ارز دیجیتال چیست؟ معایب و مزایای ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال چیست؟

به نوعی از ارز که تنها به شکل الکترونیکی و یا دیجیتال قابل استفاده است ارز دیجیتال می گویند. البته گاها شما آن را با نام های، پول دیجیتال، پول الکترونیک و یا ارز الکترونیکی نیز شنیده اید. همچنین برخی با نام سایبر نقد نیز از آن صحبت می کنند. اما در کل همگی به یک نوع ارز اشاره دارند و در واقعیت با یکدیگر تفاوتی ندارند.

این ارزها به وسیله رایانه یا تلفن همراه هوشمند قابل دسترسی هستند چراکه ماهیت فیزیکی ندارند و تماما به شکل الکترونیکی هستند.

آشنایی با ارز دیجیتال

همانطور که اشاره شد ارزهای دیجیتال به شکل الکترونیکی یا دیجیتال هستند. این به آن معنا است که ماهیت فیزیکی ندارند و همچون پول سکه ای و یا اسکناس در دسترس قرار ندارند. همانطور که می دانید اسکناس و سکه به شکل فیزیکی در دسترس هستند و تنها زمانی که آنها را داشته باشید قادر به انجام تراکنش هستید. چه به شکل فیزیکی در دستتان و چه به صورت حساب بانکی ابتدا باید این مبلغ به شکل فیزیکی بدست آورده شود سپس قابل بهره برداری است. اما ارز دیجیتال کاملا قانون دیگری دارد. سوال مهم این است که چگونه باید به چنین پولی دسترسی داشت؟

این ارزها تنها به شکل دیجیتالی در دسترس هستند. یعنی تنها با ابزاری همچون گوشی تلفن همراه هوشمند و یا یارانه یا توسط کیف پول الکترونیکی متصل به اینترنت و شبکه های تعین شده در دسترس هستند و قابلیت انجام تراکنش را دارند.

در مورد کاربرد هر دو ارز (ارز فیزیکی و ارز دیجیتال) هر دو کاربردهای مشابه دارند. یعنی چه؟

یعنی شما از هردو میتوانید جهت خرید کالا، پرداخت خدمات و سایر موارد دلخواه خود همچون سایت های بازی، پورتال های قمار و یا شبکه های اجتماعی به صورت محدود بهره ببرید.

مهمترین کاربرد و مزایای ارز دیجیتال بدون شکل انجام تراکنش های فوری بدون مرز آن است. چطور؟

با یک مثال به طور ساده این موضوع را توضیح خواهیم داد. شخصی در ایالات متحده آمریکا به راحتی می تواند برای شخص دیگری در کشور ایران ارز دیجیتال بفرستد بدون محدودیت تفاوت کشورها و یا ارز کشورها! اما به ظرط آنکه هر دو شخص به یک شبکه متصل باشند.

ارز دیجیتال چیست

ویژگی های ارزهای دیجیتال

مهمترین ویژگی ارزهای دیجیتال همانطور که در بالا گفته شد عدم فیزیکی بودن این ارزها است. یعنی تنها به شکل دیجیتالی در دسترس هستند.

دو نوع ارز متمرکز و غیر متمرکز وجود دارد. ارز متمرکز به صورت فیزیکی در دسترس است مانند ارز فیات که توسط بانک مرکزی و سازمان های دولتی تولید و توزیع میشود. ارز غیرمتمرکز که تنها به شکل دیجیتالی است و بارزترین آنها می توانیم به بیت کوین و اتریوم اشاره کنیم.

نکته جالب ارزهای دیجیتالی مفهوم انتقال ارزش است. اگر مایل به حضور در عرصه ارزهای دیجیتالی هستید باید حتما این مفهوم را درک کنید. به طور کل انتقال ارز و پول برای خرید و فروش و خدمات است. اما هنگام انتقال ارز دیجیتالی شما ارزش یک چیز را پرداخت می کنید. مثلا در یک بازی شما با خرید یک توکن شبکه بازی عمر بازیکن را افزایش می دهید. یا یک قدرت برای بازیکن تهیه می کنید. ایا این یک معامله ساده است؟

انواع ارزهای دیجیتال

سه نوع ارز دیجیتال در حال حاضر وجود دارد که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند. ارز دیجیتال یک اصطلاح کلی است که به تمام ارزهای موجود در حوزه الکترونیکی اتلاق میشود. در ادامه انواع ارزهای دیجیتالی را معرفی خواهیم کرد.

