معاملات فیوچرز چیست؟

معاملات فیوچرز چیست؟ چگونه آن را شروع کنیم؟ مزایای استفاده از بازار معاملات فیوچرز چیست؟ جواب سوالات خود را از این مقاله به دست آورید.

معاملات فیوچرز با نام سرمایه گذاری آتی نیز شناخته می شود و می توان در بازارهای مختلفی همچون: کالاها ها و سهام ردی از این معامله یافت نمود. البته ورود به این معامله برای مبتدیان مناسب نمی باشد. در ادامه بیشتر در رابطه با معاملات آتی صحبت خواهیم نمود ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

توجه داشته باشید این مقاله فقط برای آشنایی شما عزیزان به معاملات فیوچرز می باشد و به هیچ عنوان ما قصد ترغیب شما عزیزان را برای ورود به این معاملات نداریم و توصیه خاصی هم برای شما به منظور ورود به بازارهای آتی و سرمایه گذاری نخواهیم داشت و تمام این مطالب گفته شده جنبه آشنایی و آموزشی شما را با معاملات آتی دارد.

فیوچرز چیست؟

به قرارداد مشتقه برای خرید یا فروش یک دارایی در تاریخ آتی که با قیمت توافقی انجام گرفته شده را فیوچرز می گویند. این دارایی مورد معامله می تواند هر چیز باشد، ممکن است: سویا، قهوه، صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، روغن، سهام فردی، ارزهای رمزپایه یا طیفی و … باشد.

از افرادی که می توانند در این معامله شرکت نمایند می توان به: بازیگران مالی، همچون: سرمایه گذاران و سفته بازان، همچنین شرکت هایی که در واقع می خواهند کالا را تحویل فیزیکی یا عرضه نمایند، اشاره نمود. مثلا شما می توانید نفت را جزو معاملات فیوچرز خود قرار دهید و معامله نمایید.

به عبارت ساده تر به قراردادهایی گفته می شود که به فرد این امکان را می دهد قیمت دارایی مورد نظر را در زمان حال توافق و در آینده اقدام به مبادله آن نمایند. به عبارتی در معاملات آتی، عمل خرید و فروش قراردادهایی است که در آینده قابل مبادله است و تولید کنندگان و مصرف کنندگان معاملاتی که باید در آینده صورت و کالا رد و بدل گردد را پیش از موعد قرارداد و در قرارداد روز و ساعت مبادله را بیان می نمایند.

نکته

به عنوان یک نکته توجه داشته باشید شما به عنوان یک معامله گر بایستی همه آن چیزی را که به معاملات فیوچرز مربوط می باشد را کشف و فرا بگیرد. به خصوص بازارهای موجود برای معامله و نحوه انجام معامله.

بازار فیوچرز چیست؟

حال که با فیوچرز آشنا گردیدیم نوبت آن است تا با بازار فیوچرز هم تا حد امکان آشنا شویم. این بازار بورسی می باشد که سرمایه گذاران می توانند در آن قراردادهای فیوچرز یا همان آتی خود را خریداری یا بفروشند.

به طور کل افرادی که در این بازار وارد می شوند بیشتر تولید کنندگان و مصرف کنندگان کالاهای تجاری و یا نهادی می باشند.

نحوه کار معاملات فیوچرز

یک قیمت خاصی را برای آینده تضمین و از سرمایه خود در برابر نوسانات شدید قیمتی که در آینده ممکن است بروز کند محافظت نمایند. مثلا یک سرمایه گذار روغن به دلیل اینکه در آینده دچار افزایش قیمتی نشود محصول خود را پیش از موعد، از تولید کننده خریداری و قرار داد آتی را می بندد و از این طریق اگر افزایش قیمتی هم در روغن وجود داشت دیگر سرمایه گذار متحمل ضرر نمی گردد. برعکس آن نیز وجود داشته و گاها پیش می آید در پی نوسانات قیمت تعیین شده در قرار داد در آینده کاهش پیدا و از این طریق تولید کننده یا همان فروشنده ضرر نکرده و به سود مناسبی دست پیدا کند.

