طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد؟

طب سنتی روش های مختلفی برای درمان دارد که یکی از روش های پرفایده طب سوزنی می باشد. این طب با کمک سوزن های فلزی و نازک انجام می شود و مزایای فراوانی به همراه دارد و یک درمان سنتی چند هزار ساله است. اگر به دنبال این هستید که طب سوزنی چیست و چه کاربردی می تواند برای ما داشته باشد؟ با ما در این مقاله همراه باشید. این مقاله به توضیح در مورد طب سنتی پرداخته و تا حد ممکن مزایای استفاده از آن را بیان می نماید.

طب سوزنی چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده از زمان عصر حجر از طب سنتی آن هم به با کمک استخوان های نازک و تکه های سنگ تراشیده شده استفاده می شده و می توان گفت پیدایش آن توسط چینیان بوده است. امروزه این درمان با کمک سوزن های نازک و از جنس فلز روی پوست انجام می پذیرد. طبق گفته پزشکان سنتی چینی بدن انسان دارای 2000 نقطه می باشد که توسط نصف النهار به هم وصل می گردند. این مسیر باعث ایجاد یک جریان انرژی با نام Qi به معنی چی می شوند. این جریان چی با کمک طب سوزنی بهبود یافته و سلامت بدن را تضمین می نماید.

طبق گفته محققان این روش درمانی برای شرایط مختلف مثمرثر می باشد، اما این را هم اضافه کنیم برای تمام افراد مناسب نیست. همچنین اگر مایل هستید از طب سوزنی استفاده کنید نزد پزشکی بروید که در این زمینه تخصص و تبحر دارد.

همانطور که در بالا اشاره نمودیم این طب یک روشی است که توسط چینی ها برای درمان و تسکین درد، گرفتگی عضلات و … استفاده می شود. به عبارتی استفاده از این سوزن ها باعث می شود تا انرژی در بدن متعادل باشد و با کمک سوزن ها مواد شیمیایی که در عصب های بدن موجود هستند برای درمان بیماری آزاد گردند و به بهبود حال  بیمار کمک نمایند.

طب سوزنی چیست

آیا طب سوزنی برای درمان تمام بیماری ها مناسب است؟

طب سوزنی با تحریک کردن و آزاد سازی مواد شیمیایی که در بدن وجود دارند تا حد ممکن به بهبود و کاهش درد و بیماری های مختلف کمک بسزایی می نماید. اما سوالی که وجود دارد این است که آیا طب سوزنی که توسط چینی ها استفاده می شود معروف می باشد برای تمام بیماری ها مناسب و یک درمان کننده عالی می باشد، واقعا اینگونه است؟

از طب سوزنی در بهبود بسیاری از مشکلات می توان کمک گرفت اما اینکه برای تمام بیماری ها مناسب باشد احتیاج به تحقیقات فراوانی است. اما در این که به دردهای موضعی و مزمن کمک بسزایی می کند شکی وجود ندارد. از مشکلاتی که توسط طب سوزنی قابل حل و درمان می باشد می توان به این موارد اشاره نمود.

  • ناراحتی های بارداری
  • کمردرد
  • سردرد و میگرن
  • ناباروری
  • دردهای زمان قاعدگی
  • سرطان
  • عوارض جانبی درمان برای سرطان
  • گرفتگی عضلات
  • مشکلات سیستم ایمنی بدن
  • درد زانو
  • درد در نواحی صورت
  • آسیب ورزشی
  • سندروم روده تحریک پذیر
  • ناراحتی های عصبی
  • گردن درد
  • اختلالات فشار مکرر

انواع طب سوزنی

طب سنتی هم همچون سایر روش های درمانی دارای انواع مختلف می باشد. زمانی که این روش از کشور چین به کشورهای اروپایی انتشار یافت دچار تغییر و تحول قرار گرفت.

در چین طب سوزنی روی هدایت انرژی (چی) تمرکز می نماید. اما در طب سوزنی غرب روی تحریک نمودن سیستم ایمنی بدن متمرکز می باشد. البته یک نوع دیگر طب سوزنی وجود دارد که روی درد میوفاشیال تاثیر می گذارد و باعث درگیر شدن عضلات و بافت همبند می گردد.

نکته

امروزه بیشتر متخصصان طب سوزنی از ترکیب روش چینی و غربی برای بهبود حال بیمارا ن خود استفاده می نمایند.

آیا طب سوزنی همان سوزن خشک است؟

استفاده از سوزن خشک چندی است که توسط فیزیوتراپ ها مورد استفاده قرار گرفته است و بسیار هم مورد پسند می باشد. فرقی که بین سوزن خشک و طب سوزنی وجود دارد در نحوه استفاده آنها می باشد.

با کمک درمان سوزن خشک که توسط فیزیوتراپ انجام می گیرد: انواع گرفتگی ها، بیماری های میوفاسیل و اسپاسم های عضلانی کاهش یافته و درمان می گردد.

