تفاوت DBA با PhD

 DBA چیست؟ تفاوت DBA با PhD در چیست؟ کدام یک به عنوان یک مدرک معتبر شناخته می شود؟ هر کدام از این مدارک به نوبه خود مزایا و کاربرد منحصر به فرد خود را دارای می باشند. اما اگر مایل هستید درباره تفاوت DBA با PhD بدانید و آگاه شوید کدام یک می تواند برای شما یک دانش عالی باشد و شما را به مراتب عالی که مایل هستید به آن دست پیدا کنید برساند. ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

DBA چیست؟

دی بی ای به عنوان بالاترین مدرک تحصیلات تکمیلی در آموزش مدیریت دانشگاهی شناخته شده می باشد و به معنی دکترای مدیریت بازرگانی است. برای اینکه بتوان تفاوت  DBA  با PhD را به آسانی دریابیم بد نیست یک شناخت نسبی از مدرک دی بی ای داشته باشیم.

این دوره را می توان به عنوان دوره تکمیلی برای MBA دانست. برای اینکه بتوان در برنامه های دی بی ای پذیرش داشت بایستی چند سال تجربه مدیریتی داشته باشیم و مدرک ام بی ای را اخذ نماییم.

به عبارتی در دوره دی بی ای کسب دانش بر پایه آخرین تحقیقات و تئوری های تجاری تمرکز داشته است. تحصیل در این دوره بین ۳ تا ۶ سال ممکن است به طول انجامد.

بیشتر دانشگاه های معتبر جهانی و به خصوص آموزشگاه ها و دانشگاه های معتبر داخلی اقدام به بازگشایی این دوره نموده اند.

PhD  چیست؟

حال برای شناخت تفاوت DBA با PhD بد نیست یک تعریف هم از پی اچ دی داشته باشیم و ببینیم PhD چه نوع مدرکی است و سپس اقدام به شناخت تفاوت DBA با PhD کنیم. با ما همچنان با شناخت تفاوت بین مدرک DBA با مدرک  PhDهمراه باشید.

جزو بالاترین مدرک تحصیلی تکمیلی بوده که می توان در دانشگاه به آن دست یافت. افرادی که اقدام به گرفتن این مدرک می کنند به راحتی می توانند در دانشگاه ها اقدام به تدریس نمایند. دوره آموزش PhD بین ۳ تا ۵ سال می باشد. این مدرک برای اکثر رشته ها قابل اعطا می باشد.

تفاوت DBA با PhD

حال که  در رابطه با DBA و PhD صحبت کوتاهی نمودیم و تا حدودی با آنها آشنا شدیم نوبت به شناخت  تفاوت DBA با PhD می رسد.

در ابتدا تفاوت بین مدرکDBA  با PhD این را اعلام کنیم که دی بی آی بیشتر بر روی تحقیقات علمی که هدف آن برآورده کردن نیازهای صنعت و اقتصاد است متمرکز می باشد.

مدرک

در ابتدای تفاوت DBA با PhD باید گفت که این دو مدرک مجزا از یکدیگر قرار دارند. درست است هر دو بالاترین مدرک هستند اما خوب تفاوت های فاحشی نیز با یکدیگر دارند که یکی از آن ها همین مدرک ارایه شده از سوی هر کدام است.

DBA  به عنوان یک مدرک دکترای حرفه ایی و PhD هم به عنوان دکترای آکادمیک شناخته می شود.

اگر مایل هستید شغل هیئت علمی در یک آموزش عالی را داشته یا شغلی به عنوان محقق داشته باشید مدرک PhD می تواند مناسب باشد.

اما اگر مایل هستید به عرصه تجارت و مشاوره ورود کنید، DBA  می تواند یک انتخاب مناسب تر برای شما باشد.

برنامه درسی

از دیگر تفاوت DBA با PhD می توان به برنامه های درسی این دو مدرک اشاره نمود.

