زخم چیست؟ درمان زخم در خانه

زخم باز به زخمی گفته میشود که در ناحیه پوست و یا گوشت رخ می دهد و محل اتصال سلول های پوستی و یا گوشتی از هم شکافته میشود. این زخم ها می توانند سطحی و یا عمقی باشند. نمونه سطحی آن را هر فردی حداقل یک بار بر روی پوست خود تجربه کرده است. اما نمونه زخم باز عمقی در اثر جراحات شدید و یا برخورد با ابزار تیز و یا حتی تصادفات به وجود می آیند که در صورت عدم مدیریت زخم درست، می توانند آسیب جدی به فرد برسانند و باید سریعا به فکر درمان زخم به وجود آمده بود.

در صورت آسیب جدی و خونریزی شدید، فرد مصدوم حتما باید به پزشک و یا متخصص مراقبت از زخم مراجعه کند و نسبت به معالجه و درمان زخم عمیق خود اقدام کند. در ادامه در مورد انواع زخم ها و چگونگی مراقبت از زخم ها با شما صحبت خواهیم کرد و سعی بر آن است که در انتهای این مطلب شما به درستی مدیریت یک زخم را بیاموزید. با نیک اندیشان همراه باشید.

انواع زخم

زخم ها دسته بندی های خاصی ندارند و از نظر شدت و عمق به چند دسته ساده تقسیم میشوند. در ادامه این انوع زخم ها را با توضیحات مختصر خدمت شما ارائه می کنیم.

خراشیدگی یا ساییدگی

خراشیدگی همانطور که از اسمش پیداست بر اثر ساییدگی نسبی با اجسام دیگر به وجود می آید. در اثر خراشیدگی، پوست ممکن است دچار خون مردگی زیر پوستی و یا زخم های ساییده سطحی پوست شود. این نوع زخم به عمق های پایین نفوذ نمی کند و تنها سطح پوست را تحت شعاع قرار می دهد.

این زخم ها عموما خونریزی ندارند و تنها التهاب و قرمزی در آنها دیده میشود و بعد از گذشت مدت زمان اندکی، سطح زخم بسته میشود. اما بهرحال یک زخم است و نیاز به شستشو دارد و باید حتما با مواد ضدعفونی شستشو داده شود تا عاری از هرگونه میکروب شود.

پارگی عمقی

پارگی یک نوع زخم جدی است که با توجه به ابزاری که موجب پارگی شده اند، میتواند عمق های مختلفی داشته باشد و از پوست گذشته و گوشت را پاره کند. این نوع زخم خونریزی شدیدتری نسبت به سایر زخم ها دارد و در صورت رسیدگی نادرست و قطع نکردن خونریزی می تواند بسیار خطرناک باشد.

مراقبت روزانه نیاز دارد و نیاز است فردی مسلط به مدیریت زخم از آن مراقبت کند و شستشو با مواد ضدعفونی کننده هر روز انجام شود و زخم به طور صحیح پانسمان شود.

سوراخ شدگی

این نوع زخم نیز مانند پارگی عمیق ممکن است در عمق های مختلف ظاهر شود و با توجه به عمق، می تواند خطرناک و یا ساده باشد. عموما بیشتر از سطح پوست فرو میرود و به گوشت نیز میرسد. اما چگونه رخ می هد؟

عموما با یک وسیله تیز به شکل حفره به وجود می آید. مثلا برخورد پا با میخ و یا فرو رفتن سوزن در دست.

زخم های سوراخی عموما ساده به نظر می رسند و خونریزی زیادی ندارند. اما همین زخم های ساده ممکن است به اندام های داخلی بدن بدون اینکه فرد متوجه شود آسیب برساند و چون شستشوی این زخم ها کمی دشوار است، حتی احتمال عفونت نیز میرود.

در صورت زخم سوراخی جدی بهتر است حتما واکسن کزاز مصرف شود. مراجعه به دکتر در این نوع زخم توصیه میشود.

زخم باز

نوعی زخم است که بافت پوست و یا گوشت کاملا از بدن جدا میشود. این زخم با توجه به عمق و سطح درگیری پوست و گوشت، میتواند خوش خیم و یا بد خیم باشد. عموما در تصادفات جدی و یا سوانج شاهد چنین زخم هایی هستیم که قسمتی از پوست و گوشت از بدن جدا شده اند.

خونریزی در این نوع زخم زیاد است و کاملا جدی است و باید به پزشک متخصص مراجعه کنید تا خونریزی قطع و درمان انجام شود.

درمان زخم

با انواع زخم ها و علت و شدت هر زخم آشنا شدیم. درمان زخم های جدی به دست دکتر ممکن است. اما زخم هایی وجود دارند که با مراقبت درست و مدیریت زخم درست به راحتی قابل درمان در خانه هستند. از این رو ما برخی از درمان های خانگی زخم که به راحتی قابل انجام در خانه هستند را برای شما گرد آورده ایم و در ادامه مفصلا در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.

درمان خانگی زخم

اگر زخم سطحی است و خونریزی شدید ندارد میتوان آن را با مراقبت و مدیریت در خانه بهبود داد. مهمترین مسئله در مدیریت زخم، شستشو و ضدعفونی کردن زخم است. این کار باید به شکل روزانه و با مواد ضدعفونی کننده انجام شود. ضدعفونی کردن، موجب از بین رفتن میکروب ها و آلودگی های سطح زخم شده و از عفونت زخم جلوگیری می کند.