طب سوزنی چیست

کارکرد طب سوزنی

اگر برایتان سوال است که طب سوزنی چگونه کار می کند؟ باید بگوییم که سوزن با مهارت دستان متخصص طب سوزنی از طریق پوست وارد شده و روی سیستم های عصبی تاثیر گذاشته، در نتیجه انرژی بدن که چی نامیده می شود را بهبود می بخشد. از کارکرد طب سوزنی برای بدن می توان به این موارد اشاره نمود:

  • در بدن تعادل ایجاد گردد.
  • مواد شیمیایی طبیعی که در بدن وجود دارند را آزاد می کند.
  • باعث بهبود و کاهش بیماری می شود.

نکته

مواد شیمیایی که در بدن وجود دارند شامل: مسکن های طبیعی، انتقال دهنده های عصبی، اندروفین و … می باشد.

از کاربردها و مزایای طب سوزنی برای سلامت بدن می توان به پیشگیری و درمان بسیاری از بیمارها اشاره نمود. در ادامه به چند مورد از کاربردهای طب سوزنی اشاره خواهیم نمود.

افزایش قد

از بهترین کاربردهایی که طب سوزنی می تواند داشته باشد افزایش قد است. این روش باعث تحریک هورمون ها شده و باعث افزایش یافتن اشتهای فرد و در نتیجه افزایش قد می شود. دوره درمانی که مناسب این موضوع باشد بسته به سن فرد مورد نظر دارد. اما خوب به طور طبیعی حدود 3 ماه است.

درمان فلج بلز

از دیگر کاربرد و درمانی که می توان به طب سوزنی مرتبط ساخت درمان فلج بلز است. در این درمان سوزن ها روی عصب ناحیه مورد نظر اثر گذاشته و باعث تحریک آن منطقه می شود. این روش نسبت به عمل جراحی، یک روش کم خطر است.

درمان بیماری مغز و اعصاب

بیماری: ام اس، نورپاتی، پارکینسون و … بیماری هایی هستند که مغز و اعصاب مرتبط می باشند. یک روش مناسب که باعث بهبود حال افرادی که دچار این بیمار هستند می شود، طب سوزنی می باشد. با کمک این درمان می توان باعث کاهش درد در بیمار شد و تا حد ممکن می تواند بیماری را کاهش و کنترل نماید.

زیبایی

از دیگر کاربردهایی که می توان به طب سوزنی نسبت داد، زیبایی می باشد. این روش درمانی در بهبود گردش خون و کلاژن سازی باعث: رفع چین و چروک، شادابی پوست، لیفت پوست و … می شود.

کاهش وزن با کمک طب سوزنی

برای کاهش وزن طب سوزنی می تواند یک درمان موفقیت آمیز و کم خطر باشد. این روش در کنار رژیم غذایی، بهبود دستگاه گوارش و … می تواند تا حد ممکن باعث کاهش وزن مطلوب در فرد شود.

قبل از اینکه پزشک بخواهد این روش را اعمال نماید وضعیت بدن بیمار را مورد بررسی قرار می دهد.

توجه داشته باشید که هر سوزنی که وارد بدن می گردد یک سوزش کوچکی را در بدن ایجاد می نماید. اگر بین انجام این روش احساس بی حسی شدید نمودید، یعنی پزشک شما کار خود را به درستی انجام داده و این روش درمانی تاثیر خود را گذاشته است.

آیا طب سوزنی خطرناک است؟

در جواب این سوال باید بگوییم که هر درمانی می تواند دارای عوارضی باشد. این روش هم از این قاعده مثتسنی نیست. البته اگر این روش افراد غیر حرفه ایی انجام گیرد می تواند حتی خطرناک هم باشد. پس بهتر است این روش درمانی سنتی توسط افراد متخصص و ماهر انجام پذیرد.

همچنین تمام سوزن هایی که برای طب سوزنی مورد استفاده قرار می گیرند باید: استریل، فلزی، غیر سمی، دارای نماد استاندارد و بهداشت و از سمت سازمان غذا و دارو مورد تایید باشد.

از عوارضی که ممکن است توسط استفاده از طب سنتی ایجاد گردد شامل این موارد می باشد:

  • انتقال و وجود بیماری های عفونتی
  • احستس خستگی
  • التهاب و کبودی

استفاده از طب سوزنی چند بار توصیه می گردد؟

انجام طب سوزنی بسته به نوع بیماری و وضعیت بهبود می تواند متغیر باشد. ابتدا پزشک طب سوزنی حال و اوضاع بیمار را مورد بررسی قرار می دهد و بسته به نوع بیماری تعداد انجام دفعات طب سوزنی می تواند متفاوت باشد.

برای ثبت نام در دوره طب سوزنی نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره طب سوزنی، دوره های آموزشی دیگری در حوزه پیراپزشکی و طب، برگزار می کند؟

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :
حوزه ماساژ

نوشته قبلی
تاریخچه طب سوزنی چیست؟ تاریخچه طب سوزنی در ایران به چه زمانی بر می گردد؟
نوشته بعدی
چگونه در ایران بیت کوین بخریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image