علت متفاوت بودن برنامه درسی  PhD

  • مدیریت ارزیابی و اصول تفکر سیستمی در هسته اصلی
  • سیر تحول مدیریت بازرگانی و ارتباط آن با توسعه اجتماعی و انسانی
  • شناسایی شکاف ها در مجموعه دانش عمومی و در تحقیقات نظری با رشته عمومی مدیریت
  • ارزیابی شیوه های مدیریت نوظهور و ارتباط تئوری ها از دیدگاه اجتماعی و تغییر میان رشته ایی.

علت متفاوت بودن برنامه درسی مدرک  DBA

  • فرموله کردن راه حل های موقر برای مشکلات پیچیده و دنیای واقعی مشترک در عمل مدیریت و تجارت
  • توسعه شیوه های مرتبط با تجارت، رهبری و مدیریت و توسعه ارز فردی در ادبیات علمی و حرفه ای
  • طراحی تحقیقات دقیقی که نه تنها به حل مشکلات دنیای واقعی کمک می کند، بلکه به دانش حرفه ای مدیریت و کسب و کار کمک می نماید.

دامنه تحقیق

دانشجویان مدرک پی اچ دی بایستی یک نظریه جدید توسعه یا یک رویکرد اصلی برای یک نظریه موجود داشته باشند. البته اگر بخواهند یک پایان نامه برای انتشار داشته باشند این موضوع مهم تلقی می شود.

اما دانشجویانی که در دوره ام بی آی شرکت می نمایند بایستی تحقیقات خود را مبتنی بر مشکلات تجارتی به صورت واضح نشان دهند که این موضوع می تواند یک مشکلی باشد که در محل کار خود با آن مواجه هستند.

به عبارتی دانشجویان در حال تدریس DBA یاد می گیرند با یک موقعیت تجاری که در مورد آن آموزش دیده اند چگونه برخورد داشته باشند.

شغل

دوره دکترا مدرک تحقیقی است که به داوطلبان این اجازه را می دهد تا بتوانند به هدفشان که شغلی در دانشگاه ( استاد، محقق و …) است به راحتی دست پیدا کنند.

اما تفاوت DBA با PhD در این مورد نیز وجود دارد. چرا که دی بی آی بر خلاف پی اچ دی برای افرادی که قصد دارند در سمت های مدیریتی بالا یا مشاغل مشاوره ایی در زمینه های مختلف تجاری مستقر شوند مناسب می باشد.

البته این دانشجویانی که مدرکDBA  را دریافت می نمایند نیز می توانند در سمت استاد مهمان در دانشگاه تدریس و یا در مجلات دانشگاهی مطلب منتشر نمایند.

تفاوت DBA با PhD

درگیری زمانی

از دیگر تفاوت DBA با PhD  در درگیری زمانی آنها است. دوره دی بی آی را می توان با یک برنامه ریزی در کنار شغل خود فرا گرفت و باعث بالا رفتن رتبه خود در هنگام کار کردن شد.

هزینه : تفاوت DBA با PhD

می توان هزینه های تحصیلی را نیز جزو تفاوت DBA با PhD دانست. شهریه پی اچ دی نسبت به شهریه دی بی آی مقرون به صرفه تر می باشد.

سن

دانشجویانی که به دوره دی بی آی ورود می کنند از نظر سنی نسبت به دانشجویان پی اچ دی سن بالاتری دارند. سن حدودی دانشجویان DBA را می توان بین ۳۰ تا ۴۰ سالگی و حتی بیشتر هم ممکن است به این دوره ورود نمایند.

تجربه

دانشجویانی که وارد DBA می شوند دارای سالها تجربه بوده و قبل از ورود دوره  MBA را پشت سر گذاشته اند. همچنین در شغل های مدیریتی در حال فعالیت هستند.

