نحوه خواندن نمودارهای فارکس

خواندن نمودارهای فارکس

فارکس چیست؟ نمودار فارکس چه کمکی می تواند برای سرمایه گذاران داشته باشد؟ ایا نحوه خواندن نمودارهای فارکس سخت است؟ چگونه به نمودار فارکس دسترسی پیدا کنیم؟ اگر مایل هستید به بازار فارکس وارد گردید باید نحوه خواندن نمودارهای فارکس را بدانید. با ما همراه باشید تا با نمودارهای فارکس و خود فارکس آشنا گردیم.

فارکس چیست؟

فارکس مخفف ارز خارجی بوده و به نحوه خرید و فروش ارزهای متفاوت در بازار ارز مربوط می گردد. فارکس زمانی هم به عنوان “بازار ارز” یا “FX” شناخته می شود.

بازار فارکس یک بازار جهانی و بین المللی است که در آن سهامداران، سرمایه گذاران و خرده فروشان بر ارزش نسبی تبدیل نمودن یک ارز به ارز دیگر با خرید و معامله جفت ارز تأثیر می گذارند.

سود معامله گران موفق فارکس از طریق تغییرات ارزش بین ارزهای بین المللی متفاوت با انتخاب دو ارز و پیش بینی نمودن افزایش ارزش در مقایسه با دیگری می باشد.

خواندن نمودارهای فارکس

نمودارهای فارکس چیست؟

نمودارهای فارکس توانایی این را دارند تا برای ارائه تصویری از عملکرد یا رفتار یک ارز در طول زمان استفاده نمایند. معامله گران غالبا از نمودارهای فارکس به منظور درک بهتر عملکرد گذشته استفاده می نمایند. پس از آن اطلاعات به منظور کمک به تصمیم گیری آگاهانه معاملات برای آینده استفاده می گردد.

از آنجایی که نمودارهای فارکس توانایی نشان دادن روندهای نزولی و صعودی را در عملکرد ارز دارند، می توانند یک منبع مفید به منظور برنامه ریزی حرکت معاملاتی بعدی برای سرمایه گذار باشند.

چگونه به نمودارهای فارکس دسترسی پیدا کنیم؟

اگر مایل هستید تجارت فارکس را آغاز نمایید، به زودی با اهمیت ردیابی حرکات ارز و خواندن نمودارهای فارکس آشنا خواهید شد. از موثرترین راه‌ها به منظور دستیابی به این هدف استفاده نمودن از نرم افزار نمودار فارکس می باشد. گزینه های متفاوت بسیاری وجود دارد، پس مهم می باشد که به دنبال گزینه ای باشید که با سبک معاملاتی و سطح مهارت شما مطابقت داشته باشد.

یکی از محبوب ترین راه حل های نرم افزار معاملات فارکس TradingView می باشد. این نرم افزار یک راه حل اساسی رایگان ارائه داده و می تواند به منظور تجارت هر بازاری مورد استفاده باشد. این مبتنی برابر می باشد، پس می توانید با هر دستگاهی به آن دسترسی داشته باشید.

TradingView  به این دلیل طراحی گردیده تا نیازهای معامله گران باتجربه و جدید را به طور یکسان برآورده سازد. گزینه های سفارشی سازی بسیاری وجود دارد تا اطمینان حاصل کنید که نیازهای شما برآورده می شود و می توانید هشدارهایی را تنظیم نمایید تا زمانی که جفت ارزهای مورد علاقه‌ شما شروع به حرکت می نمایند از شما مطلع گردند.

اگر ترجیح شما این است از یک سرویس بدون آگهی استفاده نمایید، 3 گزینه مختلف برای پرداخت هزینه خواهید داشت که طیف وسیعی از مزایای اضافی را ارائه می نماید.

نحوه خواندن نمودارهای فارکس

نمودارهای فارکس می توانند به معامله گران این امکان را بدهند تا الگوها را بشناسند، مناطق حمایت و مقاومت را شناسایی کنند و درکی از تعداد معامله گرانی که در یک بازار معامله انجام می دهند را داشته باشند.

انتخاب یک بازه زمانی از مهمترین جنبه های خواندن نمودارهای فارکس می باشد. برای جابه‌جایی بین بازه‌های زمانی، بهتر است نمودار را بزرگنمایی نمایید.

قیمت گذاری نرخ ارز در محور “y” و زمان در محور “x”  نشان داده می شود. به منظور مشاهده داده های تاریخی، به سمت چپ نمودار حرکت نمایید.

