ارز دیجیتالی چیست

ارز دیجیتالی چیست؟ چرا ارز دیجیتال اهمیت دارد؟ چگونه می توان یک حساب ارز دیجیتالی باز نمود؟ چه نوع حساب ارزی دیجیتال برای معاملات ارزی مناسب است؟ مزایای استفاده از ارز دیجیتال چیست؟ و … . اینها شاید سوالاتی باشد که ذهن شما را به عنوان یک مبتدی و علاقمند به بازار ارز دیجیتال مشغول کرده باشد. ما در این مقاله سعی نموده ایم تا دریچه ایی تازه از پیشرفت تکنولوژی و بازار سرمایه را پیش رویتان باز نماییم. اگر شما هم مایل به ورود به این دنیای جذاب هستید خواندن این مطلب نمی تواند برایتان خالی از لطف باشد.

بیت کوین به عنوان یک پیشگام در عرصه ارزهای دیجیتالی ظهور نمود و اگر نگاهی به ارزهای دیجیتالی کرده باشیم متوجه می شویم پس از بیت کوین ارزهای بسیار همچون: اتریوم، دوج کوین و … ساخته و وارد بازار شده اند. زمانی که بیت کوین ساخته شد هیچکس باور نمی کرد که بعد از چند سال بیت کوین به عنوان شاخ ارزهای مجازی در صدر نمودار سرمایه گذاری قرار بگیرد و امروزه این ارز و سایر ارزهای مجازی توانستند حرفی در سرمایه گذاری داشته باشند.

تعریف ارز دیجیتال

شاید برایتان سوال باشد که اصلا ارز دیجیتال چیست و چگونه بوجود آمد؟ ارز دیجیتال (Cryptocurrency) یک نوع پول مجازی غیرمتمرکز و رمزنگاری شده است که توسط فناوری بلاک چین بوجود آمد. غیر متمرکز به این دلیل که هیچ گونه نهاد، سازمان یا گروهی بر روی آن کنترل ندارند و به صورت مستقل و آزادانه استفاده می شود.

این ارز به هیچ عنوان هویت فیزیکی نداشته و فقط به صورت مجازی قابل استفاده می باشد. اما تمام ویژگی هایی که یک پول فیزکی می تواند داشته باشد را دارا است. یعنی شما می توانید این ارزهای دیجیتالی را پس انداز کرده، بدون واسطه و به صورت مستقیم آن را انتقال داد و یا به صورت سپرده از آن استفاده نمایید.

از اهمیت ارز دیجیتال باید به این موضوع اشاره نمود که ارزهای دیجیتال یک سیر تکاملی پول در تمام جهان می باشند. همانطور که گفتیم ارزهای دیجیتال بلعکس پول های معمولی فیزیکی نیستند، یعنی هویت فیزیکی ندارند و نمی توان آن را در دست گرفت و مورد استفاده فیزیکی قرار داد.

ویژگی های ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال امروزه به دلیل پیشرفت هایی که در تکنولوژی و فضای مجازی صورت گرفته بسیار پرطرفدار می باشد. شما می توانید به راحتی انواع ارزهای دیجیتال را خریداری، پس انداز، سرمایه گذاری و … انجام دهید. از ویژگی هایی که می توان به ارزهای دیجیتال نسبت داد می توان به این موارد اشاره کرد:

  • تراکنش ها امکان برگشت ندارند. منظور این است پس از انجام تراکنش و تایید ارسال دیگر نمی توانید ارز را پس بگیرید. مگر اینکه گیرنده خود مایل به پس دادن باشد.
  • هویت اشخاص پنهان است.
  • از امنیت بالایی برخوردار است.
  • فرامرز می باشد. یعنی امکان استفاده از این ارزها در تمام جهان ممکن می باشد.
  • ارزهای دیجیتال به هیچ عنوان انحصاری نمی باشد. یعنی توسط هیچ نهاد، سازمان و گروهی کار نمی کند.

ارز دیجیتالی چیست

انواع ارزهای دیجیتال

به طور کلی ازرزهای دیجیتال البته به غیر از بیت کوین به دو دسته تقسیم می شوند این دو دسته شامل:

  • آلت کوین‌ها: دارای بلک چین مخصوص هستند. یعنی بدون کد بیت کوین ساخته شده اند.
  • توکن‌ها: دارای بلک چین مخصوص نبوده و از قدرت بلاک چین برای انجام تراکنش ها استفاده می نمایند.

انواع ارزهای دیجیتال

همانطور که در بالا نیز ذکر نمودیم ارزهای دیجیتال یک نوع ارز الکترونیکی می باشد که توسط هیچ ارگان و نهادی مدیریت نمی گردد. این نوع ارز در سال 2008 کار خود را به صورت رسمی آن هم با معرفی بیت کوین آغاز نمود. تا کنون کسی هویت اصلی ابداع کننده این ارز را نتوانسته کشف کند.

