نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت

نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت به چه صورت است؟

استفاده از کولرهای اسپلیت به دلیل کم صدا بودن، قدرت بالا، دو حالته و … بسیار امروزه پرطرفدار و محبوب گردیده است. همین موضوع باعث شده تا برندهای معتبر همچون بوش، جنرال و … اقدام به تولید و عرضه این محصول منحصر به فرد نمایند. اما سوالی که اینجا مطرح است این می باشد که پس از نصب و استفاده از کولر گازی اسپیلت آیا می توان آن را جابجا نمود و اگر می شود نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت به چه صورت است؟

این سوال افراد بسیاری است چرا که گاهی پیش می آید به دلایل مختلف مجبور به باز کردن کولر گازی اسپلیت خود شویم و نکته مهم این است که با یکبار جابجایی ممکن است کولر دچار خرابی و مشکل گردد و آنگونه که باید نتواند کار خود را به خوبی انجام دهد.

توجه داشته باشید نمی توان بدون برنامه ریزی اقدام به جابجایی کولر گازی اسپلیت نمود‌. علت هم این است که ممکن است گاز موجود در کولر گازی اسپیلت خالی و مشکل ایجاد کند. پس یکی از مهمترین کارهای جمع نمودن اسپیلت این است که گاز دستگاه جمع آوری شود.

در ادامه با نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت آشنا خواهیم شد با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

  • نکات مهم در جابجایی کولر گازی اسپیلت
  • نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت
  • گاز کولر اسپیلت

قبل از اینکه بخواهیم کولر گازی اسپیلت خود را جابجا نماییم بایستی به چند مورد و نکته مهم توجه شود.

جمع آوری و جابجا نمودن کولر گازی اسپیلت به نظر شما شاید یک کار راحت و آسانی باشد‌. اما اینگونه نبوده و در صورتی که طبق برنامه پیش نروید ممکن است مشکلات عدیده ایی را برای کولر گازی اسپیلت خود ایجاد نمایید. یکی از آنها گاز کولر اسپیلت می باشد که اگر به درستی انجام نپذیرد، باعث می شود تا هوا وارد سیکل شده و گاز دستگاه تخلیه گردد.

اگر این اتفاق رخ دهد در کنار هزینه ایی که بایستی برای شارژ و حتی تعمیر کولر گازی خود پرداخت نمایید باعث آسیب به لایه ازون هم خواهید شد.

قطع برق

از دیگر نکاتی که باید توجه نمایید قطع کردن برق دستگاه اسپیلت می باشد. با اینکار از آسیب به برد کولر گازی جلوگیری می شود.

مراقبت از لوله های کولر

از دیگر نکاتی که بایستی قبل از آموزش نحوه جابجایی کولر گازی به آن توجه گردد لوله های کولر اسپیلت می باشد. چرا که هر گونه بی احتیاطی می تواند باعث له یا تا شدن لوله ها شود.

نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت

نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت

ممکن است به هر دلیلی همچون نقل مکان کردن یا تعمیر کولر مجبور باشید کولر گازی اسپیلت را از جای خود جدا نمایید. شما می توانید با دو روش بدون اینکه گاز  کولر را خارج سازید یا باعث آسیب به کولر اسپلیت خود شوید اقدام به جابجایی کولر گازی اسپیلت خود نمایید. در ادامه با نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت همراه ما باشید.

روش اول نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت با کمک پمپ تخلیه

برای انجام این روش احتیاج به گیج و پمپ تخلیه می باشد.

این عمل در هنگامی که قصد جابجا نمودن کولر گازی اسپیلت خود را از محلی به محل دیگر دارید انجام می پذیرد.

اول کولر گازی اسپیلت را در حالت سرمایش روشن نمایید و اجازه دهید حدود 15 دقیقه کار کرده تا سیکل تبرید کامل گردد.

حال درپوش شیر سرویس را که در بیرون و بر روی کندانسور تعبیه شده است را باز نمایید. سپس شلنگ آبی گیج خود را در حالتی که گیج کاملاً بسته می باشد را به شیر سوزنی لوله برگشت شیر سرویس که یک لوله ضخیم است وصل نمایید. اکنون احتیاج به یک دسته آچار آلن است که دارای اندازه های مختلفی داشته باشد.

به آرامی و با کمک آچار آلن شیر رفت که دارای لوله نازکی است را ببندید. در این حالت هم به صفحه آبی گیج هم توجه داشته باشید.

با اینکار خواهید دید که عقربه به سمت پایین تر می رود.

در ادامه نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت باید آماده بستن شیر رفت باشیم تا درجه گیج به ۱۰psi برسد. زمانی که به این عدد رسید شیر رفت بایستی املا بسته شده باشد.

پس از این اقدامات آرام آرام اقدام به بستن شیر سرویس لوله برگشت که یک لوله ضخیم است، کنید. با زیر نظر گرفتن عقربه خود را آماده بستن شیر برگشت و خاموش نمودن دستگاه کنید.

زمانی که فشار به زیر صفر رسید و در حالت وکیوم تقریبا قرار گرفت بایستی شیر برگشت که همان لوله ضخیم است را کاملا بسته باشید و بلافاصله خاموش گردد.

اکنون با کمک گرفتن از آچار لوله ایی کندانسور و اوپراتور را باز کرده و سیم را جدا کنید.

پس از آنکه لوله ها و سیم برق را جدا نمودید نوبت به جابجایی واحد خارجی می رسد.