ارزهای رمزنگاری شده

نوعی از ارزهای دیجیتالی را با نام کریپتوکارنسی می شناسند. این نوع ارز از رمزنگاری برای ایمن سازی و تایید تراکنش ها در یک شبکه استفاده می کنند. برای مدیریت و کنترل ایجاد ارزهایی همچون بیت کوین و اتریوم از رمزگذاری استفاده می شود. با توجه به حوزه قضایی، ممکن است که ارزهای دیجیتالی تنظیم شوند یا به طور کل نباشند.

به علت نداشتن مقررات و وجود به شکل دیجیتالی، این ارزهای رمزنگاری شده، به شکل مجازی در نظر گرفته میشوند

ارزهای مجازی

نوعی ارز غیرقانونی می باشد که توسط یک سازمان موسس و یا تعدادی توسعه دهنده کنترل میشود. این ارزهای مجازی قابلیت کنترل با یک الگوریتم به وسیله یک پروتکل شبکه تعریف شده کنترل نمود. به عنوان نمونه میتوانیم به توکن یک شبکه بازی اشاره کنیم که توسط توسعه دهندگان همان بازی، الگوریتم آن تعریف و کنترل شده است.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی

به ارزهای دیجیتالی تنظیم شده توسط بانک مرکزی هر کشور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) می گویند. این ارز می تواند یک مکمل و حتی یک جایگزین برای ارز سنتی فیات باشد. با این تفاوت که ارز فیات هم به شکل دیجیتالی و هم به شکل فیزیکی موجود است. اما ارز دیجیتالی بانک مرکزی تنها به شکل دیجیتالی موجود است.

انگلستان، سوئد و اروگوئه در حال حاضر، در حال بررسی برنامه های کاربردی برای راه اندازی اولین نسخه های دیجیتالی فیات بومی هستند.

ارز دیجیتال چیست

مزایای ارز دیجیتال

مطمئنا مهمترین بخش این مقاله بحث در مورد مزایای ارز دیجیتال است. پس با ما با این بخش همراه باشید.

انتقال و تراکنش سریع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال معمولا در یک شبکه وجود دارند و همچنین واسطه ای برای نقل و انتقالات وجود ندارد و به همین علت است که در زمانی کوتاه نقل و انتقالات انجام می گیرد. نتیجه این نقل و انتقالات بدون واسطه و مستقیم بین دو طرف معامله، کم شدن هزینه های انتقال و تراکنش سریع خواهد بود. قابل به ذکر است که تراکنش های الکترونیکی ارز دیجیتال، قابلیت ثبت و شفاف سازی را به همراه دارند. به طور حتم این روش بسیار به صرفه تر و بهتر از روش انتقال به وسیله بانک ها خواهد بود.

بدون نیاز به ساخت فیزیکی

این ارزها نیاز به ساخت فیزیکی ندارند و میتوان بدون ساختار فیزیکی از آنها بهره بود و این یعنی هیچ تاسیساتی برای تولید فیزیکی آنها وجود ندارد. نکته ای که وجود دارد این است که برعکس ارز فیزیکی که امکان پاره شدن و آلودگی در آن وجود دارد، این ارزها چنین مشکلاتی ندارند.

تسهیل اجرای سیاست پولی و مالی

طبق سیاست ارزی فعلی، بانک مرکزی با واسطه گری برخی از بانک ها و موسسات به گردش پول در اقتصاد کمک می کند.  ارزهای دیجیتال بانک مرکزی می توانند به نوعی به دور زدن این مکانیزم کمک کنند. بدین شکل که یک سازمان دولتی را قادر می سازند تا پرداخت مستقیم به شهروندان انجام دهد. همچنین عدم فیزیکی بودن و حمل و نقل اسکناس و سکه، موجب ساده شدن روش های تولید و توزیع شده است.

هزینه کمتر برای تراکنش

به طور کل تعامل مستقیم و حذف واسطه ها در هر سیستمی، موجب کم شدن هزینه ها خواهد شد. ارز های دیجیتال نیز، با توجه به تعامل مستقیم در یک شبکه از این قانون پیروی می کنند و هزینه تراکنش ها برای آنها بسیار ناچیز است. این هزینه نه تنها در یک شبکه یکسان بلکه در شبکه های مختلف هم نسبت به ارزهای دیگر کمتر است. ارز دیجیتال با حذف واسطه ها که به دنبال رانت اقتصادی از پردازش تراکنش ها هستند، توانسته هزینه تراکنش ها را بسیار کم کند.

معایب ارزهای دیجیتال

بدون شک در کنار فواید، معایبی هم در استفاده از ارزهای دیجیتال وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید.

