بسته به علایق و کارایی خود انتقال آسانتری نیز برای مسیر منتخب شغلی خود داشته باشند.

انعطاف پذیری DBA باعث شده تا افراد به صورت آنلاین یا حضوری در کلاس ها شرکت نموده و از موقعیت شغلی کنونی خود نیز محافظت نمایند. یعنی احتیاجی به ترک کار برای تحصیل در دوره DBA وجود ندارد و شما می توانید در حین داشتن کار خود اقدام به فراگیری این دوره نیز نمایید.

کارایی مدرک dba

DBA یک مدرک معتبر و فوق العاده می باشد که در زمینه های شغلی مدیریتی و عملی می تواند یک راهبرد موفق برای افراد به حساب بیاید.

از مشاغلی که فارغ التحصیلان DBA امکان دارد به آن روی بیاورند می توان به این موارد اشاره کرد:

  • تحلیلگر تحقیق و داده
  • نقش های مشاوره ای در شرکت های معتبر
  • آکادمی (تدریس در دانشگاه)
  • ورود به ارگان های دولتی
  • کارآفرینی

حال که با این موارد شغلی آشنا شدید راحت تر می توانید قبول کنید که آیا مدرک DBA  برایتان مناسب است یا خیر؟

چه فرقی بین DBA با MBA وجود دارد؟

MBA یک مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است و DBA دکترای مدیریت کسب و کار می باشد. هر دو مدرک به نسبت خود بهترین کارایی و مزایا را به همراه دارند اما خوب تفاوت هایی را نیز دارند که اگر کمی توجه داشته باشید به آن پی خواهید برد.

MBA به نسبت به DBA  یک رویکرد علمی تر داشته و این کمک را به فارغ التحصیلان خود می دهد تا بتوانند در زمینه کاری مورد نظر خود همچون یک رهبر مشکلات را تحلیل و بسته به نوع مشکل، راه حلی مناسب را انتخاب و با برنامه ریزی و مدیریت درست آن مشکل پیش آمده را ازبین ببرند. به عبارت دیگر MBA کمک می کند تا دانش قدیمی خود را ارتقا و به دنبال تجربیات تازه با متدهای روز باشید.

اما DBA به فارغ تحصیلان اجازه می دهد که به عنوان یک مدیر تحقیق کنند که سود را می توانند از کجا یافت نمایند نه اینکه چگونه به سود برسند. این موضوع برای افرادی که مایل هستند یک مدیر عامل موفق باشند صدق می کند. چرا که مدیر در کنار ایجاد سود به این موضوع نیز می اندیشد که از کجا و چگونه باعث سود دهی شرکت یا سازمان گردد.

MBA یک مدرک عمومی بوده و یک پیش نیاز برای DBA که یک مدرک نسبتا خاص است، می باشد. البته برای اینکه یک مدیر موفق و برگزیده باشید حتما لازم نیست MBA را فرا گرفته و سپس اقدام به آموزش و گرفتن مدرک DBA نمایید. DBA به گونه ای از فرصت شغلی ایجاد شده شما حمایت می کند.

از نظر سال تحصیل هم باید اشاره کنیم که برای فارغ التحصیل شدن در دوره MBA  بایستی 2 سال وقت گذاشته می شود. اما دوره DBA 4 ساله به همراه اخذ پایان نامه است. یعنی 3 سال آموزش و یک سال برای آماده سازی پایان نامه تعیین شده است.

بین مدرک DBA وMBA  کدام یک مناسب تر است؟

همانطور که گفته شده  MBA یک مدرک معمولی بوده و به آسانی می توان آن را دریافت نمود. اما DBA نسبت به MBA  خاص تر بوده و روی موضوعات تمرکز کرده و تحقیقات برپایه واقعیت و اصول را مجاز می داند. اما خوب ورود به مدرک DBA مستلزم داشتن مدرک MBA است.

دوره DBA برای چه کسانی مناسب می باشد؟

هر فردی که دارای مدرک  بوده و با موفقیت این دوره را رد نموده باشد می تواند به دوره DBA وارد گردد. البته: کار آفرینان، مدیران، کارشناسان ارشد هم می توانند در این دوره شرکت و مدرک DBA را اخذ نمایند و باعث پیشرفت خود و شرکت و سازمان خود شوند. افرادی که به دنبال پست های بالاتر مدیریتی هستند می توانند این دوره را یک پله ترقی برای آینده خود بدانند.