به زبان ساده تر، یک روند نزولی را با جستجوی خطی که از چپ به راست به سمت پایین حرکت می نماید، می توان شناسایی نمود، در حالی که روند صعودی با یک خط در حال حرکت به سمت بالا از چپ به راست نشان داده می شود.

از 3 نمودار اصلی مورد استفاده در معاملات فارکس می توان به این موارد اشاره داشت:

نمودارهای خطی

این نمودارها از ساده ترین نوع نمودار فارکس به منظور خواندن می باشند، به علت سادگی خواندن نمودارهای فارکس در این نوع، میتوان گفت که نقطه شروع خوبی به منظور معامله گران جدید خواهد بود. اما باز هم، آنها به اندازه سایر نمودارها اطلاعات بسیاری را ارائه نمی نمایند.

نمودار خطی ساده بوده و یک خط بین یک قیمت بسته به قیمت بعدی می باشد. این نمودار می تواند به معامله گران احساس کلی نسبت به عملکرد یک جفت ارز در یک بازه زمانی خاص را به نمایش بگذارد.

نمودارهای میله ایOHLC

نمودار میله ای فارکس از دیگر نمودارهایی است که کمی بیشتر از نمودار خطی به معامله گران اطلاعات می دهد. این نمودارها قیمت های بسته شدن را نشان خواهند داد، اما در عین حال، نشانه های پایین و بالای قیمت های افتتاحیه را هم ارائه می نمایند.

در سمت راست قیمت بسته شدن جفت ارز را در آن زمان نشان می دهد و در سمت چپ، قیمت افتتاحیه جفت ارز انتخابی در یک زمان خاص را نشان خواهد داد.

چرا خواندن نمودارهای فارکس مهم است

چرا خواندن نمودارهای فارکس برای تریدر مهم است؟

فارکس، یکی از بازارهای مالی دنیاست که نباید و نمی توان بدون داشتن اطلاعات درست، در آن سرمایه گذاری کرد. تمامی کسانی که می خواهند به یک موفقیت قابل توجه در حوزه فارکس دست پیدا کنند، می بایست با نحوه خواندن نمودارهای فارکس آشنایی داشته باشند. یکی از مهم ترین وظایفی که این نمودارها به عهده دارند، ارائه اطلاعات است. هر تریدری که می خواهد با کمک تحلیل تکنیکال از زیر و بم بازار پر چالش فارکس سر در آورد و از سرمایه اش محافظت کند، باید با این نمودارها آشنایی داشته و باید بتواند آنها را بخواهند و متوجه الگویی که در آنها وجود دارد، بشود.

این نمودارها نقش مهمی را در بازار مالی ایفا می کنند و به معامله کننده و یا تریدر در مورد تغییراتی که در قیمت ایجاد شده اطلاعات خوبی می دهند. هر نمودار، با توجه به وضعیتی که بازار دارد، از الگویی خاص پیروی می کند. آشنایی و کشف این الگو، دقیقا همان موضوعی است که باعث می شود یک تریدر بتواند به خوبی معامله کند و آینده ارز و یا سهم خود را پیش بینی کند. تریدرهای حرفه ای، لحظه ای از خواندن این نمودارها دست بر نمی دارند.

نکته مهم برای خواندن نمودارهای فارکس (تحلیل نمودار فارکس)!؟

یکی از کارهایی که تریدرها انجام می دهند، خواندن نمودارهای فارکس است. تریدرها وقتی در حال تحلیل نمودار فارکس هستند، باید مراقب مسائل پیچیده باشند. یکی از جاهایی که تریدر با حواس پرتی مواجه می شود، بررسی و یافتن قیمت در نمودار است. معمولا وقتی تریدرها از اندیکاتورها و یا ابزارهای متفاوت و زیادی برای پیدا کردن قیمت استفاده می کنند، گیج شدن حواس آنها امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اگر یک تریدر هستید و به معضلی که در بالا اشاره کردیم، مبتلا شده اید، توصیه می کنیم تا جایی که برایتان امکان پذیر است، نمودار قیمتی تان را ساده نگه دارید تا در زمان بررسی کردن آن دچار گیجی و حواس پرتی نشوید. این نکته را به خاطر داشته باشید که همیشه نمودارها این قدرت را ندارند که بتوانند به شما کمک کنند تا آینده را پیش بینی کنید. وقتی تریدرها تصور می کنند که با تحلیل کردن یک نمودار می توانند آینده را پیش بینی کنند، آن زمان است که مشکلات زیادی برای شان ایجاد می شود. کسانی که در فارکس ترید می کنند باید با ابزارهای مدیریت ریسک آشنایی داشته باشند تا بتوانند از حضور در این بازار، حداکثر سود و حداقل ضرر را تجربه کنند.

