تاریخچه طب سوزنی چیست؟ تاریخچه طب سوزنی در ایران به چه زمانی بر می گردد؟

تاریخچه طب سوزنی

اگر فیلم های کره ایی و چینی قدیمی را دیده باشید حتما متوجه شده اید که پزشکان کره ایی و چینی برای درمان بیماران خود از طب سوزنی در بدترین مواقع استفاده می کنند. طب سوزنی یکی از درمان های سنتی چینی ها می باشد و مزایای درمانی بسیاری را به همراه دارد. در این مقاله ما به سراغ تاریخچه طب سوزنی رفته ایم و می خواهیم ببینیم ابتدای پیدایش این طب چه زمانی می باشد و آیا درست است که ابداع آن توسط پزشکان چینی  انجام شده است یا خیر؟ با ما همراه باشید.

طب سوزنی چیست؟

طبق تاریخچه طب سوزنی این طب از درمان های قدیمی بوده و گفته می شود توسط چینان ابداع گشته است. این درمان توسط سوزن های مخصوص: فلزی و نازک به پوست وارد شده و با کمک حرکت ملایم توسط دستان پزشک با مهارت خاصی صورت می پذیرد. البته امروزه پزشکان با تحریک الکتریکی نیز باعث فعال شدن سوزن در پوست می شوند.

طب سوزنی توسط چینان ابداع و با نام زنجیو (針灸) به معنای ژی در چین شناخته می شود. یکی از روش های موثر در طب سنتی می باشد. سوزن هایی که مورد استفاده قرار می گیرند خشک بوده و با نام سوزن خشک معروف می باشد.

پزشکان طب سنتی چینی معتقد هستند در بدن انسان بیشتر از 2000 نقطه وجود دارد. این نقطه ها با کمک نصف النهار یا مسیرها به هم متصل می گردند و مسیری را ایجاد می کنند. مسیری که با کمک این نقطه ها ایجاد شده است باعث ایجاد جریان انرژی چی (Qi) در بدن می شوند. این جریان مسئولیت سلامت بدن را برعهده دارد و با کمک طب سوزنی جریان چی بهبود یافته و سلامت بدن را تضمین می نماید.

البته این را هم خاطر نشان کنیم که طب سوزنی برای تمام سنین مناسب نبوده و بهتر است این عمل توسط پزشکان دارای صلاحیت صورت پذیرد.

طبق گفته بیمارنی که از این سوزن استفاده نموده اند استفاده از آن به هیچ وجه دردناک نبوده و درد کمی ممکن است فرد با انجام این کار متحمل شود. اما به طور کامل استفاده از طب سنتی باعث می شود تا ایجاد انرژی در فرد بسیار شده و احساس آرامش داشته باشد.

اما استفاده نادرست از سوزن و یا بکارگیری آن توسط شخص نابلد در زمینه طب سوزنی می تواند خطر ساز باشد. بایستی حتما سوزن استریل گردد تا عفونت در بدن ایجاد نگردد یا اینکه اگر به درستی سوزن در پوست وارد نگردد باعث ایجاد درد در طی درمان می شود.

پس باید گفت سوزن های مخصوص طب سنتی همچون سایر لوازم پزشکی باید با استانداردهای بهداشتی تولید و استریل گردند.

همانطور که در بالای مطلب تاریخچه طب سوزنی هم اشاره نمودیم طب سوزنی روی عصب ها تاثیر گذاشته و باعث آرامش فرد می گردد. همین تاثیر گذاشتن روی عصب ها باعث می گردد تا مواد شیمیایی که در نخاع، ماهیچه و مغز وجود دارند با این کمک آزاد گردند و باعث درمان طبیعی بدن گردند.

از خواص طب سوزنی نیز می توانیم به طور اختصار به این موارد اشاره نماییم:

  • بهبود حالت تهوع
  • درمان اعتیاد
  • بهبود گرفتگی های قاعدگی
  • درمان درد دندان پس از جراحی کردن
  • درمان کمر درد
  • کاهش و درمان آسم
  • درمان سر درد

تاریخچه طب سوزنی

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره نمودیم طب سوزنی یک نوع درمان باستانی است و بسیار برای سلامت ذهن و جسم پر کاربرد می باشد. در ادامه می خواهیم به طور کامل در مورد پیدایش و تاریخچه طب سوزنی به طور دقیق صحبت کنیم. ما را همچنان همراهی کنید.

این طب طبق تحقیقات انجام شده یک درمان باستانی می باشد و از عصر حجر حدود 6000 سال پیش شروع گشته و درآن زمان افراد برای درمانهای خود از آن استفاده می نمودند. در آن زمان که هنوز سوزن های فلزی وجود نداشته از استخوان های تیز و بلند و سنگ های تراشیده برای این عمل استفاده می شد. این موضوع هم در سال 198 قبل از میلاد مورد کشف قرار گرفت، در یک منطقه باستانی نزدیک به شهر چانگشا، مقبره ماوانگ دوی اشاره ایی به طب سوزنی شد.

طبق تاریخچه طب سوزنی این طب در یک متن چینی قدیمی هم با نام Huang Di Nei Jing ثبت گشته است. البته اساس آن در دوران سلسله مینگ که بین سال های 1368 تا 1644 است و با منتشر شدن یک مجموعه بزرگ از موکسی باشن و طب سوزنی ایجاد گشته است.

