کریپتوکارنسی

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که در رسانه های اجتماعی تعامل داشته ولی با کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال آشنایی نداشته باشد. به دلیل پیشرفت تکنولوژی و انجام کارها با کمک اینترنت و سایر تکنولوژی ها باعث شده ارزهای دیجیتال بیشتر از زمانی که تازه ظهور کرده بود مورد استفاده قرار بگیرد. طوری که امروز چندین ارز دیجیتال ایجاد شده و مورد استفاده کاربران قرار می گیرد. اگر شما می خواهید بدانید چه شباهت و تفاوتی بین کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال وجود دارد و کدام یک مناسب تر است پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید. ما تا حدودی که شما را آگاه کنیم در مورد این مسئله صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال

پر طرفدار بودن کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال امروزه بر هیچکس پوشیده نبوده و روز به روز هم به این طرفداران افزوده می گردد. ما در این قسمت مقاله می خواهیم در مورد هر کدام از این ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی صحبت کنیم و ببینیم که چه هستند؟ و چه کارایی دارند.

کریپتوکارنسی

یک سیستم دیجیتالی پرداخت می باشد که برای انجام تراکنش های خود احتیاجی به تاییدیه بانک ندارد. کریپتوکارنسی از دو کلمه کریپتو: رمزنگاری و کارنسی: پول دیجیتال (ارز) تشکیل شده است. اگر بخواهیم اولین کریپتوکارنسی را نام ببریم، می توان به بیت کوین که بسیار هم پرطرفدار می باشد، اشاره نمود. به عبارتی یک نوع پول دیجیتالی است که با کمک رمزنگاری از آن محافظت می شود.

با کمک کریپتوکارنسی می توان به راحتی از یک نقطه جهان به نقطه دیگر جهان تراکنش موفق انجام داد. یعنی دیگر لازم نیست وقت خود را با پول های رایج فیزیکی جهان و ارسال آن با کمک واسطه ها خرج کنیم و فقط با کمک اینترنت و کریپتوکارنسی می توان انتقال وجه را صورت داد.

در رابطه با تاریخچه پیدایش کریپتوکارنسی می توان اینگونه گفت که اواخر دهه 90 میلادی زمان کشف کریپتوکارنسی می باشد و در سال ۲۰۰۸ ساتوشی ناکاموتو اولین ارز دیجیتال رمز ارز خود را به جهان معرفی نمود. البته کار خود را در سال 2009 به طور رسمی شروع کرد.

کریپتوکارنسی کلا به دو دسته توکن و کوین تقسیم شده و تنها فرقی که بین این دو دسته وجود دارد بلاک چین های آن ها می باشد.

از ویژگی های رمز ارزها (کریپتوکارنسی) می توان به: غیر متمرکز بودن، داشتن امنیت بالا و غیر نفوذ و غیر هک بودن اشاره کرد.

همچنین بدون آنکه حساب بانکی داشته باشیم و یا با کمک موسسه و نهادی می توان به طور مستقل اقدام به خرید و فروش نمود. این را هم اضافه کنیم که استفاده از این کریپتوکارنسی بسته به هر کشوری دارای قوانین خاصی می باشد. طبق این گفته در ایران هم امکان خرید و فروش رمز ارز وجود داشته و می توان در لحظه در بازار جهانی اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی نمود.

 

ارز دیجیتال

و اما ارز دیجیتال چیست؟ این ارز یک نوع واحد پولی است که بدون اینکه ماهیت فیزیکی داشته باشد تبادل و تراکنش با کمک آن انجام می پذیرد. زمانی می توان از این ارز استفاده نمود که اینترنت وجود داشته باشد. زمانی که اینترنت قطع باشد امکان استفاده و انجام تراکنش با ارز دیجیتال وجود ندارد. با کمک این ارز دیجیتالی می توان به راحتی پول را به صورت جهانی و به سرعت منتقل نمود.

به عبارتی ارز دیجیتال از مجموعه‌ انواع: ارزهای دیجیتال ملی، ارز مجازی و رمز ارز تشکیل شده است و کلا به دو دسته نیز تقسیم می گردد:

متمرکز: توسط دولت، گروه یا سازمان تولید و کنترل می گردد.

غیر متمرکز: هیچ شخص و نهادی آن را کنترل نمی کند.

از کاربرد و ویژگی های ارز دیجیتال نیز می توان به: انجام مبادلات مالی بین المللی، انجام تراکنش با کمترین کارمزد، کنترل نمودن تورم، انجام تراکنش مالی در حجم های بالا، شکستن تحریمات و … اشاره نمود.