دکترای مدیریت بازرگانی (DBA) بهتر است یا دکترای مدیریت (PhD)؟

با تفاوت DBA با PhD آشنا گشتیم، اما سوالی که اینجا شاید برای شما ایجاد شده باشد این است که کدام یک از دو مدرک می تواند برای ما مفید تر باشد؟

این سوال به خود شخص بر می گردد که علایق و اهداف شغلی که تعیین نموده به کدام رشته متمایل است. اینکه هر دو مدرک از سطح پیشرفت تحصیلی بالایی برخوردار می باشند، جای شکی باقی نمی گذارد و هر کدام در دنیای خود یعنی آکادمیک و تجارت از احترام بالایی برخوردار هستند.

پس قبل از هر چیزی ابتدا باید بدانیم رشته مورد نظر با دیدگاه و تفکر شغلی ما نزدیک است یا خیر.

به طور کل تفاوت DBA با PhD آنقدر فاحش و دور از انتظار نیست که فرد بخواهد در بین این دو سردرگم باقی بماند. هر دو مدرک DBA و PhD به عنوان یک مدرک دکتری شناخته می شوند و از نظر: جایگاه، تایید بین المللی و وضعیت رتبه های برابری دارند. تنها فرقی که بین این دو وجود دارد اهداف متفاوتی است که برای آنها تعریف گشته است. پس این دو مدرک به هیچ عنوان از نظر اعتبار و مدرک سطح پایینی ندارند.

تفاوت شرایط پذیرش dba و phd

تفاوت DBA با PHD از نظر طول دوره به چه صورت است؟

یکی از مهم ترین تفاوت ها بین دو دوره phd و dba، زمان اتمام دوره است. همان طور که گفته شد دوره phd یک دوره آکادمیک و درجه محور است که اولویت مباحث آموزشی، بر اساس مقالات علمی، ژورنال ها و کتب دانشگاهی و تخصصی بوده، و دانشجو موظف است تمامی مطالب را به صورت دقیق و کامل فرا بگیرد. اما دوره ی dba یک دوره گواهی محور است که مباحث به جای اینکه تخصصی باشند، مهارتی و تکنیکی هستند.

زمانی که برای دوره phd صرف می شود، در حالت عادی بین ۳ تا ۴ سال طول می کشد؛ اما اگر دانشجو کوشا و فعال باشد و دغدغه دیگری به جز دریافت مدرک پایانی نداشته باشد، می تواند مدرک phd را در ۳ سال دریافت کند.

تفاوت DBA با PHD از نظر طول دوره بسیار واضح است. دوره ی dba از نظر طول مدت و ساعت کلاس های برگزاری بسیار کمتر است. دوره های dba در حدود ۱ سال طول می کشند که اکثرا پاره وقت هستند. بار علمی در این کلاس ها کیفی است و کمیت را خود دانشجو باید به صورت عملی در دنیای واقعی و نه در کتاب ها جست و جو کند.

تفاوت DBA با PHD از نظر طول دوره به چه صورت است؟

تفاوت DBA با PHD از نظر نحوه نگرش دانش پذیران به چه صورت است؟

همان طور که گفته شد، دوره های dba با هدف ایجاد یک فرصت برای مدیران ارشد سازمان ها و افرادی که به صورت اجرایی در محیط های خدماتی و صنعتی مشغول به فعالیت هستند، ایجاد شده است تا بتوانند درک بهتری از مسائل و چالش های موجود در کسب و کار و راه حل های آن ها داشته باشند. بر خلاف آن، دوره های phd با هدف گسترش مرز های دانش در فضای آکادمیک برگزار می شود. تفاوت DBA با PHD عبارتند از:

1- دانش پذیران phd معمولا از فضای واقعی دور هستند

هرچند امروزه سعی بر این است که موضوعات و دامنه تحقیقاتی دانش پذیران در دوره های phd سمت و سویی کاربردی و عملیاتی به خود بگیرد، اما با وجود محدودیت ها و عدم پیاده سازی مدل ها در محیط های واقعی، باید گفت که دانش پذیران معمولا از دنیای واقعی دور هستند.