المان های قیمت در خواندن نمودارهای های فارکس چه هستند؟

المان های قیمت در خواندن نمودارهای های فارکس چه هستند؟

در ادامه آموزش خواندن نمودارهای های فارکس، بهتر است با اجزای قیمت در این نمودار ها بیشتر آشنا شوید‌. در نمودار های میله ای و شمعی، هر واحد از ۴ المان تشکیل شده است که در ادامه توضیح می دهیم:

1-open

Open، قیمتی است که تایم فریم جدید در آن آغاز می شود. در نمودار های میله ای، خط افقی کوچکی که در سمت چپ است، نشانگر قیمت باز شده است. در نمودار های شمعی، کف بدنه صعودی و سقف بدنه ی نزولی، نشان دهنده قیمت باز شدن است.

2-High

High، به بالا ترین قیمتی که دارایی در طول آن تایم فریم به آن رسیده است، گفته می شود. انتهای سایه ی بالایی در شمع ها، در نمودار های شمعی، نمایشگر بالا ترین قیمت است.

3-Low

کمترین قیمتی ‌را که دارایی در طول آن تایم فریم با آن معامله شده است، low می گویند. در نمودار های شمعی، انتهای سایه پایینی شمع نشان دهنده کمترین قیمت است.

4-Close

اصطلاح close در خواندن نمودار های فارکس، قیمت بسته شدن یا همان قیمتی پایانی است که دارایی در انتهای تایم فریم به آن رسیده و معامله با آن تمام شده است. در نمودار های شمعی و در بازار های فارکس و ارز دیجیتال عموما قیمت باز شدن هر شمع با قیمت پایینی شمع قبلی برابر است‌.

خواندن نمودارهای فارکس

نمودارهای کندل استیک

نمودار کندل استیک ریشه ژاپنی داشته و احتمالاً جزو مفیدترین نمودار از 3 نوع نمودار اصلی می باشد.

زمان خواندن نمودارهای فارکس شمع، مهم می باشد که ساختار اصلی شمع درک گردد. هر کندل نشان دهنده یک بازه زمانی می باشد و می تواند از یک دقیقه تا یک هفته کامل باشد.

به غیر از بازه زمانی، یک کندل نماد مقادیر زیر می باشد:

  • اوج قیمت در بازه زمانی انتخاب شده
  • قیمت افتتاحیه در شروع بازه زمانی انتخاب شده
  • کمترین قیمت در بازه زمانی انتخاب شده
  • قیمت بسته شدن در پایان بازه زمانی انتخاب شده

با توجه به قیمت باز و بسته شدن، می توان از کندل به منظور تصمیم گیری در مورد پایان یافتن یک جلسه ” صعودی ” یا ” نزولی ” استفاده نمود:

  • صعودی: قیمت بسته شدن بیشتر از قیمت باز است.
  • نزولی: قیمت بسته شدن کمتر از قیمت باز است.

الگوهای نمودار رایج: نحوه خواندن نمودارهای فارکس

زمان خواندن نمودارهای فارکس ، مهم می باشد که از بعضی از محبوب ترین الگوها و روندهای نمودار فارکس که امکان دارد مشاهده نمایید و آنچه امکان دارد از نظر قیمت های آینده نشان دهند، آگاه گردید. این سیگنال ها شامل روندهای معکوس و ادامه می باشد:

الگو واژگونی

الگوی سر و شانه

الگوی سقف و کف 2 قلو

الگوی پرچم

الگوی سقف و کف 3 قلو

الگو مستطیل

الگوی مثلثها

جمع بندی نحوه خواندن نمودارهای فارکس

یادگیری درک نمودن و نحوه خواندن نمودارهای فارکس به عنوان یک علم شناخته می شود. شاید برای ذاولین بار برای سرمایه گذاران مبتدی کمی گیج کننده و غیر قابل درک باشد. اما به مرور و دیدن آموزش خواندن نمودار می توانید به عنوان یکم سرمایه گذار بهترین اطلاعات را کسب نموده و بهترین اینده نگری را برای سرمایه خود در بازار فارکس داشته باشید.

برای ثبت نام در دوره فارکس نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره فارکس، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مالی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مالی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره فارکس ، دوره آموزش ارز دیجیتال ، دوره آموزش بورس

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
انواع بخیه چیست و مواد سازنده بخیه چیست؟
نوشته بعدی
معاملات پرایس اکشن چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image