قوانین ارز دیجیتال در ایران

اگر توجه کرده باشید ارز دیجیتال امروزه به عنوان بهترین سرمایه گذاری در جهان شناخته شده و بسیار پر رونق هم می باشد. اما خوب استفاده آن در ایران دارای شک و شبه هایی می باشد که ما در این مقاله سعی داریم در رابطه با قوانین ارز دیجیتال در ایران تا حد ممکن صحبت کنیم و ببینیم آیا می توان در ایران اقدام به معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال همچون بیت کوین نماید؟ آیا قوانین ارز دیجیتال در ایران برای خرید و فروش و معامله تعیین شده است؟ و …

پس اگر شما هم مایل هستید در این زمینه فعالیت و اقدام به معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتالی در ایران نمایید و در این راستا با قوانین موجود در ایران در رابطه با ارز دیجیتال آشنا گردید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

ارز دیجیتال

ارز دیجیتال به شکل خاصی از پول پول دیجیتال می باشد که بر پایه علم رمز نگاری شده ایجاد گشته است. این ارزها نهایت فیزیکی نداشته و به صورت الکترونیکی قابل استفاده می باشند. از ویژگی های ارزهای دیجیتال می توان به: شفافیت، غیر متمرکز بودت، تغییر پذیر نبودن از بلاک چین اشاره نمود.

به عبارت ساده تر ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین توسط هیچ ارگان خصوصی یا دولتی مورد کنترل قرار نمی گیرد و می توان به صورت مستقیم بدون واسطه اقدام به خرید و فروش و انجام معامله با آن را نمود. اما قبل از هر چیز باید قوانین ارز دیجیتال در ایران و حتی جهان را به خوبی فرا گرفت.

خرید و فروش یا به کل سرمایه گذاری و معامله در بازار ارز دیجیتال یکی از پر سود ترین ارزهای معروف جهانی می باشد. از ارزهای دیجیتالی که می توان به عنوان یک سرمایه گذاری یا خرید و فروش به آن توجه نمود ارزهایی همچون: بیت کوین، اتریوم و … می باشد. اما خوب خرید و فروش ارز دیجیتالی بدون داشتن علم و اطلاعات کافی می تواند دردسر ساز و حتی ریسک پذیر باشد. پس بهتر است قبل از ورود به این موضوع ابتدا با قوانین و نکات مهم مبادله ارز دیجیتال تا حد ممکن آشنا گردیم.

قوانین ارز دیجیتال در ایران

قوانین ارز دیجیتال در ایران

سال های بسیاری است که ارز دیجیتال طراحی گشته، اما خوب چند سالی است به واسطه پیشرفت تکنولوژی شناخته شده و معروف گشته است.

از ابتدایی ترین ارز دیجیتال می توان به بیت کوین اشاره کرد. بیت کوین توسط یک شخص ناشناس طراحی گشت و تا کنون طراح و بوجود آورنده آن مشخص نشده است.

استفاده ارز دیجیتال در ایران توسط دولت منع نشده اما خوب آن را هم مورد تایید نمی دانند. به همین خاطر همچون سایر کشورهای دیگر قوانینی را برای خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران اعلام نکرده اند.

 قوانینی که ایران برای ارز دیجیتال تعیین نموده دارای چه رویکردی می باشد؟

تا سال ۹۷ این ارز قابل قبول ایران نبوده، اما در بهمن ماه سال ۹۷ ضوابط، قوانین و الزامات ارز دیجیتال از طرف بانک مرکزی تعیین و اعلام گشت. در ادامه به: الزامات، ضوابط و قوانینی که توسط بانک مرکزی کشور برای ارز دیجیتال تعیین گشته اشاره خواهیم نمود.

از قوانین و ضوابطی که بانک مرکزی برای ارزهای دیجیتال تعیین نموده به این شرح می باشد:

استفاده کردن از ارزهای دیجیتالی آن هم به عنوان یک ابزار پرداخت ممنوع می باشد.

بانک مرکزی هیچ تعهد و مسئولیتی در قبال صدور و انتشار رمز ارزها ندارد و این عمر به دست توسعه دهندگان آن می باشد.

فقط می توان از صرافی هایی که مقررات آن در بخش الزامات عمومی صرافی ها آمده قابل تبادل و خرید و فروش می باشد.

برای اشخاص حقیقی یا حقوقی توسعه دادن کیف پول رمز ارزی آن هم برای رمز ارزها طبق قوانین تعیین شده بلامانع می باشد.

پس با این مواردی که گفته شد انجام معامله و خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران اگر از طریق صرافی های مورد تایید باشد هیچ گونه مشکلی ندارد. این را هم اضافه کنیم که هر گونه پرداخت با کمک ارز دیجیتال ممنوع می باشد و انجام آن می تواند پیگرد قانونی به همراه داشته باشد.  یعنی شما نمی توانید در قبال خرید یک محصول از طریق اینترنت بیت کوین پرداخت نمایید.

پس انجام معامله ارزهای دیجیتال جرم شناخته نمی شود و توسط قوه قضاییه و مجلس قوانین مشخصی برای آن وضع نشده است.

اما بنا به ماده ۲ قانون مجازات عمومی(هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تامینی یا تربیتی باشد، جرم محسوب است و هیچ امری را نمی توان جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی یا تربیتی تعیین شده باشد جرم محسوب می شود.) هیچگونه مجازاتی برای معاملات و خرید و فروش ارز دیجیتال وجود ندارد، اما باز هم در صورت کلاهبرداری و یا هک رمز ارزهای خود می توان به ارگان های قضایی و انتظامی مراجعه و شکایت خود را ثبت نمود.