اعتبار مدرک dba در ایران چگونه است؟

اعتبار مدرک dba در ایران چگونه است؟

حال که با مدرک DBA آشنا و تا حدودی فرق بین دو مدرک   DBAو MBA  را متوجه شدیم این سوال مهم برای افرادی که در ایران هستند پیش می آید که آیا مدرک  DBA در کشور ایران قابل استفاده است؟ آیا اعتباری دارد یا خیر؟ آیا برای استفاده از این مدرک معادل سازی لازم است؟

امروزه در بیشتر آموزش های عالی مدیریت در زمینه کسب و کار در کشور ایران دوره DBA در حال فراگیری می باشد. پس می توان گفت این مدرک در ایران نیز مهم و قابل اجرا است و می تواند باعث ترقی فارغ التحصیلان این دوره شود.

اما در زمینه هزینه و مدت بازده ای زمانی باید بگوییم که هر آموزشگاهی بازده زمانی و قیمت خاص خود را دارد.

اما خوب نکته ایی که در این مورد آن هم در ایران وجود دارد این است که این دوره ها صرفا فقط برای افزودن دانش افراد می باشد. یعنی با دوره های مقطع دار قابل قیاس نبوده و ارزش ادامه تحصیل یا افزایش رتبه شغلی را ندارد. مگر شرکت های خصوصی که بسته به راهبردهای خود بخواهند در این موضوع ادعایی داشته باشند و موجب ترقی این فارغ التحصیلان باشند.

با این اوصاف، دانشگاه تهران اقدام به بازگشایی این دوره ها نموده و از واجدین شرایط که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند برای این دوره استقبال به عمل می نماید. البته افرادی که دارای مدرک پایین تر از کارشناسی ارشد هستند در صورتی که رتبه مدیریتیشان بالا باشد نیز استثنا می توانند در این دوره ها شرکت نمایند.

با موضوعی که در بالا ذکر شد این را هم اضافه کنیم که وزارت علوم این مدرک را تایید نموده و به دو صورت این مدرک در ایران قابل استفاده است که:

  • گواهینامه ایی که از طرف وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور تایید و داده شود.
  • گواهینامه بین المللی با تاییدیه دولت و دادگستری که در آن مدرک اخذ شده

اضافه کنیم که وزارت تحقیقات و فناوری کشور زمانی که این مدرک را تایید نمایید دیگر جای هیچ شک و شبه ایی باقی نمی ماند و شما به عنوان یک فارغ التحصیل دوره DBA می توانید از این مدرک در فرصت های شغلی خود استفاده و از حمایتش بهره ببرید.

جمع بندی اعتبار مدرک dba در ایران

برای داشتن مدرک DBA بایستی ابتدا اقدام به گرفتن MBA نمود و پس از آنکه این مدرک فرا گرفته شد می توانید وارد دوره آموزشی  DBA شوید. درست است که این دو مدرک با هم متفاوت هستند اما وجود هر دو برای ارتقا شغلی و موقعیت های کاری مناسب به عنوان دو جزو جدایی ناپذیر در کنار هم قرار گرفته و باعث تعالی بخشی در افرادی که به دنبال بهترین ها هستند می شود.

اما خوب داشتن این مدرک در کشور ایران تا حدودی آنچنان که باید و شاید جا افتاده نشده و مشکلاتی نیز قاعدتا بر سر راه افرادی که دارای این مدرک هستند وجود خواهد داشت اما از نظر وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور ایران این مدرک تایید شده بوده و هم اکنون در برخی دانشگاه ها آموزش داده می شود.

 

خرید مدرک dba

چه تفاوتی بین مدرک دوره dba دانشگاه امیر کبیر و موسسات خصوصی وجود دارد؟

دوره dba دانشگاه امیر کبیر از لحاظ مباحث و محتوای آموزشی در حد نسبتا قابل قبولی قرار دارد؛ اما این گفته به این معنی نیست که موسسات خصوصی، دوره های dba را با کیفیت پایین تر برگزار می کنند. در واقع تفاوت دوره های dba ای که در موسسات و دانشگاه ها برگزار می شود، اغلب مربوط به نوع گرایش dba و اعتبار مدرک دریافتی در پایان دوره است.

مدرک dba ای که در دانشگاه امیر کبیر به دانش آموختگان داده می شود، از نظر اعتبار بین المللی بسیار کمتر از مؤسساتی است که این مدرک را با قابلیت ترجمه در کشور های مطرح دنیا اعطا می کنند. همین موضوع مشکلات زیادی را برای دانش آموختگان به وجود می آورد، به خصوص زمانی که قصد مهاجرت داشته و کشور هدف شان این مدرک را به عنوان رزومه تحصیلی قبول نمی کند. با این مدرک دانشگاهی شاید بتوان در سازمان ها و شرکت های داخلی استخدام شد، اما در کشور های توسعه یافته و پیشرفته دنیا، نیازمند مدرکی با اعتبار بین المللی هستید.