عدم توانایی برای حل مشکلات ذخیره سازی و زیر ساخت

ارز دیجیتال نیازی به داشتن کیف پول فیزیکی و نگهداری آن به شکل فیزیکی ندارد. اما به هرحال شما ارز دیجیتالی دارید که باید آن را در مکانی ذخیره کنید و در مواقع لزوم از آن بهره ببرید؟!

در این مورد شما نیازمند اتصال به اینترنت هستید. همچنین داشتن کیف پول های آنلاین با امنیت بالا برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال بسیار ضروری است.

هک ارز دیجیتال

متاسفانه هکرها تمایل به هک ارزهای دیجیتالی دارند. ماهیت دیجیتالی این ارزها، آنها را مستعد هک می کند. هکرها به دو شکل می توانند به شما آسیب بزنند. اول ارزهای دیجیتالی شما را بدزدند. دوم پروتکل ارزهای دیجیتالی شما را تغییر دهند که در واقع عملا ارزهای شما دیگر هیچ ارزشی نخواهد داشت.

تلاش برای رفع این مشکل ادامه دارد و پیشرفت هایی حاصل شده است اما متاسفانه هنوز این مشکل به طور قطع حل نشده است و به همین دلیل باید از کیف پول های مطمئن و با امنیت بالا استفاده کنید.

 

تغییر ارزش ارزهای دیجیتالی

نوسانات قیمت در ارز یک چیز کاملا طبیعی است. اما در حوزه ارزهای دیجیتال، این نوسانات میتواند بسیار زیاد باشد. به علت غیر متمرکز بودن ارزهای دیجیتال، ارزهایی با سرمایه ناچیز وارد بازار شده اند که با نظر سرمایه گذاران خود دچار تغییر قیمت میشوند و همین امر موجب میشود سایر ارزها نیز دچار نوسان شود و به طور ناگهانی یک تغییر ارزش بزرگ مشاهده شود.

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

حال که به خوبی می دانید ارز دیجیتال چیست، خوب است به یک نکته بسیار مهم دیگر نیز بپردازیم و آن هم استخراج ارز دیجیتال است. برای اطلاع کسانی که نمی دانند استخراج ارز دیجیتال چیست، باید بگوییم، استخراج ارزهای دیجیتال در واقع یک فرآیند است که در آن با کمک کامپیوتر، ارزهای دیجیتال، استخراج و یا تولید می شوند. به این روش اصطلاحا ماینینگ (mining) گفته می شود. کسانی که می خواهند در حوزه ماینینگ به فعالیت مشغول شوند می بایست تجهیزات قدرتمند و به روزی داشته باشند. برای این کار، کامپیوترهای قدرتمند و کارت های گرافیکی بروز مناسب است.

دیگر تجهیزاتی که برای استخراج این ارزها باید فراهم شود، نرم افزار است. برای این کار به نرم افزارهای به خصوصی نیاز است. این نرم افزارها به کمک سخت افزارها آمده و به ماینر یا همان استخراج کننده ارز اجازه می دهند که کار استخراج ارزها را به خوبی انجام دهد. بهتر است برای آنکه ریسک این کار به میزان زیادی کاهش پیدا کند، به گروه های استخراج پیوست.

موضوعی که در خصوص استخراج ارز دیجیتال چیست، باید خاطر نشان کنیم این است که هر چند این روش با سود خوبی همراه است اما بهرحال، ضررها و ریسک های خاص خود را هم دارد. برای کاهش ریسک، بهتر است از تجهیزاتی با میزان مصرف انرژی کمتر و تنوع گرایی استفاده کرد.

جمع بندی

اگر به دنبال یادگیری ارز دیجیتال هستید، ما به شما استفاده از دوره ارز دیجیتال نیک اندیشان را پیشنهاد می کنیم. ما تلاش کردیم مسائل مهم در رابطه با ارز دیجیتال را برای شما بیان کنیم. اما مسلما این مقاله به تنهایی قادر به پاسخگویی به نیازهای شما نیست. برای اموزش صفر تا صد ارز دیجیتال با ما با دوره ارز دیجیتال نیک اندیشان همراه باشید.

برای ثبت نام در دوره ارز دیجیتال نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره ارز دیجیتال، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مالی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مالی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره فارکس ، دوره آموزش ارز دیجیتال ، دوره آموزش بورس

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از  دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب) 

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری 

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
مقایسه کولر گازی با کولر هوایی
نوشته بعدی
استفاده و نگهداری از اسپیلت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image