از همان سال شروع به کار تا کنون ارزهای دیجیتالی مختلفی ورود به بازار جهانی نموده و بسیار هم پرطرفدار شده است. از انواع ارزهای دیجیتالی می توان به این موارد اشاره نمود:

بیت کوین: از مشهورترین ارزهای دیجیتال بوده و شروع کار ارزهای دیجیتال با این ارز آغاز گشته است.

اتریوم: در سال 2013 و 2014 مطرح و راه اندازی شد.

ریپل: برای تراکنش های سریع و ارزان یک انتخاب مناسب است.

لایت کوین: این ارز با نام نقره دیجیتال هم شناخته می شود و به عنوان قدیمی ترین آلت کوین شناخته می شود.

بیت کوین کش: در سال 2017 ایجاد شد.

چگونه ارزهای دیجیتال کار می‌کنند؟

اگر برایتان سوال است که ارزهای دیجیتال چگونه کار می کنند باید بگوییم این ارزها بر بستر بلاک چین کار خود را انجام می دهند.

امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد؟

در رابطه با این سوال باید بگوییم بله امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال با کمک صرافی های آنلاین امکان پذیر می باشد. اما قبل از خرید و فروش بایستنی احراز هویت صورت پذیرد.

کیف پول ارزهای دیجیتال چیست؟

کیف پول ارزهای دیجیتالی با نام والت (Wallets) نیز شناخته می شوند یک نوع کیف پول دیجیتالی از نوع نرم افزاری است که امکان ذخیره سازی کلیدهای عمومی و خصوصی را دارد. همچنین در تعامل با بلاک چین های مختلف است. برای اینکه بتوان از ارزهای دیجیتال استفاده نمود بایستی حتما کیف پول دیجیتال داشت. از ویژگی های یک کیف پول ارزهای دیجیتالی امن می توان به: ورود 2 مرحله ایی، امکان نصب بر روی تمام دستگاه‌ها و سیستم عامل‌ های مختلف، داشتن پین کد و … اشاره نمود.

چگونه امنیت ارزهای دیجیتالی را تامین کنیم؟

قبل از ورود در رابطه با امنیت ارزهای دیجیتال هم باید بگوییم که به دلیل اینکه دارای مکان فیزیکی نمی باشد امکان خطر در آن وجود دارد. پس قاعدتا ورود به این حیطه می تواند برای کاربران ریسک پذیر باشد. افرادی هم که در این زمینه هیچ دانش و آگاهی ندارند نیز به دلیل وجود سایتهای کلاهبرداری و هکرها بیشتر در معرض خطر می باشند.

دولت ها هم تاکنون این ارزهای دیجیتالی را به رسمیت نشناخته و همین موضوع باعث شده هیچ مرجعه قانونی برای برخورد با تخلف های صورت گرفته وجود نداشته باشد.

تنها راه برای امنیت ارزهای دیجیتالی این اسست که خود فرد یا همان کاربر امنیت کیف پول خود را بالا ببرد. پس حتما از کیف پول هایی که دارای امنیت بالا هستند استفاده نمایید.

بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری چیست؟ روی کدام ارز دیجیتالی سرمایه گذاری کنیم؟

موضوعی که در بازار ارز دیجیتالی اهمیت زیادی دارد، انتخاب بهترین رمزارزها برای سرمایه گذاری است. یکی از بهترین رمزارزها برای سرمایه گذاری، بیت کوین است. این رمزارز ویژگی های زیادی دارد که از آن جمله می توانیم به مستقل بودن، راه اندازی ساده و راحت، عدم کنترل و نظارت ارگان ها و سازمان های دولتی بر آن اشاره کرد.

از دیگر ارزهایی که می توان آن را نیز بهترین گزینه برای سرمایه گذاری نامید، رمزارز اتریوم است. این سیستم نیز بر پایه و اساس بلاکچین فعالیت داشته و سیستم پرداختی خاص خود را دارد. یکی از مهم ترین نکاتی که می توان در خصوص این رمزارز بیان کرد، تحت کنترل نبودن آن توسط مراکز نظارت کننده است. خاطر نشان می کنیم، امنیت اتریوم را نودها یا کاربران فراهم می کنند.

بایننس کوین نیز ارز خوبی برای سرمایه گذاری به شمار می رود. این توکن نیز توسط بایننس وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده و شاید جالب باشد که بدانید در عرض مدت 6 ماه به محبوبیت زیادی بین کاربران دست پیدا کرده است. کاهش کارمزد مربوط به معامله ها و همین طور افزایش پیدا کردن شانس دریافت توکن های IEO از جمله امتیازات و ویژگی های مثبت این رمزارز به شمار می رود.