چه فرقی بین کریپتوکارنسی با ارز دیجیتال وجود دارد؟

شاید با این تعریف هایی که در مورد کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال بیان کردیم شما را به اشتباه انداخته باشد و خیال کنید که این دو دارای یک ماهیت می باشند که اصلا این موضوع درست نیست. در اصل باید بگوییم که کریپتوکارنسی یکی از انواع ارز دیجیتال است که با فناوری رمزنگاری مورد محافظت قرار گرفته تا مورد تقلب و جعل قرار نگیرد.

پس این موضوع که کریپتوکارنسی و ارز دیجیتال هیچ فرقی با هم ندارند اشتباه است.

به طور ساده تر می توان اینگونه گفت که کریپتوکارنسی می تواند یک نوع ارز دیجیتال باشد. اما ارز دیجیتال نمی تواند کریپتوکارنسی باشد. به عبارتی دیگر کریپتوکارنسی همانطور که از نامش بر می آید (رمز ارز) یک نوع رمز است که از خود ارز دیجیتال محافظت و باعث امنیت ارز دیجیتال می گردد.

در اصل کریپتوکارنسی یک ارز دیجیتال می باشد که دارای رمز است. این ارزها به راحتی و فقط با آنلاین بودن قابل استفاده بوده، همچنین احتیاجی به واسطه برای نقل و انتقال خود به صورت بین المللی ندارد. همین موضوع باعث شده تا در کمترین زمان ممکن و با امنیت بالا تراکنش و انتقال ارز به سهولت صورت پذیرد.

به عبارتی این رمز ارزها یا همان کریپتوکارنسی قابل استخراج بوده و در صرافی های ارز دیجیتالی قابل انتقال می باشد.

البته این را هم متذکر شویم که آنگونه که باید هنوز این رمز ارزها جای نگرفته و جایگاه خود را در معاملات، انجام تراکنشات و … ثابت نکرده است. اما آنگونه که مشاهده می شود روز به روز در حال ترقی و پیشرفت می باشد و در آینده نزدیک شاهد همگیری آن به صورت بین المللی خواهیم بود.

 کریپتوکارنسی و بلاک چین

بلاک چین از دو کلمه بلاک: بلوک و چین: ذنجیره تشکیل شده است و در اصل بلاک چین زنجیره ای از بلوک ها می باشد. بلاک چین یک نوع سیستم ثبت و ذخیره می باشد که باعث می شود تمام ترکنشات و فعالیت های کریپتوکارنسی ثبت و نگهداری شوند. همچنین تا زمانی که توسط بلاک چین ثبت نگردد از نظر فنی تمام شده نمی باشد.

توجه داشته باشید زمانی که کریپتوکارنسی انجام گردد هیچگونه برگشتی صورت نمی پذیرد. مگر اینکه گیرنده آن را دوباره به شما باز گرداند. پس در هنگام استفاده از ارزهای دیجیتالی و رمز ارزها حتما دقت کافی را هنگام انتقال و انجام تراکنش داشته باشید.

در کل باید بگوییم که بلاک چین تمام معاملات کریپتوکارنسی را در خود ثبت نموده و از ایجاد هزینه های اضافه و دست کاری نمودن کد رمز ارز محاظت می نماید.

کیف پول کریپتوکارنسی چیست؟

وقتی نام کیف پول کریپتوکارنسی به میان می آید، اولین سوالی که مطرح می شود این است که کیف پول کریپتوکارنسی چیست. در پاسخ به این سوال باید بگوییم، کیف کریپتوکارنسی، در واقع یک نوع ابزار است. این ابزار به تریدرها امکان می دهد تا کلیدهای خصوصی و عمومی برای خود بسازند و برای ثبت کردن تراکنش ها و یا دریافت رمزارزها از آن استفاده کنند. نکته بسیار مهمی که می بایست در مورد این کیف ها مورد توجه قرار دهید، اختصاصی بودن برخی از آنها برای بلاک چین است. البته، هستند کیف هایی که هم از بلاک چین و هم از سایر توکن ها و کوین ها نیز پشتیبانی می کنند.

موضوع دیگری که می بایست در مورد کیف های پول بدانید، کاربردهای شان است. کاربران به کمک این کیف ها می توانند به دارایی هایی که در بلاک چین دارند، راحت تر دسترسی پیدا کنند و حتی آنها را به سادگی برای دیگران بفرستند و یا دریافتشان کنند. برخی کیف های پول هستند که به کاربران اجازه می دهند تا به راحتی و به صورت مستقیم، ارزهای دیجیتال را خرید و فروش کنند. استیکینگ کریپتوکارنسی و یا پشتیبانی کردن از توکن های nft از دیگر قابلیت ها و مزیت های داشتن یک کیف پول کریپتوکارنسی به شمار می رود.

