پانسمان زخم

نحوه پانسمان زخم سطحی و عمیق

ما اینبار در این مقاله به سراغ این موضوع رفته ایم تا ببینیم که نحوه پانسمان زخم سطحی و عمیق چگونه می باشد. اگر شما هم مایل هستید این درمان را آموزش ببینید و در مواقعی که با این آسیب ها روبه رو می شوید استرس نداشته و یا به راحتی به درمان این موضوع بپردازید با ما همراه شوید.

همانطور که می دانید پوست یک عضو مهم و حساس برای بدن می باشد. چراکه هم از اعضای داخلی بدن در برابر آلودگی ها، باکتری ها، ویروس ها و … محافظت می نماید و هم زیبایی فرد در گرو سلامت این موضوع می باشد.

اما خوب حتی اگر تمام نکات مراقبتی از پوست را انجام دهیم گاهی پیش می آید که پوست از طرق مختلف دچار زخم سطحی و یا زخم عمیق شود. در این مواقع بهترین کاری که می توان انجام داد این است که نترسیم و استرس و اضطراب را از خود دور نماییم. در ادامه به نحوه درمان و پانسمان زخم سطحی و عمیق خواهیم پرداخت.

پانسمان زخم های سطحی و عمیق

پوست ممکن است به دلایل مختلفی همچون: خراش، جراحات بزرگ، سوراخ شدن و … آسیب ببیند. برخی از این زخم ها سطحی بوده و با چند درمان سرپایی (کمک های اولیه) قابل بهبود می باشد. اما برخی از زخم ها نیز هستند که عمق جراحتشان بالا بوده و با چند درمان ساده قابل بهبود نیستند و حتما بایستی در اولین فرصت به پزشک مراجعه نمود.

پس قبل از هر کاری بایستی جراحتی که در پوست ایجاد شده را بررسی نمود و مشاهده کنیم که آیا زخم ایجاد شده سطحی است و یا عمیق بوده و نیاز به مراجعه پزشک دارد یا خیر.

پوست به طور کلی به دو لایه تشکیل شده است.

اپیدرم: لایه خارجی پوست بوده و قابل مشاهده می باشد. اپیدرم همیشه در حال بازسازی بوده و پوست جدید را جایگزین پوست قدیمی می نماید. البته این را هم اضافه کنیم که اپیدرم نیز خود دارای انواع مختلف می باشد.

درم: این لایه هم قسمت پایین و عمیق پوست یا همان اپیدرم قرار گرفته و از اپیدرم حمایت می کند. در این قسمت رگ های خونی و همچنین کلاژن و رشته الاستیک قرار گرفته است.

انواع زخم و علت ایجاد آن

زخم ها زمانی ایجاد می گردند که پوست به دلایل مختلف آسیب ببیند. هر عللی می تواند باعث ایجاد زخم و خراشیدگی در پوست شود. از علل های رایج می توان به: شیمیایی، حرارتی، مکانیکی (فیزیکی) و … اشاره نمود.

حال به انواع زخم ها و علت هایی که ممکن است انسان به هر دلیل دچار آن شود خواهیم پرداخت:

زخم های سطحی

زمانی که پوست به هر دلیل دچار زخم و خراش سطحی شود اولین نشانه ایی که از خود بروز می دهد التهاب است. این زخم ها زمانی که پوست مالیده و دچار اصطکاک می شود ایجاد می گردد.

زخم های عمیق

خراش های عمیق زمانی نمایان می گردد که بریدگی و پارگی از لایه های پوست گذر نموده و ماهیچه و یا استخوان را هم درگیر نماید.

زخم های سوراخ

زمانی که یک جسم تیز همچون: سوزن، براده چوب، براده فلز، چاقو و … به سمت لایه های پایین پوست وارد شود و باعث سوراخ می گردد. زخم های سوراخی اگر بیش از حد باشد و به عمق پوست نوفوذ نمایند به عنوان یک زخم عمیق هم شناخته می شوند و اگر فقط سطح پوست را درگیر نمایند، زخم سطحی می توان به آنها گفت و نیاز به پانسمان زخم است.

گزش

گزیدگی هم می تواند یکی از انواع زخم ها و حتی به عنوان زخم سوراخ شده و سطحی شناسایی کرد.

زخم بستر

این نوع زخم به دلیل کاهش خون رسانی در پوست ایجاد می گردد. مثلا فردی که ساعت ها روی ویلچر می نشیند و یا روی تخت به مدت طولانی استراحت می کند کم کم بر اثر فشار مزمن، خون رسانی در پوست کاهش یافته به مرور دچار زخم بستر یا همان زخم های فشاری می شوند.

در صورتی که از زخم به طور مناسب و بهداشتی مراقبت نشود امکان بروز هر بیماری در بدن ایجاد خواهد شد و زخم ها می توانند یک بستر مناسب برای انتقال انواع بیماری ها، باکتری، ویروس و … در بدن باشند.