این طب در قرن ششم به ژاپن برده و در آنجا نیز رواج پیدا نمود. همچنین در قرن هفدهم به اروپا وارد شده و در سال 1810 مورد تایید و ثبت قرار گرفت.

به عبارتی قدمت طب سنتی در چین به بیش از 3000 سال باز می گردد. اما خوب تحقیقات جامعی که در رابطه با طب سنتی انجام شده است به قرن 18 باز می گردد و از آن زمان بود که مطالعات بیشتری در مورد طب سنتی و تاریخچه پیدایش طب سنتی انجام گرفت و به جهانیان شناخته شد.

البته هم اکنون هم تحقیقات جامع و کاملی در این رابطه صورت می پذیرد و نتایج جامع تری نیز در این رابطه بدست آوردند. طبق شواهد بدست آمده از تاریخچه طب سوزنی ، نشان داده می شود که مردم آن زمان هم دارای علم کافی بوده و روز به روز پیشرفت هایی در زمینه درمان و سایر مسایل داشته اند.

از نحوه ورود طب سوزنی به اروپا باید بگوییم که در ابتدا توسط نیکسون که رئیس جمهور وقت آن زمان بود در سال 1972 شناخته شد و پس از بررسی های به عمل آمده به اروپا برده و در ایالات متحده انتشار و رواج پیدا کرد. البته در سال 1995 توسط سازمان غذا و دارو آمریکا این طب به عنوان یک ابزار پزشکی مورد تایید و طبقه بندی قرار گرفت.

همچنین در سال 1997 توسط موسسه ملی بهداشت به عنوان یک درمان موثر مورد تایید قرار گرفت. طبق آمار بدست آمده در کشور آمریکا تا کنون 40 دانشکده طب سوزنی تاسیس شده و دانشجو می پذیرد.

درست است که طب سوزنی از چین به اروپا برده شد اما یک سری تغییرات همراه بود که باعث متفاوت بودن این دو با هم شده است.

تاریخچه طب سوزنی

تاریخچه طب سوزنی در ایران

حال که تا حدودی با تاریخچه طب سوزنی در جهان آشنا شدیم بد نیست در مورد تاریخچه طب سوزنی در ایران هم اطلاعاتی داشته باشیم.

طب سوزنی امروزه در بین ایرانی ها به دلیل تسکین دهندگی درد و آرامش بخشی بسیار پرطرفدار می باشد. در سال 1356 توسط شورا عالی نظام پزشکی تصویب و شناخته شد. اما خوب با اینکه به رسمیت رسیده اما در مراکز دولتی آموزشی تدریس نمی گردد.

مزایا و خطرات طب سوزنی

همانطور که اشاره کردیم طب سوزنی یکی از روش های درمانی سنتی برای سلامت بدن می باشد. از مزایی که می توان به طب سوزنی نسبت داد می توان به این موارد اشاره کرد:

  • عوارض جانبی کمی دارد.
  • با سایر درمان ها قابل ترکیب شدن است.
  • افرادی که نمی توانند از دارو استفاده کنند بهترین روش درمانی می باشد.
  • یک طب سنتی ایمن است.
  • برای انواع دردها مناسب می باشد.

از خطراتی هم که می توان به طب سوزنی نسبت داد شامل این موارد می باشد:

  • استفاده از طب سوزنی برای افرادی که دچار اختلال خونریزی هستند و یا اینکه از داروهای رقیق کننده استفاده می کنند، مناسب نمی باشد.
  • استریل نبودن سوزن باعث ورود عفونت به بدن می شود.
  • امکان شکستن سوزن در اندام های داخلی به صورت نادر وجود دارد.
  • در صورت استفاده در نواحی عمیق قفسه سینه و یا بالای کمر امکان آسیب به ریه وجود خواهد داشت.
  • امکان کبود شدگی، خونریزی و زخم وجود دارد.

جمع بندی تاریخچه طب سوزنی

طبق تاریخچه طب سوزنی این روش توسط چینیان ابداع و سالیان است که مورد استفاده قرار می گیرد و از کشور چین به سایر کشورها انتقال یافته است. ورود طب سوزنی به ایالات متحده توسط رئیس جمهور نیکسون صورت گرفته و تا کنون بیشتر دانشکده های جهان اقدام به آموزش علمی این طب نموده اند.

برای ثبت نام در دوره طب سوزنی نیک اندیشان بر روی دکمه ثبت نام زیر کلیک کنید👇

ثبت نام دوره

آیا نیک اندیشان به جز دوره طب سوزنی، دوره های آموزشی دیگری در حوزه پیراپزشکی و طب، برگزار می کند؟

آیا نیک اندیشان دوره های آموزشی در حوزه های دیگر هم برگزار می کند؟

بله ، نیک اندیشان در حوزه های آموزشی متعدد (بیش از 70 دوره) برگزار می کند. و شرایط شرکت در این دوره ها به گونه ای طراحی شده که تمامی افراد با شرکت در این دوره ها ، از جنبه های مالی ، دسترسی آسان ، بار علمی ، مدارک معتبر ، تضمین شغل پس از انتهای دوره، به سودشان باشد. که در ادامه به معرفی حوزه های آموزشی این موسسه به همراه برخی از دوره های آن می پردازیم :
حوزه ماساژ

نوشته قبلی
انواع معاملات در بازار فارکس
نوشته بعدی
طب سوزنی چیست و چه کاربردی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

آشنایی بیشتر با دوره های آموزشی موسسه نیک اندیشان
اینستاگرام نیک اندیشان
close-image