2- دانش پذیران dba به محیط اجرایی دسترسی بیشتری دارند

دانش پذیران دوره های dba از آن جایی که خود از مراجع و سازمان های اجرایی در این دوره ها شرکت می کنند، دسترسی بیشتری به داده های واقعی دارند و می توانند موضوعات آموزشی را در دنیای واقعی و روی مدل های واقعی پیاده سازی کنند‌.

با وجود تفاوت DBA با PHD، کدام یک بیشتر به رسمیت شناخته شده اند؟

با وجود تفاوت DBA با PHD، کدام یک بیشتر به رسمیت شناخته شده اند؟

در خصوص تفاوت DBA با PHD و درصد رسمیت آنها باید بگوییم که PHD یک درجه تحصیلی آکادمیک است که در سرتاسر جهان شناخته شده است و قدمت دیرینه ای دارد. در مقابل، DBA قدمت زیادی ندارد و به اندازه PHD به صورت بین المللی شناخته شده نیست. شما با دریافت مدرک phd از هر دانشگاهی، مجوز فعالیت در دانشگاه ها و فضا های علمی را کسب می کنید، اما این مورد درباره مدرک dba بسیار متفاوت است. البته، اگر مدرک dba را از موسسات، آموزشگاه ها و دانشگاه های معتبری دریافت کنید، از نظر اعتبار و به رسمیت شناخته شدنتان بسیار اهمیت دارد.

عده ای از افراد به دلایل مختلفی ترجیح می دهند با هزینه کمتر و در دوره های آنلاین یا مجازی dba شرکت کنند. این افراد باید بدانند که شاید در پایان دوره، مهارت و تکنیک های مدیریتی شان ارتقا پیدا کند اما مدرک معتبری که نشان دهد این دوره را با موفقیت پشت سر گذاشته اند، به آنها داده نمی شود. فارغ التحصیلان phd و dba در جامعه از نظر موقعیت و به رسمیت شناخته شدن بسیار باهم متفاوتند، اما به این معنا نیست که یکی بر دیگری برتری دارد.

تفاوت DBA با PHD از نظر نحوه نگرش دانش پذیران به چه صورت است؟

تفاوت شرایط پذیرش dba و phd

یکی از مواردی که باعث ایجاد تفاوت DBA با PhD شده، شرایط پذیرش dba است. کسانی که می خواهند مدرک پی اچ دی خود را دریافت کنند، می بایست در آزمون دانشگاه ها شرکت کنند. آزمون هایی که از آنها یاد می کنیم، هم شامل یک امتحان کتبی است و هم شامل یک مصاحبه حضوری. علاقه مندان به دریافت مدرک phd می بایست بعد از آنکه در آزمون کتبی قبول شدند، در مصاحبه نیز شرکت کرده و از آن نیز باید سربلند بیرون آیند.

در ادامه صحبت در خصوص تفاوت DBA با PhD، باید به شرایط پذیرش در دوره های دی بی ای نیز اشاره کنیم. علاقه مندان به حضور در این دوره، هم می توانند با شرکت در آزمون دانشگاه های کشور یکی از گرایش های این حوزه را انتخاب کنند، و هم می توانند به موسسه های آموزشی آزاد رفته و این دوره را در آنجا پشت سر گذارند. بسته به موسسه ای که شما در آن ثبت نام می کنید، شرایط ثبت نام تفاوت می کند. برخی موسسه ها و ارگان های آموزشی، شرایط آسانی را برای پذیرش علاقه مندان در نظر می گیرند و برخی دیگر، از شما مدرک کارشناسی ارشد و سابقه مدیریتی می خواهند.

برای ثبت نام در دوره DBA نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره DBA ، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مدیریتی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مدیریتی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره MBA، دوره آموزش BBA، دوره آموزش POST DBA

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
ساز و کار سایت های استخراج ارز دیجیتال
نوشته بعدی
معاملات فیوچرز چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image