قوانین ارز دیجیتال در ایران در خصوص صرافی ها به چه صورت است؟

همانطور که گفته شد معاملات و خرید و فروش ارزهای دیجیتال در ایران ممنوع نبوده و استفاده از آن به عنوان یک جرم شناخته نمی شود. اینبار در رابطه با قوانین ارزهای دیجیتالی در صرافی ها می خواهیم یک صحبت کوتاه داشته باشیم. تمام صرافی های مجاز برای معامله و خرید و فروش ارزهای دیجیتال پس از احراز شرایطی که بانک مرکزی تعیین نموده امکان ارائه خدمات صرافی رمز ارز را دارند.

وجود تمامی ریسک خطرات ناشی از سرمایه گذاری و انجام معاملات بر گردن خود سرمایه گذار می باشد و به صرافی ارتباط نخواهد داشت.

مسئولیت درستی انجام پلتفرم صرافی ها و تضمین ملاحظات امنیتی بر عهده صاحب صرافی می باشد و در صورتی که به هر دلیل امنیت پلتفرم نقض گردد، صرافی مورد نظر موظف می باشد تا به کاربران خود خسارت دهد.

تمام رمز ارزهایی که قابل مبادله شدن در صرافی های ایران هستند به صورت فهرست وار آن هم در یک بازه زمانی ۳ ماهه به صرافی های رمز ارز ابلاغ می شود.

تمام صرافی های مربوط به این موضوع بایستی قوانین شناسایی مشتریان و مبارزه با پولشویی را رعایت نمایند. به عنوان نمونه: امکان خرید و فروش رمز ارز به صورت فردی فقط در صورت احراز هویت کامل و رد و بدل نمودن اطلاعات و اسناد مربوط به رمز ارز مجاز یا منشأ منابع مالی می باشد.

از دیگر قوانین ارز دیجیتال در ایران و در صرافی های ایران می توان به سقف تعیین شده برای تبادل ریال به رمز ارز و برعکس اشاره نمود. این قوانین بایستی طبق مقرارت عمومی قوانین ارزی کشور باشد.

به درخواست بانک مرکزی باید تمام اطلاعاتی که به خرید و فروش مشتریان و منشا معاملات و دلایل انجام آن ثبت و در بعضی مواقع به درخواست بانک مرکزی در اختیار آنها قرار گیرد.

این موضوع را اضافه کنیم که در این چند سال که ایران اجازه صدور مجوز برای تاسیس صرافی های رمز ارزی را داده تا کنون صرافی های بسیاری در این زمینه روی کار آمده اند. شما می توانید در صورت تمایل به خرید و فروش و انجام معاملات ارزهای دیجیتال در ایران از صرافی های مجاز و معتبر در زمینه ارزهای دیجیتالی نهایت بهره را ببرید.

آیا خرید و فروش ارز دیجیتال، قانونی است؟ در این رابطه چه می دانید؟

آیا خرید و فروش ارز دیجیتال قانونی است، یکی از سوالاتی است که در مورد ارز دیجیتال در ایران به وجود می آید. درست است که برخی رمزارزها به مانند بیت کوین به صورت قانونی شناخته نشده اند، اما خاطر نشان می کنیم خرید و فروش این رمز ارز، غیر قانونی نیست و قانونی در کشور ما وجود ندارد که نشان دهد تبادل این رمزارز، جرم محسوب می شود. قوانین کشورمان می گویند، کاری را می توان جرم دانست که بتوان برای انجام یا عدم انجام آن، مجازاتی را در نظر گرفت.

با توجه به تعریفی که در بالا اشاره کردیم و با در نظر گرفتن قوانین ارز دیجیتال در ایران، می بایست بگوییم که تا به حال هیچ قانونی در قوانین اساسی کشور مبنی بر قانونی بودن و یا غیر قانونی بودن رمزارزها نوشته نشده است و به همین دلیل نمی توان با کسانی که در حوزه خرید و فروش بیت کوین و امثالهم فعالیت می کنند، برخورد قانونی انجام داد. در حال حاضر، هیچ یک از نهادهای رسمی فعال در کشور نیز تبادل رمزارزها و نگه داری کردن از آنها را به عنوان یک جرم تلقی نمی کنند.

جمع بندی قوانین ارز دیجیتال در ایران

طبق گفته های که در بالا اشاره نمودیم چند سالی است که ارزهای دیجیتالی راه خود را در بازار ایران باز نموده اند. اما طبق قانون ایران باید و نباید هایی برای انجام معاملات ارز دیجیتال در ایران وجود دارد که بایستی قوانین ارز دیجیتال در ایران به طور کامل رعایت شود و در صورتی که مغایرت داشته باشد پیگرد قانونی خواهد داشت.

به طور خلاصه اینگونه بگوییم که استفاده از بیت کوین که یک نوع ارز دیجیتال است، در ایران ممنوعیت استفاده ندارد.

ما می توانیم به عنوان یک شهروند ایرانی اقدام به نگهداری، معامله یا خرید و فروش ارز دیجیتال در ایران نماییم.

این مقاله را ما صرافا برای آموزش عزیزانی که در این حیطه مایل هستند آموزش ببینند آماده نموده ایم. امیدواریم تا حد امکان به شما عزیزان در زمینه قوانین ارز دیجیتال در ایران راهنمایی کامل را کرده باشیم.

برای ثبت نام در دوره ارز دیجیتال نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره ارز دیجیتال، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مالی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مالی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره فارکس ، دوره آموزش ارز دیجیتال ، دوره آموزش بورس

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
نرم افزارهای برتر ترید ارز دیجیتال
نوشته بعدی
رمز ارز ملی چیست؟ در مورد این ارز ملی چه می دانید!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image