کریپتوکارنسی

انواع کریپتوکارنسی

حال که با کریپتوکارنسی آشنا شدیم نوبت آن است که با انواع کریپتوکارنسی (رمزارز) نیز آشنا گردیم. در ادامه به چند مورد از این رمز ارزها اشاره خواهیم کرد. با ما همچنان همراه باشید.

بیت کوین  (Bitcoin)

بیت کوین به عنوان اولین کریپتوکارنسی در جهان شناخته شده می باشد و تا به امروز هم طرفداران بی شماری را جذب خود نموده است. این رمز ارز با نماد اختصاری: BTC در سال 2009 ایجاد شد و کار خود را بر پایه فناوری بلاک چین شروع کرد.

نحوه خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارزها به صورت اینترنتی و آنلاین می باشد. امکان خرید و فروش بیت کوین هم با کمک یک کیف پول انجام می پذیرد که محل نگهداری رمز ارزها است. این کیف پول هم در انواع: نرم افزاری و سخت افزاری موجود می باشد. این کیف پول فیزیکی نبوده و قابل نصب بر روی گوشی، لب تاپ و کامپیوتر می باشد.

اتریوم   (Ethereum)

پس از بیت کوین، اتریوم (ETH) دومین و محبوبترین کریپتوکارنسی می باشد. این رمز ارز هم بر پایه فناوری بلاک چین کار خود را انجام می دهد. نحوه خرید و فروش اتریوم هم همچون بیت کوین می باشد. حتی ایرانی های مقیم ایران نیز می توانند برای فعالیت های تجاری خود از اتریوم استفاده نمایند.

تتر (Tether)

یکی دیگر از انواع کریپتوکارنسی (رمز ارز) می توان به تتر اشاره نمود. این رمز ارز توسط دلار آمریکا پشتیبانی می گردد و با نام استیبل کوین هم شناخته می شود. انتقال تتر به سرعت انجام گرفته و دارای کارمزد پایینی می باشد. البته ثبات قیمتی آن باعث شده پرطرفدار باشد.

نحوه خرید و فروش آن هم همچون بیت کوین است. یک ارز پایدار است و توانایی تبدیل بیت کوین و اتریوم را دارد. این موضوع باعث شده زمانی که قیمت بیت کوین و اتریوم افت پیدا نمود آن را با تتر معاوضه کرد. حتی قابل برگشت به بیت کوین و اتریوم نیز می باشد.

بایننس کوین (Binance Coin)

از دیگر رمز ارزها می توان به بایننس (BNB) اشاره کرد. این کریپتوکارنسی بر پایه بایننس چین در حال انجام فعالیت می باشد.

ریپل (Ripple)

رمزارز ریپل (XRP) برای پرداخت های سریع بین المللی، کم هزینه و دقیق بهترین گزینه می باشد و از انواع کریپتوکارنسی است. برای ساخت آن احتیاج به استخراج کردن نداشته و باعث شده تا توان محاسباتی و تاخیر شبکه تا حد ممکن کاهش پیدا کند.

کاردانو (Cardano)

کاردانو (ADA) بر پایه بلاک چین بوده و هدفش برطرف نمودن مشکلات بیت کوین و اتریوم می باشد. همچنین این امکان را فراهم نموده بدون واسطه فعالیت داشته باشد و به دلیل شباهت با اتریوم یک رقیب پرقدرت برای اتریوم و ایاس است.

سولانا (Solana)

سولانا (SOL) از دیگر انواع کریپتوکارنسی می باشد که دارای: کارمزد پایین و سرعت بالا بوده و همین موضوع باعث پرطرفدار بودن آن به صورت بین المللی شده است. در حال حاضر هم یک رقیب سفت و سخت در برابر اتریوم می باشد.

جمع بندی

در این مطلب آموختیم که کریپتوکارنسی چیست و چگونه قابل استفاده است. امیدواریم این مطلب کوتاه برای شما کاربردی بوده باشد و بتواند شما را در انتخاب و شروع معامله ارز دیجیتال، راهنمایی کند. اگر تصمیم به ورود به بازار ارز دیجیتال را دارید، دوره آموزشی نیک اندیشان را از دست ندهید.

 

برای ثبت نام در دوره ارز دیجیتال نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره ارز دیجیتال، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مالی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مالی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره فارکس ، دوره آموزش ارز دیجیتال ، دوره آموزش بورس

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
تاریخچه بورس در ایران
نوشته بعدی
چگونه برای راه اندازی مشاور املاک جواز بگیریم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image