قوانین خرید بیت کوین در ایران

اگر شما هم علاقه دارید از بیت کوین برای معاملات و خرید و فروش استفاده نمایید بایستی قوانین مورد نظر دولت ایران را بدانید و در صورتی که به این قوانین عمل نگردد می تواند برای کاربر پیگرد قانونی داشته باشد. با ما همراه شوید تا با قوانین خرید بیت کوین در ایران آشنا شویم و ببینیم چگونه می توان در ایران بیت کوین را معامله یا برای خرید و فروش استفاده نمود.

ارزهای دیجیتالی امروزه بسیار  برای انجام معاملات و خرید و فروش با ارزش می باشند و به عنوان یک سرمایه گذاری پر سود می توان به آنها نگاه کرد. یکی از برترین ارز دیجیتالی بیت کوین می باشد که به عنوان اولین ارز دیجیتالی نیز شناخته می شود.

این ارز دیجیتالی توسط یک شخص مجهول طراحی گشته است و چند سالی می باشد که با پیشرفت تکنولوژی در تمام جهان شناخته شده و قابل استفاده است. اما سوالی که برای ما ایرانی ها درباره بیت کوین پیش می آید این است که آیا می توان در ایران از بیت کوین استفاده نمود و اگر می شود، چه قوانین و نکاتی را شامل می شود تا بتوان اقدام به خرید بیت کوین در ایران کرد؟ در این رابطه به طور خلاصه بگوییم که اخیرا دولت و دستگاه قضا روی این ارزها توجه ویژه ای دارند و قوانینی را برای معامله ارز دیجیتالی و بیت کوین در نظر گرفته اند.

قوانین خرید بیت کوین در ایران

همانطور که گفتیم با پیشرفت هایی که در تکنولوژی و رسانه ها صورت گرفته رونق ارزهای دیجیتالی بیشتر شده و به همین دلیل ارزهای مختلفی ایجاد و روی کار آمدند که می توان از ابتدایی ترین ارزهای دیجیتالی به بیت کوین اشاره نمود. علت استفاده و پرطرفدار بودن بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی به این دلیل است که در تمام سطح جهان شناخته شده و به راحتی در کمترین زمان ممکن امکان ارسال وجود دارد و لازم نیست برای انتقال پول، وقت خود را در بانک ها و صرافی ها برای تبدیل و انتقال پول به سایر نقاط کشور صرف نمود.

اما بهرحال  تمام کشورها برای استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال قوانینی دارند که ایران از این قاعده مستثنی نیست و قوانین برای خرید بیت کوین در ایران از سوی بانک مرکزی وضع شده است. تا سال ۱۳۹۷ بانک مرکزی ایران استفاده از ارزهای دیجیتالی به خصوص بیت کوین را منع کرده بود، اما خوب در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ ضوابط و قوانینی را از بانک مرکزی اعلام نمود با حفظ این قوانین می توان در ایران اقدام به خرید و فروش و معامله بیت کوین نمود.

می توان اینگونه گفت که هنوز هم از طرف قوه قضاییه و بانک مرکزی بیت کوین به صورت قانونی رسمیت ندارد اما خوب در سال تیر ۹۸ به این سو دیگر همچون سال های گذشته سخت گیری هایی در این زمینه صورت نمی پذیرد. چرا که موافقت کمیسیون اقتصادی دولت را کسب نمود و به رسمیت شناخته شد.

البته طبق قوانین خرید بیت کوین در ایران ، در صورتی که تخلفی در انجام معامله با خرید و فروش بیت کوین رخ دهد تا حد ممکن می تواند پیگیری های داشته باشد. طبق قانون ۲ مجازات عمومی (هر فعل یا ترک فعل که مطابق قانون قابل مجازات یا مستلزم اقدامات تامینی یا تربیتی باشد جرم محسوب است و هیچ امری را نمی توان جرم دانست مگر آنکه به موجب قانون برای آن مجازات یا اقدامات تامینی یا تربیتی تعیین شده باشد جرم محسوب می شود.)

با این قانون از قوانین خرید بیت کوین در ایران ، استفاده و خرید و فروش بیت کوین اگر طبق قوانین صورت بگیرد جرم نبوده و پیگیری هم در پی نخواهد داشت.