چگونه خرید و فروش ارز دیجیتال شروع کنیم؟

همانطور که گفتیم در ابتدای شروع بایستی کیف پول دیجیتال داشت تا بتوان ارزهای دیجیتالی را در آن نگهداری نمود. بهتر است قبل از خرید و فروش ارزهای دیجیتالی با افرادی که در این حیطه فعالیت دارند مشورت نماییم. توجه داشته باشید به عنوان یک مبتدی هیچ موقع بدون آموزش و تحقیق اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی ننمایید. چرا که همانطور که می تواند جذاب دیده شود ترسناک هم باشد.

بیش از 7 هزار ارز دیجیتالی در بازار وجود داشته و هر روز هم به تعداد آن افزوده می شود. به همین خاطر است که می گوییم قبل از ورود به این حیطه حتما اطلاعات کافی در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتالی داشته باشید.

برای اینکه با خیال آسوده اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی نمایید. کافی است از یک صرافی بین المللی یا یک صرافی معتبر داخلی برای خرید و فروش ارزهای خود کمک بگیرید.

دلایل ورود به ورود به بازار ارز دیجیتال

بهترین کیف پول ارزهای دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتالی همچون یک حساب می باشد و ارزها در آن نگهداری می شود. این کیف پول ها این اجازه را به کاربر می دهد تا ارزهای خود را با امنیت بالا در آن نگهداری و در مواققع لزوم با کمک آن خرید و فروش انجام دهند.

کیف پول ها به طور کلی به دو شکل سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم می گردند. از انواع کیف پول های دیجیتالی اصلی که در بازار موجود است می توان به این موارد اشاره نمود:

  • کیف پول‌های سخت افزاری Ledger
  • کیف پول نرم افزاری Exodus
  • کیف پول نرم افزاری Trust Wallet
  • کیف پول‌های سخت افزاری Trezor
  • کیف پول Coinbase

نکات مهم در خرید و فروش ارز دیجیتال

قبل از اینکه بخواهیم اقدام به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی نماییم بایستی به چند نکته توجه کنیم، چرا که اگر به آنها توجه نشود ممکن است تمام سرمایه شما که شامل ارزهای دیجیتالی است نابود می شود از نکات مهمی که بایستی به آن قبل از خرید و فروش ارزهای دیجیتالی به آن اهمیئت دهید به این شرح است:

  • حتما قبل از ورود آموزش لازم را برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال ببینید.
  • با سرمایه اندک کار خود را شروع کنید.
  • بدون اینکه تحقیق کنید سرمایه گذاری نکنید.
  • با افراد خبره در این زمینه مشورت کنید.
  • از ریسک های بالا پرهیز نمایید.
  • اخبار بازار ارزهای دیجیتال را همیشه دنبال نمایید.
  • از صرافی‌هایی که معتبر هستند بهره ببرید.
  • از استراتژی‌های موفق برای سرمایه گذاری استفاده کنید.
  • بهترین کیف پول را برای مراقبت از ارزهای دیجیتالی خود انتخاب کنید.
  • با احساسات تصمیم نگرفته و درایت و عقل را پیشگام کار خود قرار دهید.

در آخر

در این مقاله آموختیم که ارزهای دیجیتالی چه نوع ارزی می باشند و چگونه می توان از آن استفاده نمود. همچنین با ویژگی های یک کیف پول امن آشنا شده و نکاتی که حتما بایستی قبل از خرید و فروش ارزهای دیجیتالی به آن توجه نمود را فرا گرفتیم. امیدواریم توانسته باشیم در این زمینه کمک شایانی به عزیزانی که مایل به خرید و فروش ارزهای دیجیتالی هستند کنیم.

برای ثبت نام در دوره ارز دیجیتال نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره ارز دیجیتال، دوره های آموزشی دیگری در حوزه مالی، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه مالی، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از:

دوره فارکس ، دوره آموزش ارز دیجیتال ، دوره آموزش بورس

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، هلدینگ آموزشی نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :

حوزه پیراپزشکی (طب)

دوره طب سنتی، دوره داروخانه، دوره کمک پرستاری، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره لیزر موهای زائد، دوره کاشت مو، دوره کاشت ابرو

حوزه فنی مهندسی

دوره پکیج ، دوره تعمیرات موبایل ، دوره تعمیر اسپیلت ، دوره تعمیر یخچال ، دوره نصب دوربین مدار بسته

حوزه مدیریت کسب و کار

دوره BBA ، دوره MBA ، دوره DBA یکساله ، دوره POST DBA

حوزه حسابداری و بازرگانی

دوره حسابداری ، دوره بازرگانی ، دوره آموزش صادرات و واردات

حوزه روانشناسی کاربردی

دوره بازی درمانی ، دوره مونته سوری

حوزه هنری

دوره عکاسی ، دوره بازیگری

نوشته قبلی
چه حساب ارزی برای معاملات ارزی مناسب است؟
نوشته بعدی
نحوه پانسمان زخم سطحی و عمیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image