این را هم اضافه کنیم که همه افراد علاقه ایی به وارد شدن به معاملات فیوچرز را ندارند.

سرمایه گذاری آتی در سهام هم امکان پذیر است؟

نقش کالاها در بازار سرمایه به خصوص بازار آتی بسیار پر رنگ می باشد. اما خوب این موضوع فقط مختص به چند کالای خاص نبوده و نیست. در این بازار این امکان به سرمایه گذار داده می شود تا معاملاتی را در آینده در مقابل شرکت های فردی و سهام ها داشته باشد. شما به عنوان یک سرمایه گذار در معاملات فیوچرز می توانید حتی اقدام به خرید آتی بیت کوین یا اوراق قرضه نمایید.

افرادی هستند که معامله کردن در بازار آتی را می پسندند، چرا که می توانند با قرار دادن مقدار کمی پول، موقعیت های قابل توجهی را برای خود بی آفرینند.

برای آنکه بتوان قراردادهای آتی را طبق استانداردهای آن پیش برد بایستی به تمام پارامترهای مختلف که در قرارداد مشخص گشته توجه نماییم. بهتر است بدانید هر معاملات فیوچرز معمولاً تمام پارامترهای مختلف قرارداد را مشخص می کند که شامل این موارد است:

  • ملاحظات درجه یا کیفیت، در صورت لزوم.
  • واحد اندازه گیری.
  • واحد پولی که قرارداد در آن تعیین شده است.
  • نحوه تسویه معامله – چه با تحویل فیزیکی مقدار معینی از کالا یا با تسویه نقدی.
  • مقدار کالایی که قرار است تحویل داده شود یا تحت پوشش قرارداد باشد.
  • ارزی که قرارداد آتی در آن نقل شده است.

نکته

توجه داشته باشید اگر در شروع معاملات فیوچرز مصمم هستید مراقب باشید، چرا که شما نمی خواهید مجبور به تحویل فیزیکی باشید.

معاملات فیوچرز چیست؟

آیا معاملات فیوچرز با ریسک همراه است؟

در جواب این سوال باید گفت انجام هر نوع معامله ایی می تواند دارای ریسک و خطر باشد. زمانی که شما تمام جوانب را بسنجید باز هم ممکن است امکان خطر در آن وجود داشته باشد و موضوعی که به آن اهمیئت نمی دادید در برابر شما قد علم کند.

یکی از عواملی که در عین حال می تواند کمک کننده باشد اما همراه با ریسک است این می باشد که برخی معامله گران از اهرم استفاده می کنند. در بعضی مواقع اهرم می تواند یک مزایا برای معاملات فیوچرز باشد. اما خوب این موضوع همیشه با ریسک همراه است. مثلا اگر بازار برعلیه شما اقدام نماید و قبل از اینکه ما متوجه شوید اقدام خود را عملی سازد، ممکن است پول بسیاری را نسبت به سرمایه گذاری خود از دست بدهید. همین موضوع باعث می شود تا شما به عنوان یک سرمایه گذار بدانید که معاملات آتی پیچیده دارای بی ثباتی است و برای افرادی که به تنهایی اقدام به سرمایه گذاری می کنند مناسب نباشد.

این را هم اضافه کنیم که قوانین اهرم و حاشیه در دنیای معاملات فیوچرز و کالاها نسبت به دنیای معاملات اوراق بهادار آزادتر می باشند. مثلا یک کارگزار کالا ممکن است به شما این اجازه را دهد بسته به قرارداد اهرم 10:1 یا حتی 20:1 داشته باشید، بسیار بالاتر از آنچه در دنیای سهام می توانید بدست آورید.