اگر زخم در ناحیه ای همچون دست است، باید آن را بالا نگه دارید تا از تورم و خونریزی شدید جلوگیری شود. همچنین فشار مستقیم بر زخم نیز در کنترل خونریزی موثر است.

در مواردی که خونریزی بیشتر است نیز می توانید قسمت بالاتر را محکم ببندید تا فشار خونریزی کم شود و بعد سریعا به پزشک برای پانسمان و یا بخیه مراجعه کنید.

برای درمان زخم و در هنگام پانسمان زخم، حتما از مواد ضدعفونی شده و استریل بهره ببرید. باند پانسمان و یا گازهای استریل شده که در داروخانه ها موجود هستند. البته در نوع های ساده، مثل خراشیدگی نیاز به پانسمان نیست. اما باید روی زخم را تمیز نگه دارید و در محیط های آلوده نباشید.

اگر زخم درد زیادی به همراه داشت، از برخی مسکن ها می توانید بهره ببرید. عموما درد زیادی نخواهد داشت و پس از دقیقه و یا ساعت های ابتدایی درد کم خواهد شد. اما در صورت مداومت درد از مسکن های مجاز همچون استامینوفن بهره ببرید. مسکن هایی همچون آسپرین، دوره درمان و خونریزی را افزایش می دهند. به هیچ عنوان از آسپرین استفاده نکنید.

در صورت مشاهده تورم و کبودی اطراف زخم می توانید از کمپرس یخ بهره ببرید. دقت کنید که روی زخم نمیتوان کمپرس را قرار داد. از دستکاری زخم باید پرهیز کنید و به دلمه های خون بسته شده روی زخم نیز دست نزنید. چرا که ممکن است خونریزی مجدد آغاز شود.

اگر در محیط بیرون از خانه و زیر آفتاب کار می کنید، بهتر است از کرم ضد آفتاب با SPF 30 بر روی زخم استفاده کنید. آفتاب می تواند درد شما را تشدید کند و پروسه درمان را افزایش دهد.

چه زمانی برای درمان زخم به پزشک مراجعه کنیم؟

به طور کل زخم های شدید بدون استثنا باید توسط پزشک درمان شوند. اما نشانه های این زخم ها چیست؟

  • زخم های عمیق که سطح زیادی از پوست را در بر گرفته اند.
  • زخم هایی که عمیق آنها با چشم قابل رویت است و نیاز به بخیه دارند برای بسته شدن.
  • خونریزی شدید داشته باشند و تا بیست دقیقه قطع نشوند.
  • با فشار مستقیم زخم، خونریزی قطع و یا کم نشود.
  • خونریزی در اثر تصادفات و سوانح جدی رخ داده باشد.

زخم چیست؟

در صورت عدم مراقبت صحیح زخم چه مشکلاتی پیش خواهد آمد؟

در صورتی که شما نتوانید زخم را مدیریت کنید، دچار خونریزی شدید خواهید شد و با افت فشار روبرو خواهید شد و ممکن است به تزریق خون احتیاج پیدا کنید. همچنین امکان بیهوشی در اثر خونریزی شدید وجود دارد.

مشکل بعدی بدون شک عفونت ناحیه مصدوم شده است. عفونت با درد فراوان و غده های چرکی همراه است و در صورت مداوا نشدن باعث فاسد شدن پوست و یا گوشت نیز می تواند شود. علائم عفونت شامل:

  • مشاهده ترشحات از زخم
  • خروج و مشاهده غده های چرکی که با فشار از زخم خارج میشوند.
  • بوی بد و احساس درد زیاد در ناحیه زخم

در صورت عدم رسیدگی به عفونت علائم بیشتری قابل مشاهده هستند.

  • تب برای بیش از 4 ساعت
  • بهبود نیافتن زخم
  • برجستگی در کشاله ران و یا زیر بغل

اگر عفونت رخ دهد برای درمان زخم چه باید کرد؟

بهتر است مراقبت از زخم را جدی بگیرید تا به عفونت نرسد. اما در صورت عفونت حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک مربوطه، عفونت را خارج کرده و بعد از ضدعفونی کردن ناحیه، مسکن و آنتی بیوتیک های مناسب را برای از بین رفتن عفونت و درد تجویز می کند. در صورت آلوده شدن و مردن بافت ناحیه مورد نظر، ممکن است پزشک جراحی را برای برداشتن ناحیه مورد نظر پیشنهاد دهد.

برای ثبت نام در دوره آموزش مدیریت زخم نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره مدیریت زخم، دوره های آموزشی دیگری در حوزه پیراپزشکی و طب، برگزار می کند؟

بله نیک اندیشان در حوزه پیراپزشکی و طب، دوره های آموزشی زیر را هم برگزار می کند. که عبارتند از :

، دوره دستیار دندانپزشک ، دوره تکنسین داروخانه (دوره داروخانه) ، دوره بازی درمانی ، دوره mmt درمان سوء مصرف مواد

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :
حوزه ماساژ

نوشته قبلی
کولر اسپیلت هوشمند چیست؟ اسپیلت اینورتر
نوشته بعدی
چگونه اقدام به ورود به بازار فارکس کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image