تاریخچه بورس در ایران

تاریخچه بورس در ایران

احتمالا بارها در رسانه های اجتماعی کلمه بورس و سهام را شنیده باشید. بورس، بازاری منجسم، شفاف و قانونمند از اجتماع سرمایه های کوچک و بزرگ است. این سرمایه ها توسط سرمایه گذاران برای بهبود مالی پروژه ها و شرکت ها تخصیص داده می شود. ما در این مطلب می خواهیم در مورد تاریخچه بورس در ایران صحبت کنیم اما بهتر است قبل از ورود به موضوع تاریخچه بورس در ایران ، ابتدا ببینیم شکل گیری بورس در جهان چگونه بوده و چه زمانی وارد ایران شده است. با ما همراه باشید.

بورس در جهان

همانطور که در بالا گفتیم، بهتر است قبل از بررسی تاریخچه بورس در ایران ، ابتدا بورس در میادین جهانی را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که اشاره نمودیم بورس یک نوع بازار است. البته اینگونه که این بازار بسیار بزرگ بوده و سرمایه ها کوچک و بزرگ به هم پیوست خورده و و باعث تامین مالی شرکت ها و پروژه ها می گردد. این بازار تاثیر بسزایی می تواند روی رشد اقتصادی و مالی جامعه گذاشته و باعث آبادانی و پیشرفت صنایع موجود در کشور شود.

ابتدای پیدایش بورس در کشورهای اروپایی به قرن 15 میلادی و در کشور بلژیک باز می گردد. آن هم اینگونه که بازرگانان و صاحبان حرف دور هم در میدان تِربورس که در نزدیکی منزل بزرگ زاده ایی با نام واندِر بورس بوده جمع شده و اقدام به خرید و فروش کالاهای خود می کردند.

بعد از آن این شیوه و دورهمی روز به روز افزونتر و توسعه یافته تر شده و در یک مکان مسقف برپا گشت و نام بورس را به خود اختصاص داد. امروزه هم بورس که می بینید شکل پیشرفته و توسعه یافته بورس قدیم یا همان حراجی های قدیمی به شکل قانونمندتر و واضح می باشد.

وجود بورس فقط برای متمرکز کردن بازار نبوده و دارای مزایایی شگرفی برای سرمایه داران، شرکت ها و پروژه های جدید می باشد. این مزایا شامل: حفظ سرمایه در برابر تورم، سود بیشتر، حمایت قانونی، شفافیت، نداشتن محدودیت سرمایه گذاری، نقد شوندگی آسان، مشارکت در اداره شرکت ها، نداشتن مالیات، سرمایه گذاری آسان، جذب سرمایه و … می شود.

تاریخچه بورس در ایران

حال که با بورس تا حد ممکن آشنا شدیم نوبت آن است که وارد موضوع خود شویم و ببینیم تاریخچه بورس در ایران به چه زمانی باز می گردد و اصلا چگونه می توان در بورس ایران وارد شد؟ با ما همچنان همراه باشید.

پیدایش بورس در کشورهای اروپایی به قرن پانزدهم باز می گردد اما ورود بورس در ایران زمان سلطنت رضا شاه پهلوی می باشد. در سال 1315 بود که یک فرد بلژیکی با نام ران لوترفلد که در دربار رضا شاه کار می کرد اقدام به ایجاد اساسنامه بورس کرده و پس از تحقیقات در مورد بورس و مطالعاتی که در زمینه معاملات سهام در کشور ایران نمود، آن را به خدمت مسئولان ایرانی که در دربار بودند ارائه نمود.

البته این موضوع در همین جا مختومه شد، چرا که در آن زمان جنگ جهانی دوم در ایران آغاز و کشمکش هایی که در ایران صورت گرفت باعث شد که اجرای این موضوع 25 سال به تعویق بی افتد و زمانی برای اجرای این اساسنامه بورس وجود نداشته باشد.

درآخر در سال 1341 که کشور ایران تنش کمی نسبت به سالهای قبلش داشت یک کمیسیون با حضور نمایندگانی از: وزارت دارایی، وزارت بازرگانی، بانک توسعه صنعت و معدن تشکیل شد و مصوبه تاسیس بورس در ایران به قطعیت رسید.

برای انجام سایر کارهای ایجاد بورس در زمستان همان سال از بورس بروکسل هیئتی با سرپرستی دبیر کل خود بورس بروکسل روانه ایران گشت. سال 1345 بوده که تصویب بورس توسط نمایندگان کشور تایید و از طرف وزارت اقتصاد به بانک مرکزی مورد ابلاغ قرار گرفت.

شروع کار بورس هم یک سال پس از تصویب نمایندگان، یعنی در 15 بهمن ماه سال 1346 با چند معامله انجام شد.

اولین معامله هم توسط بانک توسعه صنعت و معدن صورت گرفت و این بانک با واگذاری سهام خود به طور رسمی باعث فعالیت بورس در ایران شد.

آیا تاریخچه بورس در ایران سیر تحولی نیز داشته؟

باید بگوییم که بورس به یک دوره در ایران تقسیم نشده و تا کنون که چندین دهه است که از پیدایش بورس می گذارد و تا کنون 4 دوره پر از فراز و نشیب را پیش روی خود داشته و گزرانده است.

دوره ابتدایی، تاسیس بورس در ایران

به پیش از انقلاب اسلامی باز می گردد. در این دوره بورس ایران کار خود را با: سیمان شمال، بانک توسعه صنعت و معدن، شرکت نفت پارس، بانک توسعه صنعتی، اوراق قرضه مربوط به سازمان مالکیت صنعتی و اسناد خزانه کار خود را شروع و تا سال 1357 حدود 105 شرکت در این بورس وارد شده و فعالیت داشتند.