البته در صورت کلاهبرداری نیروی انتظامی با فناوری هایی که در اختیار دارند می توانند تا حد ممکن پیگیری های لازم را انجام دهند.

همچنین در صورت کلاهبرداری می توان از طریق قوه قضایی اقدام به شکایت و رسیدگی نمود.

البته با توجه به قوانین خرید بیت کوین در ایران ، این موضوع را هم متذکر می شویم که بانک مرکزی استفاده از ارز دیجیتالی را در پرداخت های کشور ممنوع می داند و طی اطلاعیه ایی این موضوع را متذکر شده و اعلام کرده که پرداخت های داخلی کشور با کمک ارز دیجیتال و بیت کوین ممنوع می باشد.

قوانین خرید بیت کوین در ایران

آیا بانک ها و موسسات مالی اجازه معامله بیت کوین را دارند؟

بانک مرکزی در اطلاعیه ایی در دی ماه سال ۹۶ اعلام نمود که استفاده از ابزار بیت کوین و همچنین سایر ارز های دیجیتالی در مراکز مالی و پولی کشور همچون موسسات و بانک ها ممنوع است و استفاده آن در این مراکز پیگرد قانونی دارد. البته متذکر شویم این موضوع مربوط به مراکز مالی و پولی کشور است و معنی آن به ممنوعیت کامل استفاده بیت کوین در کشور نیست.

این موضوع سالها قبل از این اطلاعیه وجود داشت اما خوب بخشنامه ایی به صورت رسمی از طرف بانک مرکزی صدور نشده بود. حتی صرافی های که تحت نظر بانک مرکزی هستند به صورت رسمی از خرید و فروش ارز های دیجیتال و بیت کوین منع می باشند و اجازه معامله در این خصوص را ندارند. این موضوع هم به این دلیل بوده که با ممنوعیت بیت کوین و سایر ارز های دیجیتالی از پولشویی جلوگیری شود.

البته نمی توان به طور قطع گفت این سیاست ها در قوانین خرید بیت کوین در ایران همیشگی هستند و ممکن است سال های بعد این موضع تغییر پیدا کند. در این راستا در سال گذشته رییس بانک مرکزی کشور به طور نه چندان شفاف اعلام نمود که چند صرافی را برای خرید و فروش ارز دیجیتالی اعلام خواهد نمود و استخراج کنندگان بیت کوین می توانند بیت کوین خود را در صرافی مورد فروش قرار دهند.

می توان اینگونه گفت که قوانین خرید بیت کوین در ایران توسط بانک مرکزی تعیین میشود و بانک مرکزی هیچ گونه مجوز رسمی بابت استفاده از بیت کوین و ارزهای دیجیتالی را به مراکز و موسسات مالی، صرافی ها و بانک ها نداده است، اما از ورود و استفاده کاربران ایرانی از بیت کوین و ارز دیجیتال نیز جلوگیری نمی کند.

طبق قوانین خرید بیت کوین در ایران ، هر صرافی و مراکزی که در این حیطه فعالیت می کنند مجوز نداشته و غیر رسمی اقدام به فعالیت در خرید و فروش و معامله بیت کوین و سایر ارز های دیجیتالی می نمایند.

آیا استخراج بیت کوین در ایران غیر قانونی است؟

قوانین خرید بیت کوین در ایران را مشخص نمودیم حال نوبت آن است ببینیم که استخراج بیت کوین در ایران به صورت قانونی امکان پذیر می باشد یا خیر؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم خرید و فروش بیت کوین توسط کاربران ایرانی طبق قوانین کشور قابل انجام می باشد. در رابطه با استخراج بیت کوین در ایران هم باید بگوییم اگر از وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز قانونی صادر شده باشد بلامانع بوده و امکان انجام استخراج بیت کوین را خواهیم داشت.

در صورتی که بدون مجوز اقدام به استخراج بیت کوین نماییم غیر مجاز بوده و از نظر قانونی متکلف شناخته می شویم.

استخراج نمودن بیت کوین با کمک دستگاهی به نام ای سک (ASIC) صورت می پذیرد. تولید این دستگاه در ایران انجام نشده و وارداتی می باشد.