بنابراین دریافت مدرک از مؤسساتی که مدرک dba بین المللی می دهند، گرچه هزینه بر تر است، اما بازار و موقعیت شغلی بسیار ارزشمند تری برای افراد به دنبال دارد.

موقعیت های شغلی ایجاد شده برای افرادی که مدرک dba دارند، چیست؟

موقعیت های شغلی ایجاد شده برای افرادی که مدرک dba دارند، چیست؟

علاقه مندانی که به هر نحوی تمایل دارند، مدرک dba را کسب کنند، باید بدانند که بعد از داشتن این مدرک چه موقعیت های شغلی در انتظار آن هاست. در ادامه، رایج ترین فرصت های شغلی برای این افراد را ذکر کرده ایم:

  • کارشناس توسعه کسب و کار
  • مدیر کسب و کار
  • سرپرست‌ تیم در یک پروژه
  • مشاور کسب و کار
  • مهاجرت با این مدرک
  • مدرس مدیریت
  • مدیر بازاریابی
  • مدیر فروش
  • مدیر IT
  • مدیر شرکت بازرگانی
  • کارمند دولتی
  • مدیر منابع انسانی
  • مدیر برنامه
  • مدیر اجرایی

این موارد، تنها چند نمونه از مشاغلی هستند که با مدرک دی بی ای می‌توانید داشته باشید. هر چقدر تجربه بیشتری کسب کنید و رزومه قوی‌ تری بسازید، فرصت ‌های شغلی بهتری به شما پیشنهاد می ‌شود و در نهایت می‌ توانید مدیریت یک سازمان یا برند بزرگ را برعهده بگیرید. به یاد داشته باشید که بازار کار رشته DBA به گرایشی که انتخاب می ‌کنید نیز بستگی دارد. به جز موارد فوق، شما بعد از گذراندن دوره های dba، با کمک مهارت ها و تجربه هایی که به دست آورده اید، می توانید یک کسب و کار را آغاز کرده و به اصطلاح کارآفرین شوید.

چه تفاوتی بین مدرک دوره dba دانشگاه امیر کبیر و موسسات خصوصی وجود دارد؟

خرید مدرک dba

یکی از روش های معمول برای کسب مدرک dba، شرکت در دوره های آموزشی است. درست است که دریافت این مدرک و قرار دادن آن در رزومه کاری افراد می تواند با تاثیرات مثبت زیادی همراه باشد، اما چیزی که بیش از ارائه این مدرک اهمیت دارد و در اولویت است، تجارب و اطلاعاتی است که افراد با شرکت در دوره های دی بی ای به دست می آورند. همه هدف این دوره، تربیت مدیرانی است که بتوانند به وقت رویارویی با چالش ها و مشکلات، بهترین تصمیمات را گرفته و اثربخش ترین راه حل ها را ارائه کنند.

پس، با توجه به اهمیتی که کیفیت این دوره و شرکت در آن دارد، خرید مدرک dba نمی تواند هیچ گونه موفقیتی برای افراد در پی داشته باشد. وقتی سازمان و یا یک شرکت با مشکلی رو به رو می شود، مدرک ام بی ای نیست که مشکل را حل می کند، بلکه، اطلاعات و دانشی که مدیر با شرکت در این دوره به دست آورده، همان کلیدی است که می تواند هر قفل بسته ای را باز کند. صِرف داشتن مدرک این رشته، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد و هیچ ارزشی نخواهد داشت؛ زیرا شما به صورت عملی نمی توانید از آن استفاده کنید.

برای ثبت نام در دوره DBA یکساله نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره DBA، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مدیریتی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مدیریتی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره MBA (دوره آموزش mba)، دوره آموزش BBA، دوره آموزش POST DBA

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
هدف از دوره mba چیست؟⭐ بهترین دوره آموزش mba
نوشته بعدی
آموزش ترید ارز دیجیتال

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • فرزاد محمودی
    تیر 20, 1402 4:07 ب.ظ

    باسلام
    احتراما ضمن تشکر از ان موسسه ، لطفا مبلغ شهریه تحصیل در رشته mBA ( گرایش مدیریت و کنترل پروژه ) و شرایط حضوری وآنلاین را توضیح می دهید

    پاسخ
    • nickandishan-admin
      تیر 26, 1402 10:48 ق.ظ

      سلام دوست عزیز
      دوره به صورت حضوری و هفته ای یک جلسه 2/5 ساعته در مدت یک سال میباشد
      مبلغ دوره: 12,880,000 تومان می باشد که می توانید ماهیانه 1,000,000 تومان پرداخت کنید

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image