علائم زخم

زخم ها هم همچون بیماریها دارای علائمی می باشند که اگر به آن ها توجه نگردد می تواند به مرور مشکلات عدیده ایی را در افراد ایجاد نماید. برای همین امر است که پانسمان زخم بسیار حیاتی و مهم است.

از علائمی که می توان برای زخم ها دانست و توسط آن به این موضوع پی برد شامل این موارد می باشد:

  • درد
  • خونریزی
  • تورم و التهاب

البته این موارد هم بسته به نوع آسیب دیدگی می تواند متغیر باشد.

 

پانسمان زخم

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک برای پانسمان زخم

شاید برایتان سوال باشد که چه زمانی برای درمان نمودن زخم به پزشک مراجعه کنیم؟ لازم نیست برای تمام زخم هایی که در بدن ایجاد می شوند به پزشک مراجعه نمود. قبل از تصمیم گیری بهتر است ابتدا زخم را وارسی کنیم و پس از آن تصمیم بگیریم.

برخی از زخم ها با کمک های اولیه ساده خانگی قابل رسیدگی و درمان می باشند. فقط زمانی که بریدگی و خراش بسیار عمیق باشد و به هیچ عنوان نمی توان از خونریزی آن جلوگیری نمود و یا هر صدمه ایی که با کمک های اولیه و درمان های ساده قابل بهبود نیستند بایستی به پزشک مراجعه و از او کمک گرفت.

زمانی که به پزشک مراجعه نمودیم پزشک بسته به نوع بریدگی اقدام به بخیه زدن می نماید. البته اگر اوضاع وخیم باشد امکان جراحی نیز در برخی مواقع وجود خواهد داشت.

از مواقعی که بایستی حتما به پزشک مراجعه نمود:

  • ایجاد زخم با ضربات چاقو و هر شی تیز و برنده و فرو رفتن به داخل بدن
  • بند نیامدن خونریزی به هر طریقی: فشار دادن، بستن و … .
  • زخم شدن به طریق گاز گرفتی سگ
  • قابل شستشو نبودن زخم کثیف در منزل
  • وجود عفونت، قرمزی، چرک و … .

نحوه پانسمان زخم سطحی و عمیق

برای آنکه زخم دچار عفونت، آلودگی و مشکلات بیشتر نشود، بایستی سریعا برای درمان آن کاری انجام داد. پانسمان زخم  یکی از روش هایی است که برای جلوگیری از خونریزی و کاهش ایجاد عفونت می توان از آن استفاده کرد. مراحل پانسمان نمودن زخم به این شکل می باشد:

  1. ابتدا زخم را پاک نمایید.
  2. پس از پاک نمودن زخم را با آب جاری به خوبی شستشو داده و پاک نمایید.
  3. با کمک صابون سطح آسیب دیده را بشویید تا آلودگی از سطح زخم خارج گردد.
  4. حال کمی زخم را فشار دهید تا در صورت وجود خونریزی، خون بند بیاید.
  5. با کمک موچین ذرات جامانده در زخم همچون: شیشه، شن و … را از روی سطح زخمی به آرامی بر دارید.
  6. از پماد آنتی بیوتیک برای بهبود سریع زخم می توان استفاده نمود. (در صورتی که همراه خود ندارید استفاده از آن لزومی نمی باشد.)
  7. حال زخم را با باند بهداشتی یا یک پارچه تمیز ببندید تا با لباس یا سطح کثیف تماس نداشته باشد.

اما اگر زخم سطحی نبوده و عمیق است پس از انجام این موارد به پزشک مراجعه کنید. چراکه زخم به مرور بی حس، متورم، و حتی دچار عفونت می گردد.

  • نکته

از کندن خون دلمه شده بر روی زخم اجتناب نمایید چون در صورت کندن خونریزی دوباره شروع می شود. همچنین بهتر است از بتادین در داخل زخم استفاده نکنید.

جمع بندی نحوه پانسمان زخم سطحی و عمیق

چه زخم سطحی باشد و چه عمیق برای اینکه مشکلات عدیده ایی رخ ندهد بهتر است به مراقبت از زخم بپردازیم و در صورت عمیق بودن به پزشک برای معالجه آن مراجعه نماییم. در این مقاله سعی ما بر آن بود که انواع زخم ها را به شما معرفی کنیم و طریقه صحیح انسمان هر زخم را به شما آموزش دهیم. اما با تمام این وجود، شما میتوانید به شکل تخصصی تر نیز این کار را انجام دهید. تنها لازم است تا در دوره مدیریت زخم نیک اندیشان شرکت کنید.

 

برای ثبت نام در دوره آموزش مدیریت زخم نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره مدیریت زخم، دوره های آموزشی دیگری در حوزه پیراپزشکی و طب، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه پیراپزشکی و طب، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از :

، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره تکنسین داروخانه (دوره داروخانه) ، دوره بازی درمانی ، دوره mmt درمان سوء مصرف مواد

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :
حوزه ماساژ

نوشته قبلی
ارز دیجیتالی چیست؟ چرا ارز دیجیتال اهمیت دارد؟
نوشته بعدی
بازار کار دوره dba چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image