رمز ارز ملی

ارزهای دیجیتالی روز به روز پر رونق تر شده و روز به روز هم به تعداد آنها افزوده می گردد. اما خوب نکته ایی که این ارزها دارند این می باشد که ارزهای دیجیتالی به صورت فیزیکی قابل استفاده نبوده و می توان از آن به صورت الکترونیکی استفاده کرد. اینبار در این مقاله ما به سراغ رمز ارزها رفته ایم و می خواهیم ببینیم رمز ارز ملی چیست؟ با ما همراه شوید تا با این رمز ارز آشنا گردیم.

رمز ارز ملی چیست؟

شما بارها در رسانه های اجتماعی در رابطه با ارزهای دیجیتالی مطالبی دیده و خوانده اید و به این موضوع واقف هستید که این ارزها بسیار پرطرفدار و متنوع می باشند. از ارزهای دیجیتالی می توان به: بیت کوین، اتریوم و … اشاره نمود.

ارزهای دیجیتال یک اصطلاح فراگیر برای تمام ارزهای الکترونیکی است.

رمز ارزها هم نوعی از ارز دیجیتال می باشند و همین موضوع باعث پرطرفدار بودن رمز ارزها شده، دولت ها هم با کمک بانک مرکزی اقدام به صدور رمز ارز ملی نموده اند تا بتوانند از مزایای منحصر به فرد آن همچون: شفافیت، کاهش یافتن کارمزد تراکنش های داخل و بین المللی و … استفاده نمایند.

رمز ارزها با کمک فناوری رمزنگاری طراحی و یک نوع ارز مجازی می باشد. به عبارتی رمز ارز ملی با الهام گرفتن از بیت کوین و بلاک چین طراحی شده است.

 این رمز ارزها از امنیت بالایی برخوردار بوده و برخلاف ارزهای دیجیتالی متمرکز نیستند. از قدیمی ترین رمز ارزها می توان به بیت کوین اشاره نمود. تا کنون در جهان حدود ۱۵۰۰ رمز ارز وجود دارد که می توان از آنها برای انجام معاملات و خرید فروش استفاده کرد.

فرق رمز ارز ملی با ارز های دیجیتالی

فرق رمز ارز ملی با ارز های دیجیتالی در این است که رمز ارز ملیف زیر نظر دولت ساخته و ارائه می شود اما ارزهای دیجیتالی توسط هیچ ارگان خصوصی، دولت و سازمانی مدیریت نمی گردد. اگر از دیدگاه فناوری هم بخواهیم صحبت کنیم این موضوع صدق دارد، رمز ارزهای مرتبط با بانک مرکزی بر مبنای یک پایگاه داده می باشد که توسط نهادهای تایید شده در بخش خصوصی یا دولت کنترل و اداره می گردد. به عبارتی در این پایگاه داده فقط کاربرانی که مورد تایید هستند می توانند در شبکه انجام تراکنش داشته باشند.

پس در این پایگاه دولت یا نهاد شخصی می تواند روی انجام معاملات، بازگشت معاملات، مسدود نمودن وجه و … نظارت داشته باشد.

رمز ارزهای ملی بیشتر روی بلاک چین های خاص خود اجرا می شوند. اما این نکته هم وجود دارد که بتوان آنها را در بلاک چین های عمومی هم منتشر نمود.

به این صورت کاربرانی که دارای این رمز ارزها می باشند، می توانند دارایی ها را بر روی یک لایه، بدون نیاز داشتن به مجوز مورد تبدیل قرار دهند.

این موضوع می تواند بهترین حالت برای هر دو فضا ایجاد نماید. چرا که یک لایه احتیاج به داشتن مجوز می تواند کنترل لازم را برای بانک های مرکزی فراهم نماید. اما اگر بدون نیاز به مجوز باشد، می تواند قوی ترین ضمانت های امنیتی را ارائه دهد. البته این فقط یک احتمال می باشد و در نظر گرفتن احتمالات هم مهم می باشد.

به‌طور کلی باید بگوییم که تا کنون هیچ بلاک چین عمومی مورد آزمایش قرار نگرفته تا امنیتش اثبات گردد.

نحوه کار رمز ارز ملی هر کشور

نحوه کار نمودن رمز ارزهای ملی تا حد ممکن دشوار می باشد. چرا که هر کشور دارای رویکردی متفاوت می باشد و هر کشوری این فناوری را بسته به نیاز های کشور خود تنظیم می نماید.

اینگونه بگوییم که استفاده از ارز دیجیتالی همچون: BTC فقط نوعی از پول دیجیتال است و برای استفاده روزمره انتخاب مناسبی نیست. استفاده روزمره با کمک ارزهای دیگر همچون رمز ارز ملی برای خرید روزانه و ارائه خدمات استفاده می گردد.