نکته

توجه داشته باشید هرچه اهرم بیشتر باشد، سود هم بیشتر می باشد، اما ممکن است زیان احتمالی نیز بیشتر شود. مثلا: یک تغییر 5 درصدی در قیمت‌ها می ‌تواند باعث شود سرمایه گذار با اهرم 10:1 50 درصد از سرمایه‌گذاری خود را از دست بدهد یا اینکه به دست آورد. پس نظم و انظباط در معاملات فیوچرز باعث می شود تا ریسک کمتری را فرد سرمایه گذار متحمل شود.

مزایای معاملات فیوچرز

معاملات فیوچرز دارای مزایای فراوانی می باشد که به چند مورد آن در قسمت پایین اشاره خواهیم نمود. مزایای معاملات فیوچرز شامل این موارد است:

  • پوشش ریسک قیمت
  • روند بازار را حدس بزنید
  • نقدینگی بالا
  • تنوع زیاد

نحوه انجام معاملات فیوچرز

ابتدای انجام معاملات فیوچرز می توان گفت نسبتا آسان می باشد. کافی است یک حساب کاربری با کارگزاری باز کرده تا بتواند از شما در برابر بازارهایی که می خواهید در آن معامله انجام دهید، پشتیبانی نماید.

به این شکل یک کارگزار آتی در مورد تجربه شما در زمینه سرمایه گذاری، درآمد و ارزش خالص احتمالاً سؤالاتی خواهد نمود. این سؤالات برای تعیین میزان ریسکی که کارگزار به شما اجازه می دهد از نظر حاشیه و موقعیت تعیین کند، طراحی شده است.

در رابطه با کمیسیون و کارمزد در معاملات فیوچرز هم باید گفت تا کنون هیچ استاندارد صنعتی برای ساختار کمیسیون و کارمزد وجود نداشته است.

هر کارگزاری خدمات مختلفی را برای سرمایه گذار ارائه می نماید. مثلا برخی از کارگزارها تحقیقات و مشاوره های خوبی ارائه می نمایند، یا برخی دیگر هم هستند به سادگی به شما یک نقل قول و نمودار می دهند.

شما می توانید قبل از اینکه وارد این معاملات گردید با کمک برخی از سایت ها یک حساب معاملاتی کاغذی برای خود افتتاح و قبل از اینکه بخواهید به طور کامل وارد معاملات واقعی شوید از این طریق تجارت با پول کاغذی را تمرین نمایید.

معاملات کاغذی یک راه ارزشمند برای بررسی درک شما از بازارهای آتی و نحوه تعامل بازارها، اهرم ها و کمیسیون ها با پورتفولیوی شما می باشد. اگر تازه کار هستید و می خواهید وارد این عرصه شوید توصیه ما این است مدتی را در یک حساب مجازی اقدام به انجام تجارت نمایید. این کار را تا زمانی که به خوبی روی تجارت مسلط نشده اید ادامه دهید تا زمانی که به خود اطمینان پیدا نمایید.

جالب است این را هم بگوییم که حتی سرمایه گذاران با تجربه و خبره هم برای آزمایش یک استراتژی جدید از یک حساب معاملاتی کاغذی استفاده می نمایند.

جمع بندی معاملات فیوچرز

ما در این مقاله با فیوچرز و معاملات فیوچرز آشنا شده و دانستیم که چه هستند، چگونه کار می کنند و افراد مبتدی در این امر چگونه می توانند به این معاملات ورود نمایند. امیدواریم توانسته باشیم شما را تا حد ممکن با فیوچرز و معاملات فیوچرز آشنا سازیم.

برای ثبت نام در دوره ارز دیجیتال نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره ارز دیجیتال، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مالی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مالی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره فارکس ، دوره آموزش ارز دیجیتال ، دوره آموزش بورس

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
تفاوت DBA با PHD چیست؟
نوشته بعدی
دستگاه لیزر موهای زائد خانگی چیست؟

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image