رشته mba در ایران

مدرک MBA یکی از انواع مدارک معتبر مدیریتی می باشد که در سالهای اخیر بسیار هم پرطرفدار شده است. این رشته برای افرادی که علاقه به کسب سمت مدیریتی و ارتقا شغلی خود هستند و همچنین برای بهبود کسب و کار خود بهترین رشته انتخابی است. اما سوالی که در اینجا وجود دارد این است که آیا این رشته در ایران وجود دارد و درآمد رشته MBA در ایران چگونه است؟ همچنین در سایر کشورها MBA به چه شکلی می باشد؟ با ما در این مقاله همراه شوید تا در مورد این موضوعات صحبت نماییم.

MBA  چیست؟

عبارت Master of Business Administration مخفف کلمهMBA   به معنای مدیریت حرفه ای کسب و کار یا مدیریت ارشد کسب و کار می باشد. یک دوره مدیریتی است که حدود 100 سال قدمت داشته، اما به مرور زمان و بسته به نیاز روز مورد تغییر و دگرگونی قرار گرفته است.

رشته mba در ایران و سایر کشورها برای افرادی که نیازمند فرا گرفتن دانش مدیریت هستند در نظر گرفته شده است. به عبارتی این دوره برای افرادی که در حوزه های دیگر تحصیل نموده اند و به دنبال تکمیل مهارتهای مدیریتی خود هستند مناسب می باشد.

فراگرفتن دوره MBA هم به صورت آزاد و هم به صورت دانشگاهی امکان پذیر می باشد.

اهدافی که برای دوره ام بی ای تعیین گشته است بسیار مهم و کارآمد بوده و باعث می شود تا دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته:

  1. بتوانند به راحتی اقدام به مدیریت و رهبری یک سازمان یا زیر مجموعه های سازمان کنند.
  2. توانایی تحول بخشیدن کل سازمان یا یک بخش از سازمان.
  3. توانایی: هدایت، رهبری، طراحی کل سازمان یا یک بخش از سازمان
  4. ایجاد نمودن فعالیت های جدید درون سازمان یا ایجاد کردن سازمان های جدید.
  5. توانایی خدمات مشاوره ایی به مدیران سازمان

اگر یکی از این مواردی که بیان کردیم نیاز شما باشد می توانید با ورود به دوره ام بی ای در زمینه مورد نظر خود شکوفا شوید و بهترین درآمد مالی را برای خود به ارمغان بیاورید.

رشته mba در ایران

امکان تحصیل در رشته mba در ایران وجود دارد؟

شاید برایتان سوال باشد که آیا می توان در ایران دوره ام بی آی را گذارند و یا آیا مدرک MBA در ایران معتبر می باشد یا خیر؟ در جواب این سوال باد بگوییم که مدرک ام بی آی قبل از انقلاب در ایران تدریس می شد. اما پس از پیروزی انقلاب دانشگاه هاروارد که در ایران مدرسه کسب و کار را ایجاد نموده بود آن را تعطیل و از ایران خارج شد.

اما در سال 1380 دانشگاه شریف اقدام به برنامه ریزی و پایه ریزی این دوره در دانشگاه نمود و پس از آن برخی دانشگاه ها و چند موسسه عالی و آموزشی اقدام به تدریس این دوره نمودند.

مدرک رشته mba در ایران توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری معتبر بوده و امکان استفاده از آن در ایران وجود دارد.

فقط در ایران فقط روی حوزه های عملیاتی بیشترین تمرکز را دارد.

از دانشگاه ها و مراکز آموزشی معتبر برای آموزش رشته MBA در ایران می توان به این موارد اشاره کرد:

  • دانشگاه شریف
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه علامه طباطبایی
  • دانشگاه علم و صنعت
  • سازمان مدیریت صنعتی
  • دانشگاه علوم و فنون مازندران
  • دانشگه کیش
  • دانشگاه مالک اشتر
  • دانشگاه آزاد

هم اکنون این امکان فراهم شده تا افرادی که دارای مدرک کارشناسی ارشد و همچنین سایر کارشناسی ها بتوانند در کنکور سراسری به عنوان انتخاب دوم خود رشته تحصیلی  MBA را انتخاب نمایند.

درآمد و بازار کار رشته mba در ایران و خارج از کشور چگونه است؟

مدرک ام بی ای در ایران قدمتی 20 ساله داشته و البته روز به روز هم دچار تحول و دگرگونی قرار می گیرد و تمام متدهای مدیریتی روز دنیا را برای دانشجویان MBA درنظر گرفته و آموزش می دهند.

اما خوب به نسبت سایر کشورهای اروپایی به این رشته توجه کمتری می شود. افرادی هم که در این رشته تحصیل نموده اند درآمد متغیری بین 7 تا 15 میلیون تومان توسط کارفرمایان دریافت می کنند. علت این موضوع هم این است که تا کنون آنگونه که باید و شاید این مدرک در ایران شناخته شده نمی باشد و نمی دانند که انتخاب افرادی که در این رشته تحصیل می نمایند چه مقدار می توانند برای درآمد مالی و مدیریت کسب و کار آنها مفید و مهم باشند.

از فرصت های شغلی که رشته mba در ایران دارد، به این موارد می توان اشاره نمود:

  • حسابداری ارشد
  • مشاور تجاری
  • مدیر توسعه کسب‌ وکار
  • کارآفرین
  • مدیر مالی
  • مدیر کل سازمان

حال که با فرصت های شغلی که امکان آن وجود دارد آشنا شدیم نوبت آن است به سراغ فرصت های شغلی MBA در خارج از کشور هم برویم و با این فرصت های شغلی مرتبط با رشته ام بی ای آشنا گردیم.