این موضوع را هم اضافه کنیم که اداره گمرک تا سال ۱۳۹۸ از ورود این دستگاه ها به داخل کشور جلوگیری و آن را ممنوع کرده بود، اما خوب از طریق قاچاق وارد ایران و به صورت غیر قانونی از آن برای استخراج بیت کوین استفاده می نمودند.

در آخر در تیر ماه همان سال یعنی ۹۸ ورود این دستگاه ها با نام ماینر آزاد اعلام شد و در ردیف گمرگی قرار گرفت.

البته معاون گمرک در گفتگویی اعلام نمود که گمرک فقط ردیف تعرفه دستگاه های استخراج ارزهای دیجیتال را تعیین نموده و معنای آن به معنی شروع ترخیص دستگاه های مورد نظر نمی باشد.

همچنین اعلام نمود برای ترخیص این دستگاه ها بایستی حتما مجوز وزارت صنعت وجود داشته باشد. اگر مجوز  وجود نداشته باشد سازمان برق از استفاده برق برای انجام این فعالیت جلوگیری می نماید. همچنین نیروی انتظامی امکان ضبط دستگاه و حتی انجام اقدامات قضایی را دارا می باشد.

آیا استفاده از دستگاه بیت کوین در ایران، غیر قانونی است

آیا استفاده از دستگاه بیت کوین در ایران، غیر قانونی است؟

کسانی که قصد دارند از دستگاه بیت کوین در ایران استفاده کنند، می بایست با قوانین خرید بیت کوین در ایران نیز آشنایی داشته باشند. نکته بسیار مهمی که می بایست به آن اشاره کنیم این است که خرید و فروش ارزهای دیجیتال که بیت کوین هم یکی از آنهاست، در کشور ما غیر قانونی نبوده و کاملا قانونی است.

کسانی که می خواهند از دستگاه های مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال استفاده کنند، می بایست به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و مجوزهای لازم را از آنها دریافت کنند. همین وزارت خانه، استخراج ارزهای دیجیتالی که بدون مجوز کارمی کنند را غیر قانونی و ممنوع اعلام کرده است. پرداخت هزینه، مطابق با تعرفه های مشخص شده به وزارت نیرو، دیگر امر واجبی است که ماینرها باید انجام دهند.

دستگاه هایی که برای ماینینگ استفاده می شوند، دستگاه های وارداتی هستند و تا قبل از سال 98 امکان ورود آنها به کشور فراهم نبود. بعد از تیر ماه 1398 افراد توانستند با در دست داشتن مجوز از وزارت صنعت، این دستگاه را وارد کرده و برای استخراج ارزهای دیجیتال اقدام کنند. گرفتن مجوز یکی از قوانین خرید بیت کوین در ایران است.

جمع بندی قوانین خرید بیت کوین در ایران

بیت کوین به عنوان شناخته شده ترین ارز دیجیتال در جهان و ایران شناخته شده می باشد. در ایران در سال ۹۸ رییس کمیسیون اقتصادی مجلس موافقت کمیسیون اقتصاد دولت را برای رسمیت شناختن صنعت بیت کوین ارائه داد.

اما خوب بانک مرکزی در طی اطلاعیه ایی اعلام نمود که ورود ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین به عرصه پرداخت کشور ممنوع می باشد و موسسات مالی و پولی کشور اجازه استفاده از این ارزهای دیجیتالی را ندارند.

البته کاربران ایرانی برای انجام معاملات و خرید و فروش ارز دیجیتال ممنوعیتی ندارند و در صورت انجام کلاهبرداری و خرید و فروش غیر قانونی قوه قضایی و نیروی انتظامی می توانند به اندازه حیطه کاری خود به این موضوع ورود نمایند.

برای ثبت نام در دوره ارز دیجیتال نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره ارز دیجیتال، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مالی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مالی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره فارکس ، دوره آموزش ارز دیجیتال ، دوره آموزش بورس

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
لیست دستگاه های استخراج ارز دیجیتال
نوشته بعدی
دلایل مناسب برای تحصیل در رشته MBA

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image