دوره دوم، زمان پیروزی انقلاب اسلامی

در این زمان انقلاب اسلامی پیروز گشته و سیاست های جدیدی نیز روی کار آمد که باعث شد روی بورس ایران هم تاثیر داشته باشد. در این سیاست بانک ها و شرکت های بیمه با هم ادغام گشته و قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران باعث شد تا از تعداد 105 شرکتی که در این بورس حضور داشته باشند کاسته شود و فقط در آخر سال 1368 تعداد 56 شرکت در بورس ایران باقی ماندند.

دوره سوم، پایان جنگ تحمیلی

در این دوره جنگ در کشور ایران تمام شده و سال 1368 گسترش بازار سرمایه مبنای کار دولت قرار گرفت. این شکل گیری آنچنان مثبت بود که در سال 1375 به تعداد 250 شرکت در بورس حضور و فعالیت داشتند. از سیاست هایی که دولت برای جذب شرکت ها به بورس انجام دادند: عرضه نمودن سهام شرکت های دولتی، عرضه نمودن سهام از طریق بانک ها و عرضه نمودن سهام به کارگران با نرخ مصوب دولت را شامل می شود. به گونه ایی که در سال 1383 شاخص بورس از رشد خوبی بهرمند شد.

 دوره چهارم، تحولات بازار

پس از سال 1383 و ورود به 1384 تحولات بازار بسیار رونق پیدا نمود. درست است که بورس در این چند دوره دارای فراز و نشیب های بسیاری بوده است اما مهمترین و ارزشمندترین تحولات در تاریخچه بورس در ایران می تواند شامل دوره چهارم یعنی در سال 1384 باشد.

زمانی که مصوبه قانون بازار اوراق بهادار در ابتدای آذر ماه 1384 توسط مجلس تصویب شد. برخی نارسایی ها و نواقصی که در بورس وجود داشتند رفع گشت و باعث گسترده شدن بورس در کشور شد.

در این مصوبه در تاریخچه بورس در ایران ، تصویب شد که سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان یک نهاد نظارتی در ایران تشکیل شود.

با این گفته نباید از این موضوع هم قافل شویم که ایجاد سامانه معاملات آنلاین هم بسیار بر روی تاثیر افزایش و گسترش معاملات بورس تاثیر گذار بوده است. یکی از علت های شکوفایی بورس، در تاریخچه بورس در ایران مربوط به سامانه معاملات آنلاین می باشد.

تاریخچه بورس در ایران

انواع بازار بورس در تاریخچه بازار بورس

حال که با تاریخچه بورس در ایران آشنا شدیم شاید بخواهید انواع بازار بورس در ایران را نیز بشناسید. بازار بورس ایران کلا به 4 دسته تقسیم می گردد که در ادامه به طور مختصر در موردشان صحبت خواهیم کرد:

1. بورس کالا

در این بورس تولید کنندگان بسیاری وجود داشته و اقدام به ارائه کالای خام و یا فرآوری نشده خود همچون: پسته، فلزات و … در آن می نمایند. این کالاها ابتدا توسط متخصصان بورس ارزش گذاری شده و سپس به خریداران عرضه می گردد. مزایایی که در این بورس وجود دارد، حضور نهادهای نظارتی و تنظیم کننده بازار می باشند.

2.    بورس اوراق بهادار

در این بورس انواع دارایی های مالی مورد خرید و فروش قرار می گیرند این دارایی ها شامل: اوراق مشارکت، سهام شرکت ها و … تقسیم می گردد و خود بورس اوراق بهادر به 2 دسته بازار اول و بازار دوم تقسیم بندی می شود و تنها فرقی که بین این دو بازار وجود دارد قوانین موجود در آنها است. البته بازار اول هم به دو قسمت: اصلی و فرعی تقسیم می گردد.

3.    فرابورس ایران

این بازار با نام OTC نیز شناخته می شود و وظیفه اصلی آن ساماندهی و هدایت بخشی از بازار سرمایه می باشد. زمانی که ورود به بورس اوراق بهادار ممکن نباشد و یا مایل هستیم سریع تر وارد بازار بورس گردیم، فرابورس ایران می تواند یک کمک کننده عالی برای شرکت ها و سرمایه گذاران باشد.

4.    بورس انرژی

از دیگر انواع بازار بورس می توان به بورس انرژی اشاره نمود. در این بورس معامله انواع انرژی همچون: نفت، برق، گاز و … صورت می پذیرد. این بازار بورس به سه دسته: فیزیکی، مشتقه و فرعی تقسیم می گردد.

جمع بندی تاریخچه بورس در ایران

تاریخچه بورس در ایران به زمان رضا شاه در سال 1315 تا 1341 باز می گردد. اما خوب فقط به این دوره مربوط نبوده و از شروع تا به امروز که توانسته جایگاه الان خود را داشته باشد 4 دوره پر از فراز و نشیب را در ایران گذرانده و همچنین سال 1389 را می توان نقطه عطف و شکوفایی بورس در ایران دانست.

برای ثبت نام در دوره بورس نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره فارکس، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مالی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مالی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره فارکس ، دوره آموزش ارز دیجیتال ، دوره آموزش بورس

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
کاریابی در دوره mba در ایران چگونه است؟
نوشته بعدی
کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image