اروپا

وجود فرصت های شغلی در اروپا بسیار بوده و امکان صدور ساده ویزا برای افراد دارای این رشته وجود دارد تا بتوانند در سطح بین المللی فرصت های شغلی داشته باشند.

آمریکا

فرصت شغلی برای دانشجویان دوره  MBAدر آمریکا بسیار بوده و این دانشجویان با بالاترین حقوق می توانند فرصت های شغلی متنوعی بسته به نوع گرایشی که در آن تحصیل نموده اند، باشد. نرخ اشتغال در آمریکا با کمک رشته MBA بالای 95% است.

در آمریکا بیشتر در حوزه های تجارتی تمرکز داشته و گرایش سازماندهی و منابع انسانی هم پرداخته می شود.

آلمان

یکی از پیشرفته ترین کشورهای صنعتی که در جهان شناخته شده می باشد، آلمان است. پس داشتن مدرک ام بی ای در این کشور می تواند برترین گزینه کاری باشد. این کشور یک دریچه ورودی عالی برای افرادی است که مایل هستند در این دوره آموزش دیده و وارد عرصه کار شوند.

شرکت در دوره های MBA در کشور آلمان بسیار مزیت داشته و این امکان را فراهم می آورد تا فارغ التحصیلان بتوانند با کمپانی های جهان و موفقی که در سراسر جهان وجود دارند فرصت آشنایی داشته باشند. کپانی هایی همچون: آدیداس، بتز، بی ام و، زمینس و … .

کانادا

از دیگر کشورهایی که می توان به آن ورود نمود و رشته ام بی ای را فرا گرفت کانادا می باشد. آینده تحصیلی و شغلی در این کشور بسیار بالا بوده و می توان با کمک مدرک MBA به بهترین فرصت های شغلی دست یافت. شما می توانید رشته mba در ایران بیاموزید و یا به خود کانادا مهاجرت کنید و پس از تحصیل در این رشته، مشغول به کار شوید.

آیا رشته mba در دانشگاه ها نیز ارائه می شود؟

آیا رشته mba در دانشگاه ها نیز ارائه می شود؟

یکی از سوالاتی که برای علاقه مندان به رشته mba در ایران به وجود می آید، این است که آیا این رشته در دانشگاه ها نیز تدریس می شود، و یا فقط موسسه های آموزشی آزاد هستند که این دوره را برگزار می کنند. در جواب این سوال باید بگوییم، تنها راه دریافت مدرک ام بی ای، حضور در موسسه های آموزشی آزاد نیست و علاقه مندان برای شرکت در این رشته می توانند به دانشگاه نیز بروند.

برای شرکت در رشته mba در دانشگاه، می بایست در آزمون کارشناسی ارشد که هر ساله برگزار می شود، ثبت نام کرد. بعد از ثبت نام نیز می بایست همه دروس مرتبط با رشته mba در ایران، مطالعه شده تا فرد بتواند نمره خوبی از آزمون دریافت کند. کسانی که حد نصاب نمره قبولی را به دست می آورند و مجاز شناخته می شوند، می توانند در یکی از گرایش های ام بی ای در دانشگاه، تحصیلات خود را ادامه دهند و ارشد مدیریت ام بی ای را دریافت کنند. به خاطر داشته باشید، دانشگاه های دولتی هیچ هزینه ای بابت شهریه دریافت نمی کنند.

آیا مدرک MBA می‌تواند روی افزایش درآمد تاثیر بگذارد؟

البته که این امکان وجو دارد چرا که فرا گرفتن مدرک ام بی ای همچون ماشین پول سازی عمل نموده و باعث افزایش درآمد فرد می گردد. اما خوب به دلیل ناشناس بودن آن در ایران این موضوع تا کنون صدق پیدا نکرده. البته هستند کارفرمایان خصوصی که به مورد وافق بوده و برای فردی که دارای این مدرک با ارزش است هزینه صرف کنند. اما خوب این موضوع به شانس فرد باز می گرددد که بتواند، این چنین کارفرمایی را پیدا کند.

سایر کشورهای خارجه به این امر وافق بوده و برای بهبود رشد اقتصادی خود از این افراد خبره استفاده می نمایند. مدرک ام بی ای یک مدرک معتبر بین المللی می باشد و تمام مهارت های مورد نیاز که برای مشاغلی که در حوزه مدیریت مالی و تجارت فعالیت دارند را آموزش می دهد.

جمع بندی رشته mba در ایران

بهره بردن از دوره ام بی ای می تواند هم در روند کسب و کار و هم در روند کیفیت زندگی بهتر کمک شایانی نماید. این رشته سالیان سال است که وجود داشته اما چند سالی می باشد که پر رونق گشته و به آن توجه خاصی گردیده. در دانشگاه های معتبر ایرانی همچون دانشگاه شریف این دوره در حال آموزش می باشد.

طبق گفته های بالا، این دوره در بیشتر دانشگاه ها و موسسات عالی کشور در حال آموزش می باشد و توسط وزارت علوم تحقیقات و فناوری کشور مورد تایید است.

همچنین اگر به فکر مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور هستید انتخاب رشته  MBA می تواند گزینه مناسبی برای هم تحصیل و هم فرصت شغلی مناسب برای شما باشد.

برای ثبت نام در دوره MBA نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره MBA، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مدیریتی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مدیریتی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره DBA، دوره آموزش BBA، دوره آموزش POST DBA

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
معامله گران فارکس کیستند؟ پشت صحنه فارکس
نوشته بعدی
نحوه سود دهی ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image