روش دوم نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت بدون ابزار

شما می توانید با کمک تنها یک آچار آلن گاز مبرد را در واحد خارجی دستگاه جمع و ذخیره نمایید. در رابطه با انجام این روش بهتر است با یک سرویسکار مجرب در این زمینه مشورت های لازم انجام پذیرد. چرا که نداشتن اطلاع از طول لوله کولر کازی، میزان ظرفیت دستگاه نحوه انجام این کار و مدت زمان لازم به منظور جمع شدن گاز به طور تقریبی و متوسط ذکر شده. همچنین در صورت عمل نمودن به این رش خسارات احتمالی ممکن هم بر عهدهخود شخص می باشد.

برای انجام این روش ابتدا اجازه دهید کولر گازی اسپیلت به مدت حدود 15 دقیقه روشن گردد. پس از آن درپوش شیر سرویس را باز نموده و شیر سرویس رفت را کامل ببندید و حدود 30 ثانیه صبر نمایید.

حال شیر سرویس برگشت را با کمک آچار آلن به صورت کامل ببندید و به سرعت پس از بستن هر دو شیر سرویس، کولر گازی را خاموش نمایید.

این را متذکر شویم که روشن نگاه داشتن بسیار کولر گازی پس از بستن هر دو لوله کاری بس خطرناک می باشد. چرا که ممکن است هم به خود و هم به کولر گازی خود آسیب برسانید.

به همین منظور برای انجام این روش یک کمک دست داشته باشید تا در هنگام بسته شدن کامل گاز و بستن شیر سرویس اسپیلت را خاموش نماید.

اکنون نوبت به باز نمودن یونیت خارجی از لوله های ارتباطی و پایه فلزی خواهد رسید.

این موضوع را هم متذکر شویم که یونیت خارجی بایستی در هر شرایطی به صورت عمودی و ایستاده حمل شده و نگهداری گردد.

برای برداشتن واحد داخلی از روی دیوار در ابتدا دستگاه را خاموش نمایید. سپس از برق بکشید.

حال با کمک یک انبردست واحد داخلی را از دیوار جدا نمایید.

پس از آن لوله مسی که لوله باریکی است را با کمک آچار آلن به صورت کامل ببندید. اکنون در زیر محل اتصال یک سطل قرار داده تا قطرات آب که ممکن است از کولر گازی اسپیلت به بیرون بیاید باعث خیس شدن زمین نشده و وارد سطل گردد.

اسپیلت را اکنون روشن نموده وچند دقیقه ای صبر کرده تا تمام گاز مدار کولر در یونیت خارجی کمپرس و انباشته شده و یونیت داخلی و لوله های مسی کاملا از گاز مبرد خالی گردند.

برای اینکه از تخلیه شدن گاز مبرد مطمئن گردید به صدای کمپرسور گوش نمایید، در این حالت صدای دستگاه نسبت به حالت دارای گاز کمی تغییر پیدا می کند.

حال شیر لوله برگشت گاز که لوله ضخیم است و با نام شیر شارژ گاز هم شناخته می شود را به طور کامل می بندیم و اسپیلت را هم خاموش می نماییم.

در هنگام جداسازی قطعات کولر گازی اسپیلت توجه کنید گرد و غبار و هر اجسام خارجی وارد لوله نشود و آسیب نبیند.

نکات مهم در نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت

نکات مهم آموزش جابجایی اسپیلت

اگر برایتان نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت مهم است، خوب است به نکاتی که در ادامه بیان می کنیم، توجه و دقت داشته باشید. این نکات مهم که حتما در آموزش جابجایی اسپیلت به آنها اشاره می شود به شرح زیر است:

  • یکی از موضوعات بسیار مهم در زمان انتقال کولرهای گازی، سالم ماندن لوله های مسی است. می بایست مراقب بود که این لوله ها دچار آسیب نشوند.
  • بستن لوله های کولر، دیگر کار مهمی که در نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت باید به آن توجه داشت. بستن لوله ها برای جلوگیری از ورود هر گونه گردوخاک و یا دیگر اجسام به داخل آنها صورت می گیرد.
  • اتصالات و اجزای داخلی کولرهای گازی باید در مقابل گردوخاک محافظت شوند و هیچ نوع جسم خارجی نباید به داخل آنها وارد شود.
  • زمانی که قرار است لوله ها انتقال داده شود، بهتر است به صورت حلقه درآورده شوند تا هیچ گونه آسیبی به آنها وارد نشود.
  • در زمان جا به جا کردن پنل خارجی کولر گازی، بهتر است حالت ایستاده و عمودی آن حفظ شود.
  • از ورود هوا به داخل کولر گازی باید ممانعت به عمل آورد. به صورت کلی نباید اجازه داد هیچ ماده اعم از مایع، جامد و یا گاز وارد قطعات اصلی کولرگازی شود.

جمع بندی نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت

ما در این مقاله دو نحوه جابجایی کولر گازی اسپیلت را برای جابجا نمودن به شما عزیزان آموزش دادیم اما بهتر است این کار را به دست متخصص این کار داده و اجازه دهید با مهارتی که در این زمینه دارد بدون هیچگونه مشکلی کولر را جدا کرده و دوباره در مکان مورد نظر در صورت تمایل نصب نماید.

 

برای ثبت نام در دوره تعمیر اسپیلت نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره تعمیر اسپیلت، دوره های آموزشی دیگری در حوزه فنی و مهندسی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه فنی و مهندسی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از :

 دوره تعمیر پکیج ، دوره تعمیر موبایل ، دوره نصب دوربین مدار بسته ،  دوره تعمیر یخچال ، دوره برق ساختمان (آموزش برق ساختمان)

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
درمان زخم سوختگی
نوشته بعدی
سرمایه گذاری سهام و قوانینی که باید رعایت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image