نکات مهم رمز ارز ملی

حال که با رمز ارز ملی تا حد ممکن آشنا شدیم نوبت آن است به نکات مهم و کلیدی که در این رمز ارز وجود دارد بپردازیم و در مورد نکات آن هم دانسته های داشته باشیم تا در حین استفاده دچار مشکل نگردیم.

رمز ارز ملی شکل مجازی ارز فیات خود کشور است، فیزیکی نمی باشد و

به وسیله بانک مرکزی یک کشور طراحی، صادر، تنظیم و اداره می شود.

رمز ارزها باعث می شوند تا سیاست های مالی و پولی یک کشور ساده تر بتواند انجام شود.

در رمز ارز به دلیل متمرکز بودن ممکن است حریم خصوصی شهروندان رعایت نشود.

درست است که تا کنون مورد رسمیت قرار نگرفته، اما به مرور در بیشتر کشورها رایج گشته و مورد تایید قرار می گیرد.

رمز ارز ملی

فواید رمز ارز ملی

در ادامه مطلب رمز ارز ملی چیست خوب است به مزایای آن هم بپردازیم.

از مهمترین مزایای رمز ارز پیشرفت های فناوری در ترمیم سیستم پول کشور است. با کمک رمز ارز ملی نحوه عملکرد بانکداری مرکزی بهبود می یابد و همچنین پیگیری فعالیت های غیر قانونی را برای بانک مرکزی و دولت آسان می سازد.

از مزایای دیگر رمز ارز ملی ساده تر شدن وظایف دولت و اجرای سیاست های پولی است.

به عبارتی رمز ارزهای ملی می توانند تمام فرایند و تلاش های مربوط به سایر وظایف دولت همچون محاسبه، جمع آوری مالیات و توزیع مزایا را به حداقل برساند.

همچنین می تواند ریسک شخص ثالث را هم ازبین ببرد. یعنی می تواند پرداخت پول به روش واسطه ها ریسک شخص ثالث را به فرایند وارد نماید، که ارز ملی خطر شخص ثالث را حذف می نماید.

در نتیجه هر ریسک باقیمانده در سیستم بر عهده بانک مرکزی می باشد.

از دیگر مزایای رمز ارز ملی می توان به حریم خصوصی تحت اصول و قاعده معین اشاره نمود. همچنین این اجازه را به کاربران می دهد بدون باز کردن حساب وارد آن گردند.

انواع رمز ارز ملی

رمز ارز ملی در دو نوع رمز ارزهای بانک مرکزی عمده فروشی و رمز ارزهای بانک مرکزی خرده فروشی تقسیم می گردد. در ادامه به توضیح مختصری از این دو نوع خواهیم پرداخت.

رمز ارز ملی عمده فروشی

رمز ارز ملی از رده های موجود موسسات مالی و بانکی برای انجام و تسویه های CBDC تراکنش استفاده می کنند. این نوع از رمز ارز همچون ذخایر سنتی عمل می نماید و انواع مختلفی نیز دارد که می توان از بین آنها به پرداخت بین بانکی اشاره نمود. این نوع از پرداخت شامل انتقال پول یا دارایی بین دو بانک است، البته می تواند مشروط به شرایط خاصی نیز باشد.

این انتقال همچنین می تواند در یک سیستم پرداخت ناخالص رمز ارز در زمان واقعی همراه باشد.

رمز ارزهای عمده فروشی همچنین باعث تسریع انتقال بین مرزی می شود.

رمز ارز ملی خرده فروشی

اما رمز ارز ملی خرده فروشی که از دیگر انواع رمز ارز ملی است رمز ارزهای عمده فروشی را بهبود بخشیده و شامل انتقال ارز دیجیتالی تحت حمایت دولت مرکزی آن هم به طور مستقیم برای مصرف کنندگان می باشد.

این موارد خطر عدم نقد شوندگی موسسات بانکی، همچنین خطر وجود واسطه و کاهش وجوه سپرده گذاران را ازبین می برد.

جمع بندی رمز ارز ملی

در این مقاله سعی خود را کردیم تا بتوانیم شما را با رمز ارز ملی تا حد ممکن آشنا سازیم. رمز ارز ملی همچون رمز های دیجیتالی بوده، فقط با این فرق که ارز های دیجیتالی معروف همچون بیت کوین وابسته به هیچ ارگان و بانکی نمی باشد. اما رمز ارز ملی وابسته به بانک مرکزی یا سازمان های خصوصی معتبر کشور می باشد و یک سری قوانین و مقرارت را به همراه دارد که باید به آنها توجه و طبق راستای آن اقدام به معامله و خرید و فروش رمز ارز ملی نمود.

برای ثبت نام در دوره ارز دیجیتال نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره ارز دیجیتال، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مالی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مالی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره فارکس ، دوره آموزش ارز دیجیتال ، دوره آموزش بورس

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
قوانین ارز دیجیتال در ایران
نوشته بعدی
لیست دستگاه های استخراج ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image